Gee Bee model R: Un avion drăguţ, dar periculos

0 10

Gee Bee1

Gee Bee model R Super Sportster este un avion clasic, proiectat de Aeronave Granville Brothers din Springfield, Massachusetts, şi construit special pentru cursa Trofeul Thompson din 1932.

Avionul a fost considerat „cel mai rapid şi cel mai manevrabil avion licenţiat pentru puterea sa în Statele Unite ale Americii”, şi şi-a consolidat renumele câştigând cursa din 1932, cu pilotul Jimmy Doolittle, şi stabilind un nou record mondial de viteză, de 476 km/h.

Gee Bee2

Gee Bee Sportster a devenit curând o piesă de colecţie de preţ, frecvent prezentat la spectacolele aviatice şi atrăgând atenţia oriunde ar apărea.

Gee Bee3

Russell Boardman înainte de primul zbor de test al lui Gee Bee model R1. Boardman a murit mai târziu, în timpul cursei de la Trofeului Bendix din 1933, când aeronava lui R1 s-a oprit şi s-a prăbuşit

Aeronava a avut un design foarte ciudat, caracterizat printr-o grosime mare a fuselajului, completat cu aripi de avion monoplan, şi prin lipsa unui ampenaj vertical convenţional. Fuzelajul a fost construit, în esenţă, în jurul motorului radial, montat în extremitatea din faţă. Cockpitul se află foarte departe, în spate, chiar în faţa stabilizatorului vertical.

Gee Bee4

Gee Bee model R1 Super Sportster

Gee Bee model R are o tendinţă naturală de a se înălţa, pentru a permite pilotului de curse să facă întoarceri ameţitoare, menţinând în acelaşi timp sau chiar câştigând altitudine, spre deosebire de alte modele care pierd altitudine.

Gee Bee5

Gee Bee model R1 Super Sportster şi pilotul Jimmy Doolittle în 1932

Acest design are avantaje certe, dar a fost sursa unor experienţe mortale pentru mulţi dintre piloţi aeronavei. De fapt, avionul a câştigat în curând o reputaţie de maşină cu potenţial periculos şi doar cei mai experimentaţi piloţi puteau scăpa cu viaţă.

Gee Bee6

Gee Bee Model R Super Sportster

Aeronavele Granville au o lungă istorie de accidente, începând de la modelele anterioare – model X, model C, D, model E, model Y şi Z, fiecare încheind curse cu o catastrofă sau moartea piloţilor, inclusiv a unuia dintre fraţii Granville, Z.D. Granville.

Model R a urmat acelaşi tipar. După al cincilea accident major, s-a decis că orice modificări suplimentare ar fi inutile şi potenţial letale pentru piloţi.

Gee Bee7

Niciuna dintre aeronavele originale din seria Gee Bee Sportster nu a supravieţuit până astăzi. O replică de zbor a lui R-2 a fost construită de Steve Wolf şi Delmar Benjamin, care a efectuat zboruri acrobatice de rutină la numeroase spectacole aviatice, pentru a demonstra ce este capabilă aeronava să facă în mâinile unui pilot care înţelege caracteristicile sale.(Text: dozadebine.ro, Foto:reddit.com,rcgroups.com, goldenageofaviation.org, silodrome.com, Video: youtube.com)

 

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata