„Cartelul jigodiilor” de pe piaţa comercializării produselor alimentare

0

Consiliul Concurenţei a sancţionat 25 de companii de pe piaţa comercializării produselor alimentare, amenzile depăşind 154 milioane lei

Cea mai mare amendă a încasat-o „Metro” – 49,68 milioane lei, următoarele în top fiind „Selgros”, „Mega Image” „Real” şi „Transilvania General Import Export”

– Ceilalţi „băieţi deştepţi” din comerţul cu produse alimentare – „Auchan„, „Carrefour„, „Cora” şi „Kaufland” – fac obiectul unei alte investigaţii, demarată la finalul anului 2014

Consiliul Concurenţei a sancţionat 25 de companii de pe piaţa comercializării produselor alimentare, respectiv 4 retaileri şi 21 de furnizori ai acestora, cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei (aproximativ 35 milioane euro), cea mai mare sancţiune fiind acordată companiei „Metro Cash&Carry Romania” SRL – 49.684.182 lei (11,3 milioane euro), potrivit unui comunicat al instituţiei menţionate.

Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având ca obiect înţelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii „Metro”, „Real”, „Selgros”, „Mega Image” şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009. În urma investigaţiei a fost sancţionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

„Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul”, se spune în comunicat.

În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

Companiile sancţionate sunt:

• „Mega Image” SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
• „Metro Cash&Carry Romania” SRL – 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
• „Real Hypermarket Romania” SRL – 23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
• „Selgros Cash&Carry Romania” SRL – 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
• „Agroalim Distribution” SRL – 607.214 lei (138.000 euro)
• „Albalact” SA – 2.199.507 lei (499.888 euro)
• „Argus” SA – 623.106 lei (141.615 euro)
• „Covalact” SA – 659.267 lei (149.833 euro)
• „Cramele Halewood” SA – 278.694 lei (63.340 euro)
• „Danone PDPA” SRL – 2.639.243 lei (599.828 euro)
• „De Silva Intermed” SRL – 31.753 lei (7.217 euro),
• „Delaco Distribution” SA – 910.047 lei (206.829 euro)
• „Gerola Prodinvest” SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
• „Granddis” SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
• „Impex Bock” SRL – 5.751 lei (1.307 euro)
• „Macromex” SRL – 2.354.190 lei (535.043 euro)
• „Napolact” SA – 1.164.467 lei (264.652 euro)
• „Parmalat Romania” SA – 269.852 lei (61.330 euro)
• „Prodlacta” SA – 166.122 lei (37.755 euro),
• „Quadrant-Amroq Beverages” (Pepsi) SRL – 3.193.541 lei (725.805 euro)
• „Star Foods EM” SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro),
• „Transilvania General Import Export” SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
• „Tymbark Maspex Romania” SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
• „Whiteland Import Export” SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
• „Zarea” SA – 347.489 lei (78. 975 euro).

În cadrul investigaţiei declanşate, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate, documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii aflându-se în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.

Aceste acţiuni ale Consiliului Concurenţei se înscriu în trendul european privind acordarea unei mai mari atenţii sectorului de comercializare a produselor alimentare prin intermediul lanţurilor de retail. În anul 2013, Autoritatea de concurenţă din Austria a amendat grupul „Rewe ” pentru înţelegeri cu un grup de furnizori pentru fixarea preţurilor de vânzare la raft, a preţurilor de promoţie şi a intervalelor exclusive pentru realizarea promoţiilor. O altă investigaţie care vizează segmentul de retail alimentar se află în desfăşurare la autoritatea germană de concurenţă.

Consiliul Concurenţei reaminteşte că la sfârşitul anului trecut a declanşat o nouă investigaţie, care vizează posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail din România şi anume „Auchan România” SA, „Carrefour România” SA, „România Hypermarche” SA (Cora), „Kaufland România” SCS şi furnizori ai acestora. (foto: legorafi.fr)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.