Rus: Dacă ar trebui să facem proiecte de 50 de miliarde de euro, vă anunţ că nu avem roabe, târnăcoape şi hârleţe de valoarea aceea

Compania TAROM va trebui să intre într-un proces de restructurare extrem de solid, deoarece continuă să înregistreze pierderi, iar modelul pe care o să ne ducem este cel al operatorului polonez LOT Polish Airlines, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, într-un interviu acordat AGERPRES.

În ceea ce priveşte societatea CFR Marfă, Ioan Rus a afirmat că va fi reluat procesul de privatizare, „fie că ne vom duce către un investitor strategic, fie că vom scoate pe bursă acţiuni”.

De asemenea, oficialul MT a precizat că va susţine proiectele de cale ferată Braşov-Sighişoara şi Braşov — Predeal şi şenalul navigabil al Dunării pe sectorul româno-bulgar pentru finanţare prin Mecanismul Interconectarea Europei, care dispune de fonduri totale de aproape 12 miliarde de euro.

Șeful de la Transporturi a mai vorbit, în interviu, despre Master Planul de Transport al României, modalitatea de finanţare a proiectelor prevăzute în acest document, precum şi despre Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri (CNADNR) care trebuie să devină „o companie puternică în jocul acesta al investiţiilor din România”.

 

AGERPRES: Aţi prezentat recent draftul final al Master Planului de Transport. Potrivit acestuia, pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport a României în următorii ani sunt necesari peste 48 de miliarde de euro. De unde vom găsi aceşti bani?

Ioan Rus: Săptămâna viitoare prezentăm în Guvern, într-o variantă finală, Master Planul General de Transport şi, probabil, în următoarea şedinţă a Executivului şi strategia de implementare a lui, astfel încât, în luna martie, să mergem cu el în faţa Comisiei Europene şi să obţinem avizul.

Acest document strategic cuprinde ceea ce vom face din 2015, deci din acest an, până în 2030. Este o perioadă destul de lungă, în care nici nu ştim astăzi cu mare precizie ce va însemna un miliard de euro în 2027 pentru România. S-ar putea să însemne foarte puţin. Desigur că mizăm pe fondurile europene, mizăm pe resurse bugetare, care, an de an, se vor amplifica, mizăm pe parteneriatele publice private pe unele proiecte care se pretează la aşa ceva, mizăm pe concesiuni şi mizăm şi pe credite de la instituţiile financiare internaţionale, care vor putea fi extinse şi dincolo de 2030, probabil.

Dar este prima oară când România are un document strategic de acest tip, care are şi acordul celor două comisii pentru transporturi din Senat şi din Cameră — şi va avea şi aprobarea Guvernului — şi are un fundament ştiinţific. Eu cred că nu vor fi probleme legate de finanţarea acestui plan, pentru că, în acest moment, avem soluţii cu care să începem aceste proiecte, desigur etapizat — vom vedea în documentul de implementare — şi vom avea cu siguranţă bani să le ducem la bun sfârşit.

 

AGERPRES: Master Planul de Transport va fi transpus într-o lege a infrastructurii?

Ioan Rus: Ar putea fi transformat şi într-o lege, dar, în acelaşi timp, poate să funcţioneze şi în felul acesta, cu acordul celor două comisii (de specialitate ale Parlamentului — n. r.). Ne vom gândi dacă e sau nu necesară legea.

 

AGERPRES: Aţi spus săptămâna trecută că veţi reevalua „foarte solid” CNADNR. La ce v-aţi referit? Care sunt problemele pe care le-aţi identificat acolo?

Ioan Rus: CNADNR este o companie naţională care în acest moment face lucrări de mentenanţă, face o sumă de lucruri şi o altă sumă de lucruri nu reuşeşte să le facă.
La CNADNR noi nu avem în acest moment un SMURD, să spunem, adică nu avem dotarea necesară ca, în cazul în care apare o problemă undeva, să putem interveni singuri, cu propriile noastre resurse. Ne ocupăm de achiziţionarea acestor resurse şi de un montaj, astfel încât CNADNR să poată interveni oricând, oriunde — nu cu vorba bună şi cu entuziasmul — ci cu lucruri care să rezolve lucrurile de acolo.

După aceea, CNADNR este o companie care mai degrabă intermediază între banii statului şi diverşi constructori sau firme private care lucrează pe teritoriul României, fără ca ea însăşi să fie un jucător adevărat, adică să aibă un departament de proiectare solid, să aibă un departament care execută lucrări.

Toate acestea le facem, însă, cu calm, în baza unui audit în care vom vedea exact ce lipsuri are (CNADNR — n. r.) faţă de ceea ce ar trebui să devină. Aşa cum celelalte companii mari, toate trei CFR-uri, au trecut pe plus încet-încet şi vor trece într-o altă fază în care să devină jucători adevăraţi, mai puternici în piaţa respectivă, tot aşa această companie trebuie să fie un jucător.

Mi-ar plăcea foarte tare ca atunci când este o licitaţie în Germania, când se înscrie şi o companie românească, chiar această companie (CNADNR — n. r.), toată lumea să aibă emoţii că, probabil, va câştiga, fiind extrem de puternică. CNADNR trebuie să devină o companie puternică în jocul acesta al investiţiilor din România şi nu numai.

 

AGERPRES: În ceea ce priveşte TAROM, care sunt măsurile la care v-aţi gândit pentru a readuce compania pe profit?

Ioan Rus: TAROM este într-o situaţie în care obligatoriu va trebui un proces de restructurare extrem de solid. Am avut discuţii cu mai multe firme mari care să ne asiste în interiorul unui astfel de program de restructurare şi de reaşezare a acestei companii pe variante existenţiale viabile. TAROM înregistrează pierderi în acest moment. Ce s-a întâmplat în jurul nostru cu compania similară bulgară, cu compania similară ungurească, etc. — falimentul adică — nu mi se pare soluţia pe care noi să o acceptăm.

În consecinţă, asistaţi de specialişti, vom începe foarte curând o discuţie solidă cu reprezentanţii TAROM vizavi de ceea ce înseamnă un program de reaşezare pe noi baze a acestei companii, astfel încât ea să existe.

Aşa cum avem model maghiar sau bulgăresc care au dispărut din piaţă, avem şi modelul polonez, compania LOT Polish Airlines, care, în loc să intre în faliment, a intrat într-un program de restructurare cu care există în piaţă. Aceea este varianta pe care vom încerca să ne ducem.
Sper să înţeleagă toată lumea că acesta este singurul drum adevărat, prin ‘toată lumea’ înţelegând de la managerul general până la ultimul dintre salariaţii companiei, chiar dacă unele măsuri, probabil, nu vor fi extrem de plăcute.

 

AGERPRES: Când vorbiţi despre restructurare vă referiţi la eventuale disponibilizări sau doar la o reaşezare a activităţii, o reorganizare a companiei?

Ioan Rus: În acest moment, nu mă refer la nimic. Am spus restructurare şi, împreună cu cei care ne vor asista şi care au experienţă, pentru că sunt multe variante de luat în discuţie. Ne vom opri asupra uneia dintre ele şi noi în foarte scurt timp.

 

AGERPRES: Care va fi soarta companiei CFR Marfă? Va fi reluat procesul de privatizare?

Ioan Rus: În ceea ce priveşte CFR Marfă, procedurile pentru selectarea consultantului juridic sunt în derulare, urmează consultantul de privatizare şi privatizarea în sine. La fel, suntem în termenele agreate cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială şi de aceea în discuţiile cu finanţatorii internaţionali nu am fost subiect de litigiu. Au fost alte lucruri în care, să spunem, n-am avut poziţii identice, dar pe Ministerul Transporturilor nu, pentru că suntem într-un grafic agreat cu ei, cu unele întârzieri, dar am reuşit să explicăm de ce: pentru că am fost interesaţi şi să ajungem cu CFR Marfă pe plus, astfel încât, atunci când vom privatiza, valoarea acţiunii să fie mai mare, compania să fie mai atractivă, fie că ne vom duce către un investitor strategic, fie că vom scoate pe bursă acţiuni.

De asemenea, şi în cazul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti şi al Portului Constanţa vom încerca să aducem elemente de privatizare suplimentară în interiorul actualei structuri a acţionariatului, fie pe bursă, fie în alt mod. Dar cred că varianta cu bursa este cea mai validă.
Aşa cum a fost un succes Romgaz, dar şi alte companii, aşa vom încerca să facem şi noi în acest an.

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.