„Fast Fashion”, revoluţia din lumea modei

Tot mai mulţi designeri intenţionează să-şi scoată la vânzare articolele vestimentare imediat după defilările de modă, o revoluţie care a început timid în timpul Săptămânii modei de la New York sub presiunea reţelelor de socializare, relatează AFP.

New York Fashion Week va marca fără îndoială o cotitură în istoria prezentărilor de modă, cu o vechime de peste 150 de ani. Moda pret-a-porter este obligată să-şi revizuiască funcţionarea istorică ce consta în prezentarea colecţiilor cu şase luni înainte de venirea lor în magazine. Emergenţa multimedia şi reţelele de socializare au bulversat totul deschizând porţile şi ferestrele unei industrii care până acum era rezervată doar profesioniştilor, jurnaliştilor şi celebrităţilor.

Publicul poate de acum poate să vadă colecţiile încă de la prezentarea lor pe podium.

„Tinerii clienţi nu vor să aştepte. Vor să poarte modelele încă de a doua zi”, a declarat pentru AFP stilistul american Tommy Hilfiger.

Să nu credeţi că publicul îşi va mai aminti ce a văzut acum opt luni… Între timp s-au perindat mii de alte imagini, este de părere şi Marshal Cohen, analist la NPD Group, firma de cercetare a pieţei cu sediul central la New York. Pionieră în domeniu, stilista americană Rebecca Minkoff a prezentat la New York Fashion Week o colecţie intitulată #SEEBUYWEAR , iar 70% dintre articole au fost disponibile imediat publicului.

La rândul său, legendara creatoare de modă Diane von Furstenberg anunţa la scurt timp după prezentarea din Statele Unite că unele „siluete” din prezentarea sa de modă vor fi „imediat disponibile spre cumpărare”. Americanul Tory Burch i-a urmat exemplul a doua zi. În schimb Tom Ford a preferat să lase să treacă un sezon, pentru a fi gata cu noua sa colecţie în septembrie. O strategie validată şi de casa de modă britanică Burberry, dar şi de Tommy Hilfiger, care va prezenta o colecţie decalată la toamnă pentru a deveni complet operaţională până la sfârşitul anului.

Pentru a se poziţiona pe reţelele de socializare, mărcile de pret-a-porter vor încerca să facă din defilările de modă un spectacol adresat marelui public, fără a avea însă un profit comercial imediat. Suprimând perioada de răgaz dintre prezentare şi vânzare, casele de modă vor face din defilare un eveniment comercial, care se traduce printr-o cifră de afaceri şi nu doar printr-o operaţiune de marketing.

Schimbarea este totodată o protecţie împotriva uriaşelor firme de pret-a-porter în masă precum H&M sau Gap, care au perioade de producţie foarte scurte, se pot inspira din prezentările de modă şi pot scoate produsele în mare viteză. Până în prezent decalajul de şase luni era uşor de respectat şi nu afecta unele persoane. Mai ales că nimeni nu putea grăbi procesul de producţie, notează Rebecca Minkoff.

Pentru a reuşi acest pariu ea a prezentat o a doua colecţie pentru primăvara 2016, reluând o parte din modelele prezentate în septembrie anul trecut. Restul a fost produs în regim de urgenţă, o bună parte în SUA, dar şi în Asia. În paralel creatoarea de modă şi-a pregătit colecţia pentru toamnă 2016, care a defilat pe podium la New York rezervată doar cumpărătorilor şi care va fi dezvăluită marelui public abia în septembrie. Prin urmare răgazul de producţie este păstrat.

„Am dorit să găsim o cale pentru a nu dăuna ecosistemului actual”, a explicat ea. Potrivit fratelui ei, Uri Minkoff, care gestionează finanţele, revoluţia a fost deja angajată.

„Nu spun că este vizată şi moda haute couture însă sectorul de pret-a-porter este deja supus unui model economic diferit”, a spus el. Rămâne de văzut dacă această revoluţie va avea un impact asupra vânzărilor, a spus Uri.

Stilistul american Zac Posen este totuşi îngrijorat de această accelerare a procesului care ar putea stimula supraconsumul.

Curentul „Fast Fashion” (moda accelerată) va distruge lumea. Va polua oceanele. În ultimii ani volumul articolelor vestimentare a crescut de trei sau chiar de patru ori”, a declarat el pentru AFP. Designerul mizează totuşi pe o conştientizare a consumatorului, astfel încât, spre deosebire de ceea ce se întâmplă cu risipa de alimente, să aibă o abordare mai responsabilă în privinţa articolelor vestimentare. (Text: Agerpres, Foto:

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.