Alimentele amare: 6 motive ca să le incluzi în dietă

În cultura gustului dulce şi a celui sărat este dificil să preamărim beneficiile gustului amar. Alimente precum andivele, ridichile, năsturelul sau curcuma nu se prea întâlnesc într-o dietă obişnuită deoarece magazinele alimentare sunt mai interesate să susţină înclinaţia mai mare de a consuma dulce, iar noi înşine suntem mai comozi şi mai obişnuiţi cu alimentele care ne propun mai puţine experienţe.

Însă alimentele amare îndeplinesc o funcţie importantă în dieta noastră. Îşi datorează gustul specific componentelor care sunt cruciale pentru organismul nostru şi există motive importante pentru care nu trebuie să le excluzi din dietă.

1.  Alimentele amare purifică ficatul

Legumele amare îşi datorează gustul compuşilor chimici precum sulful care activează funcţionarea ficatului. Ficatul este unul din organele cele mai complexe din corp, cu mai mult de 200 de funcţii cunoscute, iar una din activităţile sale cele mai intense este de a curăţa corpul de toxine.

Astfel, stimularea dezintoxicării ficatului determină purificarea întregului corp.

2.  Alimentele amare ajută la scăderea în greutate

Alimentele amare, datorită efectelor asupra ficatului, ajută la digerarea şi metabolizarea mai bună a grăsimilor. Aceasta înseamnă că digestia consumă mai multă energie şi că există mai puţină grăsime reziduală în intestine după consumarea hranei.

Datorită acestei calităţi specifice, de exemplu, anghinarea este foarte recomandată pentru pierderea în greutate.

3.  Alimentele amare îmbunătăţesc absorbţia nutrienţilor

Stimularea pe care o produce gustul amar în gură pregăteşte corpul pentru producţia de acizi gastrici. Astfel, stomacul este mai pregătit pentru digerarea alimentelor, pentru a le dizolva şi a extrage tot ce e mai bun din nutrienţii acestora.

Experţii în nutriţie avertizează că este mai bine să începem masa cu un aliment amar şi să introducem treptat alimente către gustul dulce. Nu este întâmplător faptul că desertul se lasă la finalul mesei şi este chiar mai bine dacă trec câteva minute între penultimul fel de mâncare şi desert.

În plus, alimentele amare sunt bogate în nutrienţi precum fier, calciu şi vitamina C, printre altele, pe care corpul le va absorbi.

4.  Alimentele amare ajută la controlul apetitului

Papilele noastre gustative şi implicit percepţia noastră asupra gusturilor se modifică în mod constant. Adulţii tind să perceapă mai bine gusturile decât copiii, dar la bătrâneţe se pierde o parte din sensibilitatea gustului. Cea mai bună modalitate de a stimula gustul este încercând alimentele din toată gama de gusturi.

Însă în plus, atunci când consumăm alimente amare ne amplificăm percepţia asupra acestor gusturi şi ne diminuăm sensibilitatea faţă de dulciuri; în consecinţă, interesul faţă de dulciuri se reduce.

Această calitate este recunoscută de Ayurveda, conform căreia gusturile amare ne ajută să ne controlăm apetitul. Gusturile amare, în cazul copiilor şi a mamelor care alăptează ajută la îmbunătăţirea percepţiei gustative şi la combaterea neofobiei în mod natural.

5.  Alimentele amare stimulează metabolismul

Multe alimente amare conţin polifenoli şi substanţe fitochimice care stimulează sistemul imunitar, care ne menţin plini de energie şi reduc afecţiunile cauzate de stres.

Știinţa nutriţiei încă nu cunoaşte cum funcţionează exact aceşti micronutrienţi în corpul nostru, însă se ştie că sunt o cheie pentru energizarea organismului şi combaterea bolilor.

În plus, vegetalele amare sunt pline de minerale şi sunt uşor absorbite de corp.

6.  Alimentele amare sunt antioxidante

Diverse studii medicale au revelat faptul că alimentele amare sunt bogate în antioxidanţi care combat radicalii liberi din corp. Aşa cum se ştie, alimentele antioxidante acţionează la nivel celular, neutralizând acizii care se generează în organism (sau pe care îi ingerăm). Mulţi dintre aceşti antioxidanţi ajută de asemenea la realizarea funcţiilor importante din corp, precum menţinerea echilibrului sistemului nervos, reducerea inflamaţiilor, controlul sistemului hormonal sau digerarea grăsimilor.

Dr. Luca Cătălin

Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.