Cum este influenţată personalitatea celor care consumă alcool până la beţie

O cercetătoare de la Universitatea Missouri, Rachel Winograd, a studiat pentru prima dată modul în care consumul de alcool ne poate influenţa personalitatea.

Experimentele de până acum, spune ea, s-au concentrat pe efectele consumului de alcool asupra unor dimensiuni clare, precum timpul de reacţie sau autocontrolul, dar niciodată nu au abordat chestiunea mai complicată a personalităţii, relatează BBC.

Pentru studiul său, Winograd a invitat mai multe sute de studenţi să îşi aducă un partener de băut în laboratorul său, unde aceştia au răspuns la chestionare detaliate de personalitate, despre cum se percep pe ei înşişi şi pe prietenul lor, atât înainte cât şi după ce au consumat alcool până la starea de beţie. Astfel, cercetătoarea a putut observa modificarea unor trăsături cum ar fi caracterul conştiincios, extrovertit sau agreabil al unei persoane atunci când aceasta consumă alcool.

Ulterior, Winograd şi profesorul său coordonator au analizat răspunsurile oferite de studenţi, pentru a separa anumite grupuri de caracteristici, iar rezultatele lor s-au concretizat în identificarea a patru tipuri de „beţivi”, fiecare denumit după un personaj celebru.

Tipul „Ernest Hemingway”, care, asemenea cunoscutului scriitor, îşi păstrează capul pe umeri şi, în general, îşi schimbă foarte puţin comportamentul atunci când este beat;

Tipul „Mary Poppins”, tipul de beţiv vesel şi plăcut, care rămâne responsabil şi după ce consumă alcool;

Tipul „The Nutty Professor” („Profesorul Nebun”), care, iniţial extrovertit, devine mai extrovertit şi mai curajos pe măsură ce bea;

Tipul „Mr. Hyde” sau beţivul „cel rău”, care devine mai puţin agreabil, mai puţin conştiincios şi mai iresponsabil pe măsură ce consumă alcool;

Interesant, în urma analizării rezultatelor, cei mai mulţi studenţi prezenţi la testele lui Winograd au aparţinut tipului „Ernest Hemingway”, faţă de doar 15% care au fost identificaţi ca aparţinând tipului „Mary Poppins”. Testul a încercat să surprindă esenţa acestor constatări, dar a fost scris doar pentru divertisment şi nu ar trebui să fie citit ca o evaluare ştiinţifică a obiceiurilor de consum, se precizează în articolul publicat de BBC.

Deşi etichetele ei pentru diferite tipuri de personalitate pot suna frivol, Winograd speră că recurgerea la denumiri din cultura populară va ajuta ca cercetarea ei să ajungă la un public mai larg.

„Nu am fost suficient de naivi să credem că surprindem în totalitate toate nuanţele”, spune ea, „dar este ceva ce este uşor de înţeles şi oamenii ar putea recunoaşte şi aplica la ei înşişi sau la familia lor rezultatele atunci când interpretează cercetarea”.

Conform studiului, nu a existat decât un acord limitat între felul în care partenerii de băut se văd unul pe celălalt, ceea ce poate sugera că, atunci când bem, tindem să ne creăm o imagine mai „roz” despre noi, faţă de cum ne văd ceilalţi.

Rachel Winograd speră că munca ei îi va ajuta pe oameni să se gândească un pic mai mult analitic la consumul de alcool şi la problemele pe care acesta le poate aduce. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.