Sefcovic (vicepreşedinte CE): România îşi va consolida rolul de hub energetic regional al Europei de Sud-Est şi al Balcanilor de Vest

România joacă un rol foarte important pe piața energetică din regiune și ‘cu siguranță își va consolida rolul de hub energetic regional al Europei de Sud-Est și al Balcanilor de Vest’, afirmă Maros Sefcovic, vicepreședinte al Comisiei Europene responsabil pentru Uniunea Energetică, într-un interviu acordat AGERPRES.

 Potrivit acestuia, România și interconectorii săi vor fi foarte importanți pentru securitatea energetică din Europa și sunt multe perspective ca pe teritoriul țării să treacă mai multe conducte de gaze.

Vicepreședintele CE a precizat că designul pieței europene de electricitate ar trebui schimbat și este necesară o mai bună integrare a regenerabilelor în mixurile energetice. Maros Sefcovic a subliniat că au fost adaptate directivele privind ajutoarele de stat pentru energie din surse regenerabile, astfel încât să existe o abordare mult mai armonioasă a modalității în care este susținută producția de energie din surse regenerabile.

Reprezentantul Comisiei Europene a mai vorbit în interviu despre planul de urgență privind securitatea aprovizionării cu gaze, transmis de autoritățile române la CE, despre scandalul noxelor în care este implicată compania auto germană Volkswagen, precum și despre proiectele privind piața europeană de energie.

AGERPRES: România a trimis planul de urgență cu privire la securitatea aprovizionării cu gaze naturale, după ce a fost dată în judecată la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Care este opinia Comisiei Europene cu privire la acest plan?

Maros Sefcovic: Noi am primit drafturile acestui plan, sunt în acest moment în proces de evaluare cu experții iar, din discuțiile cu autoritățile române, vedem că propunerea a fost foarte bine pregătită, așadar cred că, după tușele finale și consultări, când planul va veni la Bruxelles, vom rezolva această chestiune fără probleme.

AGERPRES: Sistemul de comercializare a certificatelor verzi va fi revizuit. Acest nou sistem va ține cont de cererile făcute de producătorii industriei oțelului?

Maros Sefcovic: Când am început acest sistem de certificate verzi, el nu a fost definit de către Comisia Europeană ca un ajutor de stat. Noi l-am pornit, noi l-am aprobat, așadar cred că această chestiune va fi rezolvată astfel încât și producătorii de oțel să beneficieze în urma deciziei.

AGERPRES: Care sunt bazele reorganizării pieței de electricitate în Europa?

Maros Sefcovic: Cred că este clar, mai ales după discuția pe care am avut-o și cu factorii români de decizie, că avem nevoie de mai multă convergență și o mai bună înțelegere despre cum funcționează piața de electricitate din Europa și cred că pur și simplu trebuie să schimbăm designul pieței de electricitate, pentru că avem rezultate mult mai puternice din partea surselor regenerabile ce sunt nepoluante, dar în același timp foarte volatile, și trebuie să ne asigurăm că nevoile noastre sunt echilibrate. Așadar ce propunem este o mai bună integrare a regenerabilelor în mixurile noastre energetice, trebuie să ne asigurăm că folosim la potențial mai mare cooperarea regională și sunt foarte mulțumit că România cooperează într-atât de aproape cu Ungaria, Slovacia și Republica Cehă în privința cuplării piețelor de electricitate, asta fiind o rețetă pe care cu siguranță am sprijini-o și am propune-o în acest nou design al pieței de electricitate care va conduce, sper, la prețuri mai mici pentru electricitate, accesibilitate mai mare, și va fi mai nepoluantă, astfel încât aprovizionarea să fie mai sigură.

Citeste si:  Studenţii de la ANOSR au ocupat amfiteatrele din opt centre universitare

AGERPRES: Care este viitorul producției de energie din cărbune?

Maros Sefcovic: Cred că rolul cărbunelui este încă mare în multe dintre statele noastre membre și este destul de clar că în țări precum Polonia și România încă este văzut ca o importantă sursă de energie, dar, în același timp, cred că este destul de clar că rolul cărbunelui va trebui pus în acord cu agenda noastră privind schimbările climatice. Șefii de stat și Guvern s-au pus de acord în octombrie anul trecut care sunt obiectivele noastre climatice, cu cât vom reduce emisiile de gaze de seră, obiectivul fiind foarte ambițios — 40%, cu cât trebuie mărită producția de energie din surse regenerabile — unde România se descurcă chiar foarte bine—, așadar și centralele electrice pe cărbune vor trebui renovate, modernizate, va trebui să investim mult mai mult în eforturile de cercetare și inovare pentru tehnologiile de producție și stocare pentru a ne asigura că, dacă folosim cărbune, îl folosim în mod curat și într-un mod ce ne permite să ne atingem obiectivele privitoare la climă.

AGERPRES: Iranul explorează posibilitatea livrării de gaze în Europa. În ce măsură l-ar putea înlocui gazul iranian pe cel rusesc și când?

Maros Sefcovic: Cred că în acest domeniu lucrăm din greu pentru o mai mare diversificare a surselor de aprovizionare cu gaze. Am vrea să vedem noi surse, noi drumuri pentru aprovizionarea cu gaze, vedem cât de repede progresează acest noi proiecte — aducerea de gaze din Marea Caspică în Europa, din Azerbaidjan, vedem noi descoperiri în Mediterană, vești bune din România, de la Marea Neagră, deci vedem că sursele sunt diversificate și vom propune în februarie anul viitor o nouă strategie de a folosi mai bine energia în Europa. Vom vedea o aprovizionare din surse diversificate, sunt sigur că Rusia va rămâne un partener foarte, foarte important. Legat de Iran, cred că vom vedea mai întâi o prezență crescută a petrolului iranian pe piețe, iar gazul va veni mult mai târziu, pentru că, momentan, cantități mari de gaze sunt folosite de economia iraniană. Iranul a importat foarte mult gaz turkmen. Deci cred că mai întâi vom vedea consolidarea industriei gazului în Iran și vom vedea cum perspectivele gazului iranian și exportul vor evolua în viitor.

Citeste si:  România, Bulgaria şi Grecia dezbat construirea unui coridor de gaze naturale

AGERPRES: Au fost multe proiecte de conducte de gaz, majoritatea abandonate. Care sunt șansele să vedem unul dintre ele realizate și când ?

Maros Sefcovic: Cred că România este într-un loc care îi conferă statutul de hub energetic regional, jucați un rol foarte important și mulțumesc reprezentanților dumneavoastră pentru rolul foarte important pe care l-au jucat în așa-numitul grup de conectivitate a rețelelor de gaze în Europa Centrală și de Est (Connectivity of Central and South Stream) pentru că România și interconectorii săi vor fi foarte importanți pentru securitatea energetică din Europa și sunt multe perspective ca pe teritoriul țării dumneavoastră să treacă multe conducte de gaze. Putem vorbi despre coridoare verticale, putem vorbi despre proiecte BRUA (Bulgaria-Romania-Hungary-Austria natural gas corridor — n.r.) sau putem vorbi despre alte proiecte care au fost deja menționate în acest context, precum coridorul estic. Până la urmă, cred că viitorul acestor proiecte va fi hotărât de viabilitatea comercială, discuțiile între operatorii sistemelor de transmisie și nevoile reale. Cred că România își va consolida cu siguranță rolul de hub energetic regional al Europei de Sud-Est și al Balcanilor de Vest.

AGERPRES: Care sunt șansele ca o astfel de conductă de gaze să treacă prin România?

Maros Sefcovic: Cred că vom vedea cum coridorul sudic de gaze va aduce gaze noi din Marea Caspică în Europa înainte de 2020, apoi vom vedea cum acest coridor sudic de gaze va fi legat de țări precum Bulgaria, România și cred că va merge chiar mai mult în sus, spre nord, în Ungaria și Austria. Toate aceste proiecte sunt pe lista așa-numitelor proiecte de interes comun, unde România are câteva propuneri și cred că majoritatea se vor materializa. Vom discuta cu prim-ministrul României și cu ministrul român al Energiei ce proiecte li se par prioritare și cum îi putem ajuta să le pregătească și apoi să îi ajutăm să le și finanțeze.

Citeste si:  România va închide cele 22 de gropi de gunoi neconforme până la 16 iulie 2010

AGERPRES: Energia regenerabilă este promovată din ce în ce mai mult, inclusiv în strategia EU cu privire la termoficare. Sunt scenarii în care sectorul energiei regenerabile ar putea deveni competitiv fără vreo formă de suport?

Maros Sefcovic: Cred că suntem destul de aproape de acel moment, pentru că vedem că energiile regenerabile s-au dezvoltat foarte rapid, sunt din ce în ce mai competitive, prin urmare am adaptat directivele privind ajutoarele de stat pentru energie din surse regenerabile, în cadrul cărora vrem să vedem o abordare mult mai armonioasă a modalității în care e susținută producția de energie din surse regenerabile. Cred că suntem martorii unei schimbări graduale în modalitatea de susținere a producției de energie din surse regenerabile, într-o manieră care e mai eficientă din punct de vedere al cheltuielilor și care reflectă faptul că energiile regenerabile se bazează din ce în ce mai mult pe tehnologii stabile și cred că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, vom vedea că vor concura liber cu alte surse de energie. În acest scop adaptăm recomandările legate de felul în care aceste surse ar trebui susținute financiar, pentru a ne asigura că vom avea o abordare mult mai coordonată în sprijinirea energiilor regenerabile în întreaga Uniune Europeană față de cum era cu câțiva ani înainte, când această industrie era într-o fază incipientă.

AGERPRES: În calitate de vicepreședinte al Comisiei Europene, care este opinia dumneavoastră cu privire la actualul scandal al noxelor legat de mașinile diesel ale Volkswagen?

Maros Sefcovic: Cred că este o problemă foarte serioasă pentru că a adus atingere imaginii industriei europene producătoare de mașini și faptului că ne mândream că mașinile noastre sunt cele mai curate, cele mai sigure și cele mai bune mașini din lume. Cred că acum trebuie să lucrăm din greu împreună cu industria constructoare de mașini pentru a ne asigura că vom restabili această imagine și încrederea consumatorilor cât mai curând cu putință. Am avut deja câteva întâlniri cu reprezentanții Volkswagen, sunt foarte mulțumit că de la 1 ianuarie vom introduce noile teste, ce vor fi efectuate în condiții reale de mers. Așadar, cred că împreună cu statele membre, care au posibilitatea să efectueze teste pe loc, vom îmbunătăți calitatea testării și vom testa mașinile în condiții reale de mers, nu doar când li se permite să intre în circulație ci și în momentul folosirii lor pentru a vedea că aceste standarde sunt respectate și după câțiva ani de uz. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata