Pagubă de aproape 400 milioane lei în urma modernizării „Transalpina”

0

Corpul de Control al prim-ministrului va sesiza Direcția Națională Anticorupție pentru încălcarea unor prevederi legale în legătură cu modernizarea drumului național „Transalpina” în timpul mandatelor foștilor miniștri liberali Ludovic Orban și Varujan Vosganian.

Corpul de Control al prim-ministrului a efectuat un control, din dispoziția lui Victor Ponta, la entitățile publice implicate în inițierea, elaborarea, avizarea, prezentarea și adoptarea actelor normative din 2008 referitoare la modernizarea DN 67C, Bengești-Sebeș („Transalpina”).

În raportul Corpului de Control, publicat marți, se precizează că pentru acest obiectiv s-a produs o pagubă de 388.725.108,53 lei la bugetul general consolidat al statului prin bugetul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

În document se menționează că acest drum național aparține proprietății publice a statului și a fost încadrat în categoria drumurilor naționale secundare, întrucât a înregistrat o intensitate redusă a traficului, iar pe un sector de 45 km din acest drum național, în perioada 2008 — 2014, nu a fost asigurată deszăpezirea sau combaterea poleiului pentru sezonul de iarnă (1 noiembrie — 31 martie). Explicația a fost că cheltuielile necesare menținerii în stare de viabilitate erau mai mari decât cele produse prin devierea circulației pe alte trasee ocolitoare, iar potrivit dispozițiilor legale, modernizarea drumurilor naționale se finanțează, de regulă, din fonduri alocate de la bugetul de stat, iar numai prin excepție, din veniturile proprii ale CNADNR.

Corpul de Control arată că repartizarea și gestionarea fondurilor destinate modernizării drumurilor naționale a fost stabilită în competența Ministerului Transporturilor, cu condiția elaborării în prealabil a unor programe anuale și de perspectivă.

Potrivit raportului, în 2008, într-o notă de prezentare, reprezentanții CNADNR au menționat faptul că, „(…) urmare discuției avute între conducerea CNADNR — SA și Ministrul Transporturilor, domnul Ludovic Orban, s-a dispus executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67C în sistem credit-furnizor”.

Astfel, se subliniază că din acest înscris rezultă, fără echivoc, faptul că ministrul Transporturilor de la acea dată, Ludovic Orban, a dispus conducerii CNADNR: realizarea obiectivului de investiții „Modernizare DN 67C Bengești-Sebeș, km 0+000 — km 148+414”, finanțarea obiectivului ‘în sistem credit-furnizor’, respectiv pe baza unui împrumut primit de constructor de la o instituție de credit, pentru o perioadă determinată (creditul urma să fie rambursat ulterior de către CNADNR, cu plata costurilor suplimentare de finanțare).

„Prin această dispoziție, ministrul Transportului, domnul Ludovic Orban, a creat premisele pentru inițierea demersurilor aferente realizării obiectivului de investiții ‘Modernizare DN 67C Bengești — Sebeș, km 0+000 — km 148+414’, respectiv pentru majorarea prețului contractului având ca obiect proiectarea și executarea lucrărilor prin includerea unor costuri suplimentare de finanțare rezultate din rambursarea ulterioară a creditului-furnizor”, se mai arată în raport.

În document se mai precizează că, în septembrie 2008, reprezentanții CNADNR și reprezentantul legal al societății Ronstrade SRL, Nelu Iordache, au încheiat contractul pentru proiectarea și execuția obiectivului de investiții, în sistem de finanțare „credit-furnizor”, la prețul de 1.231.210.293,41 lei fără TVA, din care 472.287.066,13 lei costuri aferente „creditului-furnizor”.

Corpul de Control menționează că CNADNR a achitat prin ordin de plată, de la bugetul de stat, suma de 49.994.542,18 de lei, cu TVA, și a emis bilete la ordin în moneda euro, în valoare totală de 320.367.329,99 de lei, cu TVA, cu data scadentă în perioada 31 martie 2011 — 31 decembrie 2015.

De asemenea, CNADNR a plătit, prin emiterea de bilete la ordin, costuri suplimentare de finanțare în cuantum de 388.725.108,53 de lei (91.050.170,45 euro) pentru finanțarea lucrărilor în perioada octombrie 2008 — iulie 2012. Astfel, suma de 388.725.108,53 lei reprezintă o pagubă cauzată bugetului general consolidat al statului prin bugetul CNADNR.

Conform raportului, fostul ministru Ludovic Orban a încercat să obțină o finanțare de la bugetul de stat pentru „Transalpina”, arătând că această tentativă a fost respinsă de Ministerul de Finanțe.

Pe de altă parte, fostul ministru Orban ar fi solicitat adoptarea în regim de urgență a HG nr. 1.141/2008, în scopul finanțării de la bugetul de stat a modernizării „Transalpina”, fără avizul Ministerului Economiei și Finanțelor.

Raportul Corpului de Control al premierului consemnează că în această hotărâre s-a prevăzut faptul că „finanțarea obiectivului (…) se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor prevăzute anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”.

„Întrucât prevederea menționată avea implicații financiare, era obligatorie obținerea avizului Ministerului Economiei și Finanțelor, respectiv analizarea proiectului de către direcțiile de specialitate din acest minister”, se punctează în document.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.