EUR
(-0%)
INR
0,06 RON

Telescopul Hubble a descoperit una dintre primele galaxii din Univers

Telescopul Spaţial Hubble, aparţinând NASA, a descoperit una dintre primele galaxii din Univers (poate chiar prima), o structură extrem de îndepărtată şi izolată, aflată la 13,4 miliarde de ani lumină distanţă, conform Sky News.

Această galaxie a primit denumirea GN-z11 şi s-a format la doar aproximativ 400 de milioane de ani după explozia primordială care a dus la naşterea Universului, Big Bang.

O echipă de cercetători de la Universitatea Yale, de la Space Telescope Science Institute şi din cadrul Universităţii California din Santa Cruz a folosit instrumentul Wide Field Camera 3 din arsenalul telescopului Hubble pentru a măsura distanţa până la GN-z11. „Am făcut un important pas înapoi în timp, dincolo de ceea ce ne-am fi aşteptat să putem face cu Hubble. Am observat (galaxia) GN-z11 într-o perioadă în care Universul avea doar 3% din vârsta actuală”, a declarat astronomul Pascal Oesch, unul dintre autorii descoperirii şi coordonatorul studiului despre această galaxie.

Conform cercetătorilor, imaginile obţinute oferă noi indicii despre cum arăta „copilăria” Universului, modul în care s-a format această galaxie rămâne însă, cel puţin deocamdată, un mister. „Este extraordinar că o galaxie atât de masivă exista la doar 200 sau 300 de milioane de ani după aprinderea primelor stele din Univers”, a remarcat şi astronomul Gary Illingworth, coautor al acestui studiu, profesor la universitatea California din Santa Cruz.

„Este nevoie de un proces de creştere extrem de rapid, producând noi stele cu o frecvenţă incredibilă pentru a se forma o galaxie de 1 miliard de mase solare atât de timpuriu” în istoria Universului, a adăugat el.

„A trebuit să împingem telescopul Hubble până la limitele sale absolute pentru a recepţiona datele spectroscopice necesare pentru a determina deplasarea spre roşu a luminii provenite de la această galaxie, putând să evaluăm astfel distanţa la care se află”, a mai susţinut Prof. Garth Illingworth.

Până la această descoperire, cea mai îndepărtată galaxie cunoscută era EGSY8p7, aflată la distanţa de 13,2 miliarde de ani lumină.

Galaxia GN-z11 este localizată în direcţia constelaţiei Ursa Major şi este de aproximativ 25 de ori mai mică decât Calea Lactee, având doar 1% din masa galaxiei noastre. Această galaxie este subiectul unui studiu a cărui publicare a fost acceptată de către revista Astrophysical Journal. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)