Preşedintele AFM, Adrian Gearâp: România trebuie să stimuleze economia „verde” şi crearea de locuri de muncă „verzi”

29

Interesul constant al românilor pentru Programul ‘Rabla’, intenția de a reporni ‘Casa verde’, promovarea educației ecologice la nivel național, precum și strategiile pe termen mediu și scurt prin care România să stimuleze economia ‘verde’ și crearea de locuri de muncă ‘verzi’, au fost temele despre care președintele Administrației Fondului pentru Mediu /AFM/, Adrian Gearâp, a vorbit într-un interviu acordat AGERPRES.

AGERPRES: Care sunt ţintele Administraţiei Fondului pentru Mediu pe baza bugetului alocat în 2014 şi ce obiective s-au realizat din ce v-aţi propus pentru acest an?

Adrian Gearâp: În acest moment, instituţia noastră gestionează un număr de 462 de proiecte, aflate în diferite stadii de implementare. Proiectele finanţate de AFM sunt implementate în toate judeţele de pe teritoriul României. Îmi doresc să aduc instituţia pe care o coordonez cât mai aproape de cetăţean. Desfăşurarea activităţii eficiente a Administraţiei Fondului pentru Mediu în scopul şi interesul cetăţeanului şi al protecţiei mediului este motto-ul pe care îl urmez. Vrem să venim în sprijinul comunităţilor pentru a avea acces la fonduri de mediu pentru construirea infrastructurii de mediu şi ridicarea calităţii vieţii.

Anul trecut au fost finalizate 115 proiecte, iar în acest an avem deja 48 de proiecte finalizate şi peste 100 de proiecte pe care ne dorim să le finalizăm până la sfârşitul anului.

Am demarat, anul acesta, semnarea contractelor de finanţare a celor 108 de proiecte pe canalizare care nu au fost contractate în anii anteriori, aceste proiecte fiind o prioritate pentru Guvernul României. Considerăm că procentul de conectare la apă-canal a gospodăriilor româneşti trebuie să se apropie de sută la sută, aşa cum România şi-a asumat prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, dar şi respectând directivele europene în domeniu.

Am început şi contractarea celor 43 de proiecte de împădurire care au fost depuse şi aprobate în 2011. Până la sfârşitul anului, vom semna toate contractele cu beneficiarii.

Instituţia pe care o conduc va depune toate eforturile pentru a nu exista discontinuităţi în respectarea termenelor stabilite şi implementarea proiectelor, ţinând cont de volumul foarte mare de dosare aflate în procesare. Am susţinut orice demers, inclusiv modificări de acte normative, care a fost necesar pentru deblocarea unor situaţii ce îngreunau implementarea proiectelor şi vom depune toate eforturile pentru continuarea finanţării acestora.

Citeste si:  Vor fi create aproximativ 5.000 de locuri de muncă în turism în actuala perioadă de programare

Aşteptările pe care cetăţenii le au sunt justificate, iar echipa AFM a demonstrat, nu numai o dată, că atunci când aplici politici pozitive, când există viziune animată de voinţă şi determinare, orice lucru se poate realiza în beneficiul cetăţenilor. Astăzi, Administraţia Fondului pentru Mediu este condusă de o echipă puternică, tânără şi dinamică şi a demonstrat, în nenumărate rânduri, că instituţia poate să meargă fără ezitări în direcţia dezvoltării şi implementării celor mai utile programe de protecţie a mediului pentru comunităţile locale.

AGERPRES: Vorbiţi-ne puţin şi despre strategiile pe termen scurt şi mediu existente la nivelul AFM…

Adrian Gearâp: Vreau să vă spun că, în momentul de faţă, pregătim o strategie pe termen scurt şi mediu cu privire la proiectele pe care AFM ar urma să le finanţeze. Specialiştii noştri analizează şi elaborează studii în baza cărora să identificăm exact problemele pe care comunităţile locale le întâmpină din punctul de vedere al protecţiei mediului înconjurător. Ne vom deplasa în toate judeţele din ţară pentru a identifica exact nevoile pe care cetăţenii le au şi pe care să le putem finanţa. Un pas important în modernizarea oricărei instituţii este informatizarea.

Din surse proprii şi accesând fonduri europene, vom începe acest proces de informatizare a instituţiei noastre. Vrem să introducem declaraţia electronică ca instrument de lucru cu cetăţenii. Acesta va fi un pas important în relaţia dintre contribuabili şi Fondul pentru mediu.

Pentru eficientizarea colaborării între instituţia noastră şi cetăţeni, în 2015 vom realiza campanii de informare cu privire la utilizarea banilor colectaţi, dar şi de responsabilizare asupra respectării termenelor de declarare a obligaţiilor la Fondul pentru mediu. Dincolo de teme şi discuţii punctuale, rămâne nevoia de a privi proiectele de protejare a mediului ca pe o prioritate absolută în perspectiva României anului 2020. Nu putem gândi dezvoltarea economică a României şi a Uniunii Europene fără a ţine cont de principiile dezvoltării sustenabile, de includerea criteriilor de mediu în construirea oricărui proiect industrial, de obligaţia de a stimula economia „verde” şi crearea de locuri de muncă „verzi”.

Citeste si:  Amazon plătește 290 milioane de lire sterline în impozitul britanic, pe măsură ce vânzările cresc la 14 miliarde de lire sterline

AGERPRES: Ce se va întâmpla după încheierea sesiunii din acest an a programului „Rabla, aflată încă în desfăşurare?

Adrian Gearâp: Înnoirea parcului auto este un proiect strategic nu numai în România, ci şi la nivel european. Prin programul „Rabla 2014” am urmărit înlocuirea din circulaţie a autoturismelor mai vechi de 8 ani, faţă de 10 ani cât a fost anul trecut, şi achiziţionarea de autoturisme noi „prietenoase cu mediul”. Deşi 2014 a fost un an dificil din punct de vedere economic şi financiar, pentru toate domeniile de activitate în România şi în întreaga Uniune Europeană, Administraţia Fondului pentru Mediu a susţinut continuu programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional. Este un program verde, ambiţios, gândit ca parte a unei viziuni comune din care face parte şi timbrul de mediu.

Am ajuns deja la a 10-a ediţie, fiind unul dintre cele mai longevive programe guvernamentale. Anul acesta programul a demarat la începutul lunii aprilie. Am alocat un număr total de 20.000 de tichete, dintre care 17.000 pentru persoane fizice şi 3.000 pentru persoane juridice şi instituţii publice, având un buget de 140 de milioane lei. Un obiectiv important a fost eliminarea problemelor de funcţionare a programului pe care le-am întâmpinat în trecut. În urma analizei făcute, am decis să aducem câteva modificări majore programului. Una dintre acestea a fost validarea în program doar a producătorilor şi a dealerilor auto, prin intermediul cărora se implementează programul „Rabla 2014”.

Am transformat Rabla într-un program ECO, într-o măsură mult mai mare decât până acum. Acest Guvern şi-a propus să sprijine, în toate formele pe care le are la dispoziţie în prezent, reducerea poluării datorate emisiilor autovehiculelor, inclusiv prin încurajarea achiziţionării de maşini electrice şi hibrid. Guvernul din care fac parte este primul care ia măsuri active pentru a încuraja populaţia să cumpere maşini cu emisii zero sau cu emisii foarte reduse.

În acest an, pentru prima dată, tichetele nu au mai fost tipărite, ci au fost alocate electronic în sistemul informatic al Administraţiei Fondului pentru Mediu, această măsură facilitând urmărirea desfăşurării programului, atât pentru noi, cât şi de beneficiari. Toate tichetele alocate au fost puse la dispoziţia oricărui dealer, în funcţie de cerere. Distribuţia tichetelor „Rabla” nu s-a mai realizat pe judeţe, în funcţie de vechimea parcului auto din fiecare unitate teritorială, ci în funcţie de cerere, tichetele electronice fiind extrase din baza de date a AFM de dealerii auto, pe măsura ce s-au înscris solicitanţii. Și în acest an s-a utilizat un singur tichet a cărui valoare se ridică la suma de 6.500 lei. De asemenea, am păstrat alocarea de Eco-bonusuri, fiecare în valoare de 500 lei, pentru stimularea achiziţionării de autovehicule cât mai prietenoase cu mediul.

Citeste si:  ANOFM: 9.997 locuri de muncă, în saptamâna 12-18 noiembrie 2009

AGERPRES: Care sunt cifrele pe „Rabla 2014” până în acest moment?

Adrian Gearâp: Programul „Rabla” din acest an este unul dintre cele mai bune programe guvernamentale. Prin modificările aduse, rezultatele au fost vizibile. În acest moment, au fost rezervate toate tichetele pentru persoanele fizice din sistemul informatic al AFM. Pentru persoanele juridice termenul pentru depunerea dosarelor de acceptare a fost până la data de 30 septembrie. Au fost depuse în total 2.819 dosare, dintre care au fost analizate 1.986.

Până în acest moment, au fost acceptate 769 dosare, pentru un număr de 2.533 maşini. Pentru persoanele juridice şi instituţiile publice, termenul limită de depunere a dosarelor de acceptare a fost până la data de 30 septembrie 2014. În acest moment se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice un proiect de Ordin privind modificarea Ghidului de finanţare a Programului de Stimulare a înnoirii Parcului Auto naţional, prin care este prelungită data până la care pot fi depuse notele de înscriere la producători, şi anume până în 29 noiembrie 2014, astfel încât ultimii beneficiari, persoane juridice şi instituţii publice, care vor fi acceptaţi în program, să îşi poată realiza procedurile de achiziţie. Din datele preliminare, cred că vom consuma, pentru prima dată de la începutul programului, toate tichetele alocate persoanelor juridice şi instituţiilor publice.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata