Principala provocare a mediului de business este sistemul complex de taxe

– Companiile din România sunt dispuse să externalizeze serviciile de contabilitate pentru a face faţă reglementărilor româneşti, arată un studiu TMF Group România

– 11% dintre companiile care au participat la studiu au plătit amenzi pentru nerespectarea reglementărilor nou introduse cu privire la raportarea fiscală

– Firmele se aşteaptă ca introducerea monedei unice europene să aibă un impact pozitiv asupra afacerilor lor

 

Conform unui studiu TMF Group România, derulat cu ocazia aniversării a 15 ani de prezenţă pe piaţa serviciilor de outsourcing din ţară, 78% dintre companiile prezente pe piaţa din România consideră că principala provocare a mediului de business local este sistemul complex de taxe şi reglementări.

Găsirea forţei de muncă bine pregătită (31%) şi adaptarea la sistemul bancar şi de contabilitate (18%) sunt următoarele provocări identificate. Cu toate acestea, noile reglementări privind raportarea fiscală care au fost introduse în ultimii trei ani nu au fost percepute ca un factor decisiv în influenţarea evoluţiei afacerilor.

Mai mult de jumătate dintre companiile care au răspuns (53%) consideră că nu au fost afectate de acestea, însă aproximativ o treime (34%) dintre respondenţi au declarat că a fost nevoie de suplimentarea numărului de angajaţi în departamentul financiar, iar 11% dintre companii au plătit amenzi pentru nerespectarea reglementărilor nou introduse.

Citeste si:  Ordinul pentru aprobarea listei contribuabililor reactivaţi, în vigoare din 11 noiembrie 2009

În acest context, companiile sunt dispuse să externalizeze în principal serviciile de asistenţă fiscală (80%), contabilitate (74%) şi salarizare şi administrare resurse umane (66%).

De 15 ani, de când activăm pe piaţa de outsourcing din România, ne confruntăm cu acelaşi set de provocări indicate de clienţii noştri. Deşi de-a lungul timpului sistemul fiscal şi de contabilitate s-a simplificat mult, adaptarea la sistemul de contabilitate şi taxare rămâne principala preocupare a unei companii care vine pentru prima oară în ţara noastră. Este şi principalul motiv pentru care externalizează aceste servicii, deoarece au nevoie de specialişti care să îi ajute să îşi simplifice operaţiunile…”, a declarat Camelia Niţă, Managing Director TMF Group România.

Situaţia nu este specifică exclusiv României, după cum relevă un studiu IDC realizat la nivel global în 2013, însă procentul companiilor care consideră sistemul de taxe şi reglementări o provocare importantă este semnificativ mai mare în România decât la nivel gobal. Prin comparaţie, potrivit documentului, la nivel global, 22% la sută dintre companiile care îşi extind afacerile în alte ţări consideră aceasta o provocare importantă. Principala, în cazul studiului IDC, este găsirea unei amplasări corecte şi a furnizorilor locali (25%), ceea ce în cazul României este reclamat de doar 18% dintre respondenţii studiului TMF Group România.

Citeste si:  Rusul Karasev va arbitra meciul dintre România şi Elveţia

 

Peste jumătate din firme estimează o creştere a afacerilor

În ciuda dificultăţii în a găsi forţă de muncă bine pregătită, a nivelului mare de taxe şi a efortului suplimentar necesar pentru adaptarea la sistemul de taxe şi reglementări, 58% dintre companii estimează o creştere a business-ului pentru anul 2015, cu mai mult de 5%. Dintre aceştia, 29% se aşteaptă la o creştere moderată, de maxim 5%, în timp ce un număr egal estimează o creştere de până la 10 procente. 22% dintre respondenţi au aşteptări de creştere accelerată, între 10 şi 15% faţă de anul curent.

Cei care mizează pe creşteri mai mari de 10% în 2015 au răspuns că intenţionează să îşi extindă afacerea anul viitor. 35% dintre respondenţi vizează noi teritorii pentru afacerile lor în 2015, doar 7% în România, iar de patru ori mai mult (28%) în afara ţării.

Cei care vizează regiuni noi în România se orientează către majoritatea regiunilor ţării, cu excepţia zonei de Sud. Motivaţia pentru expansiune ţine de creşterea vânzărilor (67%), saturarea pieţei pe care operează (33%), dar şi optimizarea costurilor operaţionale şi a logisticii (33%).

Potrivit studiului IDC realizat în 2013, la nivel global companiile doresc să intre pe pieţe noi, de asemenea pentru a îşi creşte vânzările (86% dintre respondenţi) ori pentru a scădea costurile operaţionale (16%), dar şi pentru a deschide noi fabrici (44%).

Citeste si:  Alpinism: În premieră, doi români nominalizaţi la Pioletul de Aur

 

Introducerea EURO ar putea avea un impact pozitiv

Studiul derulat de TMF Group România a arătat că, potrivit respondenţilor, cele mai mari taxe plătite de către companii către stat, raportat la cifra de afaceri, sunt Taxa pe Valoare Adăugată (39%), taxele locale (37%) şi contribuţiile sociale pentru angajaţi (32%). Efortul de a găsi cele mai bune resurse umane şi incapacitatea de a găsi forţă de muncă la nivelul de pregătire dorit de companiile internaţionale, le forţează să investească în formarea profesională a angajaţilor, ceea ce pune presiune pe costurile de operare.

Privind perspectivele introducerii monedei unice europene, companiile ce au răspuns studiului se aşteaptă la un impact pozitiv asupra afacerii lor (79%).  Ele consideră că schimbarea va avea un impact pozitiv asupra veniturilor (79%), a exporturilor (79%) şi a competitivităţii (79%). Un efect negativ, însă, se va vedea asupra costurilor de operare, aşa cum se aşteaptă 47% dintre respondenţi, iar 30% consideră că impactul asupra taxelor administrative va fi, de asemenea, negativ.

Companiile care au răspuns sondajului TMF Group România reprezintă cele mai importante industrii din România: industria petrolieră (26%), retail (20%) şi servicii financiare (16%). Cifra de afaceri cumulată a companiilor respondente este de aproximativ 2% din PIB.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata