Polonia construieşte aeroporturi fantomă cu banii de la UE

Uniunea Europeană a dat Poloniei peste 100 milioane de euro pentru a construi cel puțin trei aeroporturi fantomă în zone unde nu există suficienți pasageri pentru a justifica aceste aeroporturi, transmite Reuters.

Polonia nu este singura țară din Europa care a construit aeroporturi în încercarea de a atrage zboruri. Însă ce este izbitor în cazul Poloniei este că țara a beneficiat de fonduri de la UE pentru aceste proiecte. Potrivit cifrelor furnizate de Comisia Europeană, în perioada 2007-2013, Polonia a primit de la UE fonduri de 615,7 milioane de euro special pentru aeroporturi. Este vorba de o sumă dublă comparativ cu următorul mare beneficiar la acest capital, Spania, și mai mult decât sumele primite de o treime din toate statele membre pentru aeroporturi.

Cele mai mari probleme sunt la noul terminal internațional de la aeroport de la Lodz, unde în 2013 numărul de pasageri a fost mai mic cu aproape un milion decât se preconiza. Într-o zi relativ aglomerată din timpul verii doar patru zboruri au ajuns și patru au plecat de pe acest aeroport.

Jacek Krawczyk, fost președinte al consiliului de administrație de la compania aeriană poloneză LOT susține că Polonia nu a avut performanțe mai proaste decât alte state UE la construirea de aeroporturi însă sumele mari pe care a încercat să le absoarbă de la UE într-un timp scurt este de vină pentru unele probleme. Krawczyk subliniază că în cazurile în care lucurile nu au mers’, nu a fost vorba ,,de corupție ci de priorități greșite’.

Între 2007 și 2013, Uniunea Europeană a promis finanțare pentru a construi și moderniza 12 aeroporturi în Polonia. Însă unele prognoze care au stat la baza acestor planuri au fost mult prea ambițioase. Guvernul de la Varșovia nu a dezvăluit prognozele sale pentru numărul de pasageri însă în cazul a trei aeroporturi, Lodz, Rzeszow și Lublin, incluse într-o scrisoare trimisă Comisiei Europene de ministrul polonez de Externe arată că autoritățile poloneze mizau un număr combinat de peste trei milioane de pasageri pe an. În 2013 numărul real a fost de doar 1,1 milioane. Împreună investițiile în cele trei aeroporturi s-au ridicat la 245 milioane de euro dintre care 105 milioane de euro au venit de la UE și restul de la guvernul polonez, autoritățile locale și operatorii aeroportuari.

Polonia a aderat la UE în 2004 și în așteptarea injecțiilor masive de fonduri comunitare în perioada 2007-2014, autoritățile de la Varșovia au pus la punct un plan strategic pentru aviația civilă. Responsabil pentru acest plan a fost Andrzej Korzeniowski, de la Ministerul Transporturilor. Privind în urmă, Korzeniowski susține că programul său de 160 de pagini a fost unul bun dar a avut un mare defect pentru că lăsa autoritățile locale să decidă unde vor fi construite noile aeroporturi și cât de mari ar trebui să fie. ‘Aceasta este greșeala pentru care plătim acum. Autoritățile locale au decis că pot face ce vor’ a apreciat Andrzej Korzeniowski.

Citeste si:  ANM: Informare meteo de ninsori, polei şi vânt puternic în întreaga ţară, de sâmbătă seara

În cazul orașului Lodz, acesta avea un mic aeroport care putea gestiona zboruri interne însă primarul din perioada 2002-2010, Jerzy Kropiwnicki a decis că un mare terminal internațional va conduce la relansarea economiei locale. Aeroportul a cerut firmei de consultanță Ernst & Young (EY) un studiu de fezabilitate, publicat în luna noiembrie 2009. Firma de consultanță estima că cel puțin 1,042 milioane de pasageri vor trece în 2013 prin noul terminal internațional de la Lodz, mai puțin decât estima guvernul de la Varșovia dar mult mai mult decât cei 353.633 de pasageri care au trecut în realitate anul trecut.

Citeste si:  Catastrofa de la Smolensk: meteorologii polonezi nu i-au avertizat pe piloţi despre ceaţa din zonă

Primarul din Lodz, Jerzy Kropiwnicki, al cărui mandat s-a încheiat în 2010 cu doi ani înainte de inaugurarea noului terminal susține că obiectivul aeroportului era să stimuleze economia locală și că și-a îndeplinit acest obiectiv. ‘Din punctul meu de vedere, aeroportul nu trebuia să facă profit‘ a declarat Jerzy Kropiwnicki.

Potrivit organizației profesionale Airports Council International, aproximativ 80 de aeroporturi din Europa atrag mai puțin de un milion de pasageri pe an și aproximativ trei sferturi din acestea sunt pe pierdere. Un exemplu este un aeroport din estul Spaniei care a fost deschis în urmă cu trei ani și până acum nu a înregistrat niciun singur zbor. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata