Sistemele de educaţie din întreaga lume vor suferi mari modificări până în 2030

Sistemele de educație din întreaga lume vor suferi mari modificări până în anul 2030, favorizate de revoluția tehnologică. În următorii 15 ani, internetul va transforma școlile în „medii interactive” care vor da la o parte formele tradiționale de învățământ și vor schimba modul de a fi al profesorilor, părinților și elevilor, scrie cotidianul spaniol El Mundo.

În școala viitorului, profesorul nu va mai fi doar un transmițător de cunoștințe, ci va avea ca principală misiune orientarea elevului în propriul său proces de învățare. Curriculumul va fi personalizat, pe măsura necesităților fiecărui elev, și se va pune accent pe abilitățile personale și practice mai mult decât pe conținuturile academice. Internetul va fi principala sursă de cunoaștere, chiar mai mult decât școala, iar limba engleză se va consolida ca limbă globală a învățământului. Educația va fi mai scumpă și va dura toată viața.

La aceste concluzii au ajuns 645 de experți internaționali intervievați în cadrul unui studiu care definește cum va fi școala în anul 2030, la care a avut acces cotidianul spaniol. Raportul a fost realizat de Summitul mondial pentru inovare în educație (World Innovation Summit for Education, WISE), un think tank format din 15.000 de specialiști și promovat de Fundația Qatar, care se va reuni între 4 și 6 noiembrie la Doha pentru a dezbate unele dintre aceste chestiuni.

Citeste si:  Ministerul Educaţiei organizează şi în acest an competiţia pentru obţinerea certificatului de "Şcoală Europeană"

Studiul — la care au participat, printre alții, lingvistul Noam Chomsky, fostul premier australian Julia Gillard și profesorul Sugata Mitra — arată că ‘școlile se vor transforma în rețele’ în care elevii vor interacționa între ei și cu profesorul, ajungându-se la o ‘învățare colaborativă’.

Cotidianul El Mundo a intervievat mai mulți experți spanioli în legătură cu aspectele abordate de acest studiu, adaptate la realitatea din Spania. Au fost abordate și eventuale transformări în ceea ce privește orarul, relațiile dintre elevi, noile materii, temele pentru acasă.

Profesorii, în opinia a șapte subiecți din zece, vor avea rolul de a ghida elevul pe propria lui cale de cunoaștere. Vor fi mai mult orientatori decât transmițători de cunoștințe. Până nu de mult, erau singura sursă de informare disponibilă, dar internetul a acaparat totul, iar elevii pot găsi pe internet o bună parte din ceea ce se explică în clasă. Potrivit opiniei exprimate de 43% dintre subiecți, conținuturile online vor fi principala sursă de cunoaștere în 2030, întrecând școala (29%), mediul elevilor (13%) sau instituțiile culturale (3%).

Citeste si:  Un vaccin global împotriva Ebola ar putea fi disponibil peste cinci ani, estimează cercetătorul Leslie Lobel

‘Rolul profesorilor va fi și mai relevant. Vor trebui să le arate elevilor că trebuie să fie critici față de informație, că nu tot ceea ce găsesc pe internet este corect, că trebuie să selecționeze și să meargă la cele mai fiabile surse’, afirmă Ismael Sanz, director al unui institut național de evaluare (Instituto Nacional de Evaluación Educativa) din subordinea Ministerului Educației din Spania. Ismael Sanz consideră că se vor consolida metodologiile de tipul ‘flipped classroom’. ‘Acest sistem va permite ca o parte din muncă să se realizeze acasă și ca fiecare elev să-și urmeze propriul ritm’.

Cursul pare ‘obsolet’. ‘Nu are sens o polologhie în fața a 250 de studenți care nu pot interveni, dacă li se poate da ceva înregistrat. Pe de altă parte, multe dintre acestea se puteau face deja și, totuși, nu s-au făcut. Poate că este ceva ce nu înțelegem bine’, spune Antonio Cabrales, profesor de Economie la University College London și membru al Fedea (Fundación de Estudios de Economía Aplicada).

Citeste si:  Harrison Ford s-a prăbuşit cu o avionetă

Elevii își vor schimba profilul în următorii 30 de ani. Va fi vorba despre ‘un elev cu mult mai multe posibilități de acces la surse de cunoaștere, cu o mentalitate mai universală și mai puțin locală, protagonist indiscutabil al învățării’, după cum îl definește Núria Miró, director al Colegiului Montserrat din Barcelona și unul dintre cei 15.000 de experți care fac parte din WISE. Potrivit opiniei exprimate de 83% dintre cei consultați, curriculumul va avea mai multe conținuturi personalizate pe măsura fiecărui elev. Aceasta va avea consecințe în relația ierarhică cu profesorul. Se ‘șterge’ în mod clar linia de separație între cei care predau și cei care învață, susține Núria Miró.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata