Filme româneşti nominalizate sau premiate la Festivalul de Film de la Cannes

La prima ediție a Festivalului de film de la Cannes, din 1946, a fost proiectat scurtmetrajul românesc ”Floarea Reginei” în regia lui Paul Călinescu.

În 1956, regizorul Haralambie Boroș a fost nominalizat la Palme D’Or, în cadrul Festivalului de film de la Cannes, pentru filmul ”Afacerea Protar” (1955), realizat după o piesă de Mihail Sebastian, cu Radu Beligan și Ion Finteșteanu în rolurile principale.

În anul următor, Ion Popescu-Gopo câștiga, pentru România, Palme D’Or la secțiunea scurtmetraj cu filmul ”Scurtă istorie”. Totodată, un alt film românesc a fost nominalizat în competiția oficială — ”La moara cu noroc” în regia lui Victor Iliu, după nuvela omonimă a lui Ioan Slavici.

”Ciulinii Bărăganului” (regia Louis Daquin, Gheorghe Vitanidis), o ecranizare după un roman de Panait Istrati, a marcat în 1958, cea de-a treia nominalizare a unui film românesc la Cannes, la secțiunea de lungmetraj.

În 1961, filmul biografic despre viața celebrei soprane lirice Hariclea Darclee în regia lui Mihai Iacob a fost nominalizat la secțiunea regie.

Ion Popescu Gopo a fost nominalizat, în 1962, pentru a doua oară la Cannes, dar pentru prima dată în competiția de lungmetraj, cu filmul ”S-a furat o bombă”, la care semna atât regia, cât și scenariul.

În 1965, cinematografia românească a fost reprezentată, la Cannes, de thriller-ul psihologic adaptat după romanul lui Liviu Rebreanu, ”Pădurea spânzuraților” în regia lui Liviu Ciulei. Filmul a fost nominalizat în cursa pentru Palme D’Or, dar a câștigat premiul pentru regie.

În următorul an, ”Răscoala” de Mircea Mureșan, o altă adaptare după un roman de Liviu Rebreanu, a primit la Cannes o nominalizare în competiția de lungmetraj, dar și premiul pentru debut.

În 1969, regizorul Mirel Ilieșu a câștigat Marele Premiu Palme D’Or și mențiunea specială pentru merit tehnic, pentru scurtmetrajul ”Cântecele renașterii”.

După 25 de ani de absență la Festivalul de la Cannes, România a revenit în 1994, cu filmul lui Lucian Pintilie ”Un ete inoubliable”, o ecranizare după un roman din anii ’50, cu Kristin Scott Thomas și Claudiu Bleonț în rolurile principale.

Mircea Daneliuc cu filmul ”Senatorul melcilor” a fost, în 1995, reprezentantul României, în competiția de la Cannes, iar în 1996, Lucian Pintilie s-a aflat, din nou, pe lista nominalizaților la Palme D’Or cu drama ”Prea târziu”.

În 2004, regizorul Cătălin Mitulescu a câștigat cu scurt-metrajul ”Trafic”, Palme d’Or-ul la Cannes, iar filmul de absolvire al lui Corneliu Porumboiu ”Călătorie în oraș” a fost distins cu premiul al doilea la secțiunea Cinefondation.

Membrii juriului de la Cannes au fost impresionați, în 2005, de pelicula ”Moartea Domnului Lăzărescu” de Cristi Puiu, care a primit Premiul ”Un Certain Regard”.

Corneliu Porumboiu a obținut, în 2006, premiul Camera D’or și Label Europa Cinemas pentru ”A fost sau n-a fost ?”, iar Dorotheea Petre a câștigat premiul pentru cea mai bună actriță în secțiunea ”Un Certain Regard”, pentru prestația sa din filmul lui Cătălin Mitulescu, ”Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii”.

”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” al regizorului Cristian Mungiu a câștigat Palme d’Or — ul în 2007, dar și premiile acordate de Federația Internațională a Presei Cinematografice și de administrația educației naționale din Franța, la Festivalul de Film de la Cannes, pentru același film.

Tot în 2007, un tânăr regizor, plecat prea devreme dintre noi, Cristian Nemescu, a primit pentru filmul său ”California Dreamin’ (nesfârșit)”, premiul ”Un certain regard”.

Marian Crișan a devenit cunoscut publicului prin scurt-metrajul ”Megatron”, film care a obținut, în 2008, ‘Palme d’Or’ la Festivalul de la Cannes.

În 2009, filmul lui Corneliu Porumboiu, ”Polițist, adjectivh (2009), a fost distins cu Premiul FIPRESCI și cu Premiul Juriului, la secțiunea ”Un Certain Regard”.

În 2012, filmul ”După dealuri” în regia lui Cristian Mungiu a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun scenariu, dar și cu Premiul pentru cea mai bună actriță, împărțit de Cosmina Stratan și Cristina Flutur.

Chiar dacă România nu s-a aflat în competiția oficială, în următorii doi ani, regizorul Tudor Cristian Jurgiu a fost recompensat, în 2013, cu premiul al treilea la secțiunea ”Cinefondation” pentru scurtmetrajul ”În acvariu”.

În 2014, România a fost prezentă în cadrul secțiunii ”Quinzaine des Réalisateurs”, cu scurtmetrajul ”Trece și prin perete” al lui Radu Jude, care a primit, dealtfel, mențiunea specială, și în cea a proiecțiilor speciale, cu filmul colectiv ”Les ponts de Sarajevo”, la care a lucrat și Cristi Puiu.

La ediția 2015 a Festivalului Internațional de Film de la Cannes ce se va desfășura între 13 și 24 mai, două filme românești se află înscrise la secțiunea ”Un Certain regard” — lungmetrajul ”Comoara” în regia lui Corneliu Porumboiu și coproducția ”Un etaj mai jos” de Radu Munteanu, în timp ce scurtmetrajul „Ramona” în regia lui Andrei Crețulescu participă la categoria „Semaine de la Critique”.

În afara concursului, la secțiunea Short Film Corner, care promovează noile talente, încă nedescoperite în lumea filmului, a fost înscris un alt scurtmetraj românesc intitulat ”Tibi” realizat de liceanul Dan Iliuță. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.