Zahărul alb şi consecinţele sale negative asupra sistemului endocrin, metabolic şi nervos

0 4

Multe persoane consumă şi apreciază mâncărurile dulci, fie prăjituri, dulciuri, pâine, băuturi răcoritoare şi în general, tot ceea ce are sau se transformă în zahăr.

La începutul secolului trecut, persoanele consumau anual aproximativ 2.2 kilograme de zahăr, iar în prezent, în Statele Unite o persoană consumă în medie între 47 şi 71 de kilograme de zahăr! Din păcate, acest lucru se datorează faptului că în prezent zahărul se găseşte în multe produse de pe piaţă şi astfel îl ingerăm fără chiar să fim conştienţi de aceasta.

Când consumăm zahăr, acţiunea sa în corp este imediată însă de asemenea, efectele sale energizante dispar rapid. El este procesat în organism ca insulină. În momentul în care zahărul este introdus în corp, pancreasul secretă insulină pentru a-l arde sau pentru a-l depozita (sub formă de grăsimi). Dacă mâncăm ceva dulce, pancreasul secretă multă insulină, mai mult decât este necesară. Astfel, zahărul pe care l-am ingerat se procesează rapid şi rămânem cu o senzaţie de oboseală şi chiar vlăguire. Problema este că în acest moment, corpul identifică o deficienţă de zahăr şi ce cere mai mult.

Cu cât mâncăm mai mult zahăr, cu atât mai mult ne cere organismul. Din această cauză se afirmă că consumul de zahăr poate cauza dependenţă, deoarece se creează un cerc vicios vizavi de acesta.

 

  • Efecte dăunătoare ale zahărului alb

Zahărul alb este conţinut de multe produse pe care le consumăm şi, care din păcate provoacă anumite efecte dăunătoare organismului, efecte dintre care le menţionăm pe următoarele:

Tulburări ale metabolizării calciului: Zahărul alb carenţează corpul de vitaminele din complexul B, ceea ce slăbeşte în timp pancreasul şi poate cauza diabet şi alte afecţiuni.

Abuzul de zahăr datorită consumului repetat de băuturi carbogazoase, prăjituri, dulciuri, produse de patiserie, etc., poate determina hipoglicemie.

Sistemul endocrin: sistemul endocrin se dezechilibrează şi provoacă în timp multe probleme hormonale precum indigestii, aritmii cardiace, probleme de menopauză, etc. Glandele endocrine precum glandele suprarenale, pancreasul, glanda pituitară, etc., influenţează toate funcţiile corpului, iar atunci când consumăm zahăr alb, sistemul endocrin se dezechilibrează şi reacţiile chimice ale corpului se alterează.

Sistemul osos: consumarea zahărului alb în mod cosntant determină eliminarea cu uşurinţă a calciului din organism. De aceea, corpul este forţat să-şi extragă calciul din oase şi ţesuturile în care se depozitează acest mineral. Astfel, oasele devin poroase (provocând osteoporoză), iar ţesuturile se fragilizează.

Alergii: alimentele care provoacă cele mai multe reacţii alergice sunt cele care conţin sau se consumă cu zahăr precum laptele, grâul, pâinea, dulciurile, biscuiţii, ciocolata, etc. Consumul repetat al acestor produse provoacă în corp probleme de asimilare deoarece zahărul se descompune şi fermentează accelerat, iar alimentele nu se asimilează corect, generând toxine care se elimină în sânge, provocând toxemia. Când un exces de toxine ajunge la cap şi există o saturaţie, pot rezulta simptome precum ameţeli, oboseală excesivă, stări de indispoziţie, probleme de concentrare, dureri de cap, reacţii alergice precum lăcrimarea ochilor, strănutul, rinita alergică, guturaiul, etc.

Enzime: Alimentele pe care le ingerăm necesită enzime pentru procesul digestiei, iar astfel nutrienţii conţinuşi de aceştia ajung direct în celule. Însă dacă celula nu are mineralul corespunzător, atunci efectele enzimelor sunt afectate. Zahărul extrage mineralele din corp, iar dacă există o deficienţă sau din contră un exces al unui anumit mineral, atunci funcţia enzimatică este dereglată.

Sistemul imunitar: macrofagele, organismele care distrug substanţele toxice şi dăunătoare din corp precum viruşii, bacteriile, etc., sunt inhibate de moleculele de zahăr, blocând astfel funcţia de apărare a corpului. Tocmai de aceea, în cazul infecţiilor sau a problemelor de sănătate, unul din primele alimente care trebuie evitat este zahărul alb.

– Zahărul rafinat nu aduce nicio valoare nutritivă, de aceea în corp se transformă în toxine sau în grăsime, şi în plus deteriorează dinţii şi cauzează aciditate stomacală.

  • Înlocuitori sănătoşi ai zahărului alb

O modalitate sănătoasă de a îndulci alimentele fără a aduce prejudicii sănătăţii este de a folosi aceşti înlocuitori bineveniţi ai zahărului alb rafinat:

Mierea de albine: care, pe lângă faptul că îndulceşte este şi bogată în vitamine din complexul B, are calciu şi alte minerale importante şi este ideală pentru copii;
–  Mierea sau siropul de agave;
Zahărul muscovado, zahărul brun, zahărul demerara, etc.;
Stevia: o plantă care se folosea încă din antichitate nu doar pentru îndulcire cât şi pentru întreţinerea siluetei deoarece generează un efect de saţietate în stomac.

– Un alt înlocuitor extraordinar, dar mai puţin cunoscut, este exoticul zahăr din florile nucilor de cocos, care are o aromă deosebită, uşor caramelizată şi este o alternativă foarte sănătoasă la zahărul alb.

Fructele precum bananele, mango, strugurii, stafidele sunt fructe foarte dulci, iar dacă îţi prepari dimineaţa sau pe parcursul zilei un suc natural din aceste fructe, nu va trebui să mai adaugi un îndulcitor, pentru că sunt o variantă perfect sănătoasă pentru dulce.

Dr. Luca Cătălin

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata