România a prezentat la ITB Berlin destinaţii şi produse mature: circuite, city break-uri, ecoturism, Deltă şi balneo

Tendinţele pentru călătorii se dau, de ani buni, în fiecare primăvară de la ITB (Internationale Tourismusbörse) Berlin, capitala Germaniei găzduind în 26 de hale, de 150.000 de metri pătraţi, de la Complexul Expoziţional Messe circa 10.000 de expozanţi.

Pentru publicul larg, ITB Berlin a fost o oportunitate unică de a explora întreaga lume, în doar câteva ore. Pentru profesionişti, un bun prilej de întâlniri de afaceri ce se vor concretiza în pachete turistice pentru 2017.

ITB este considerat cel mai mare târg de turism din lume. Iar când se spune ‘mare’ adjectivul nu reflectă în primul rând suprafaţa expoziţională, ci diversitatea tematicilor abordate, calitatea ofertelor, amenajarea standurilor, numărul de profesionişti, grija la fiecare detaliu, tonele de pliante împărţite. Întâlnirile de afaceri sunt stabilite cu săptămâni înainte, iar invitaţiile la evenimente, confirmate înainte de începerea târgului.

Primele trei zile ale târgului, organizat în perioada 9 — 13 martie 2016, au fost dedicate întâlnirilor B2B. Cu toate acestea, atmosfera nu a fost sobră, pentru că profesioniştii din turism ştiu cel mai bine valoarea unui zâmbet, a unei atitudini prietenoase, iar aceasta s-a resimţit în toate standurile, indiferent de mărimea lor.

Christian Goke, CEO al Messe Berlin GmbH, a subliniat la ceremonia de deschidere a manifestării că este nevoie ca experţii să arate „şi ce consecinţe va avea fluxul global de refugiaţi asupra turismului şi modul în care companiile din turism pot contribui la o integrare de succes” prin asigurarea de locuri. Ministrul pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, Gerd Muller, a vorbit despre „Turismul ca factor de succes în ţările în curs de dezvoltare şi ţările nou industrializate”.

Vaticanul a fost prezent în premieră la ITB, în 2016, prezentând vizitatorilor Muzeele Vaticanului. Toţi jurnaliştii de specialitate au observat o participare puternică a Chinei în sectorul tehnologiei de turism. De altfel, pavilionul Chinei a fost unul dintre cele mai mari şi a atras cei mai mulţi vizitatori. Messe Berlin a semnat un nou parteneriat cu China, astfel că activitatea internaţională a centrului de la Berlin se va extinde în această ţară începând cu luna mai 2017, când ITB China va organiza o expoziţie mondială şi la Shanghai.

Pavilionul Turciei s-a făcut remarcat inclusiv în rândul specialiştilor din turism. Parafrazând, pot spune că „Turcia nu crede în criză”, crede însă cu tărie că poate atrage mulţi turişti prin arta negocierii de parteneriate. De altfel, aşa cum îmi spunea Dragoş Răducan, vicepreşedintele FPTR, prima condiţie ca să atragi turişti străini este să vrei, nu doar să o declari. Iar turcii au arătat că lor le plac banii pe care turiştii străini îi cheltuie în vacanţe, aşa că fiecare regiune a venit cu specificul ei, cu promovarea proprie, plecând de la mărgeluşa care te apără de deochi, la hărţi, cafele la ibric, spaţii largi pentru discuţii, totul a fost la un nivel ridicat.

Standul Iranului a fost una dintre surprizele plăcute — mare, bine punctată fiecare destinaţie şi tradiţie. În schimb, Republica Moldova a avut cel mai mic stand, aproape invizibil, un stand cu pliante puţin atractive. Oamenii de la stand mi-au spus doar că „nu au fost bani, dar e bine şi aşa”. Dacă nu ar fi fost în acelaşi pavilion cu România mi-ar fi fost greu să îl descopăr. Tot vecini, cehii nu au avut nici ei o prezenţă masivă sau remarcabilă, la fel ca slovacii, de altfel.

India a mizat şi de această dată pe exotismul destinaţiei, dar a adăugat o tehnologie prietenoasă prin care fiecare vizitator putea petrece câteva minute prin „Incredibila Indie”. În plus, oficialii indieni au anunţat că sistemul electronic de vize turistice este deja valabil pentru 150 de ţări şi acoperă fiecare piaţă majoră de călătorie. Cererile pot fi făcute direct online.

Relaxarea formalităţilor de intrare înseamnă că India se pregăteşte pentru o creştere accentuata a turiştilor. Germania se numără printre primele şapte pieţe de călătorie. Cea mai mare creştere a numărului de vizitatori este de aşteptat din Asia, în special din China. Se speră ca atracţiile religioase, spa şi turismul pentru luna de miere să atragă vizitatori noi.

În 2016, ITB Berlin şi-a celebrat a 50-a aniversare, marcând o poveste de succes pe plan global ‘made in Berlin’.

România a fost o prezenţă constantă la ITB Berlin, participând cu stand naţional încă din anul 1970. În acest an, România a fost reprezentată la ITB de 56 de expozanţi, iar suprafaţa standului a fost de aproape 400 mp. Pe lângă operatorii din turism, în standul României s-au regăsit asociaţii de promovare turistică, precum şi consilii judeţene, care şi-au prezentat oferta în special ţinând cont de ceea ce preferă piaţa germană.

„Toţi expozanţii prezenţi au venit să dezvolte incomingul, dar mai ales au dorit să prezinte frumos România prin destinaţii turistice şi produse ajunse la maturitate — circuite turistice, turism de aventură, city break, ecoturism, şi, nu în ultimul rând, balnear. Consiliul Judeţean Satu Mare, invitatul nostru special, a venit cu o prezentare vie, care prezintă valorile destinaţiei, mai ales pe cele umane, punctând tradiţiile, precum şi viticultura”, a spus preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Turism, Anca Pavel-Nedea.

Autenticitatea a fost punctul central al noului concept pe care Autoritatea Naţională pentru Turism a mizat în acest an la ITB. Personal, cred că a fost un succes. Urmează să mi-o confirme oamenii de afaceri care au semnat contracte sau au lăsat „uşa deschisă” pentru acestea. Creativitatea a fost, însă, în standul României, la ea acasă. Agenţii de turism, asociaţii de promovare turistică, consilii judeţene, hoteluri, toţi au contribuit la conceptul general de o Românie promovată prin valori. În special prin valorile umane.

Meşterul Istvanfi Gheza este, aşa cum spune şi soţia sa Ema, ultimul artizan al ceramicii sătmărene care încă mai promovează ceramica de Vama, dar şi singurul olar care a făcut demersuri pentru învăţarea acestui meşteşug în şcoală, la orele de lucru manual. Meşterul Gheza prelucrează întreaga materie primă, argila şi culorile, chiar din natură, iar Ema este „designer-ul’.

Pentru cei care nu şi-au planificat întâlniri cu reprezentanţii României, maestrul Nicolae Voiculeţ, care a susţinut zilnic miniconcerte la nai, a vorbit în numele nostru al tuturor românilor. A cântat poveştile fiecărei regiuni, le-a spus necazurile şi bucuriile. Ambasador al Turismului Românesc, Nicolae Voiculeţ a strâns în jurul său zeci de străini — europeni şi asiatici, dornici să participe la un moment de cultură universală.

I-a stat alături ansamblul Ceatăra din Carei, judeţul Satu Mare. Tinerii din ansamblu au cântat şi au dansat cu atâta energie încât se auzeau în trei, patru pavilioane. Și de fiecare dată când când îi vedeam pe flăcăi, unii de nici 18 ani, cum îşi învârteau mândruţele cu părul strâns în cozi, aveam sentimentul că nouă, românilor, ne este dat să rămânem frumoşi, indiferent de momentele istorice prin care trecem.

Realizatoarea de porturi populare tradiţionale pentru păpuşi Anica Mare din Negreşti Oaş, cunoscută drept ‘mama păpuşilor’ din Țara Oaşului, a venit la Berlin cu speranţa că va face cunoscute lumii întregi comorile noastre. Anica Mare a fost şi la alte târguri din străinătate, are comenzi chiar din Dubai, dar cele mai multe dintre păpuşile îmbrăcate în costumele cusute de Anica Mare „merg” în Italia şi în Ungaria. Crede că după târgul de la Berlin, acestea vor pleca şi către Germania. O păpuşă care o reprezintă pe Prima doamnă a SUA, Michelle Obama, îmbrăcată în costum tradiţional românesc este prezentă în colecţia Anicăi pentru că îi „place mult cum vorbeşte şi cum se îmbracă’.

Împreună cu noi, zeci de vizitatori au încercat să încondeieze ouă sau să învârtă roata olarului, iar câteva domnişoare au stat să li se strângă părul în împletituri româneşti.

Centrul de informare turistică Timişoara a oferit informaţii de interes inclusiv despre regiune, despre cum să îţi petreci un city break în oraş. De altfel, în Timişoara ajung anual 250.000 de turişti, dintre care 60% străini. Conform Luciei Solomon, reprezentanta Oficiului, turiştii germani se află pe locul doi, după cei sârbi.

Una dintre cele mai interesante oferte a fost a Asociaţiei de promovare turistică „Turist în Bistriţa-Năsăud”. Pe lângă turismul de vânătoare, turismul de aventură şi cel ecologic sunt cele mai căutate. Tot aici, în 2015, s-a certificat că există cel mai ozonat aer din România, în staţiunea Colibiţa, situată la poalele Munţilor Călimani. asemănător celui din Alpi, aerul de la Cobiliţa va face ca aceasta zonă să devină un punct de interes pentru mulţi vizitatori.

Preşedintele ANT, Anca Nedea, împreună ambasadorul României în Germania, Emil Hurezeanu, cu reprezentanţii autorităţii şi ai Ministerului Economiei au participat la o întâlnire organizată de reprezentanţa guvernamentală a landului federal Baden — Wurttemberg în Berlin, întâlnire prin care vrea întărirea parteneriatul între ţările riverane Dunării prin acţiuni comune.

‘2016 este un an foarte important atât pentru prezenţa României la ITB. ANT va puncta câteva evenimente de referinţă. Am prezentat în acest an cu un concept nou de stand, deschis, versatil, viu. Un concept care a atras, pentru care am primit felicitări de la parteneri şi oficialităţi„, spune Anca Nedea.

La ITB am înţeles că noi, românii, nu trebuie să fim ca spaniolii, ca nemţii, ca turcii. Că este fără folos să te „baţi” pe litoral cu turcii, de exemplu. Am înţeles acel concept de „autentic”. Că putem fi o destinaţie de vacanţe mizând pe ce ştim să facem bine, pornind de la resurse — naturale şi umane. Și chiar dacă Dragoş Răducan are dreptate când spune că banii vin din turismul de volum, putem avea un turism de nişe foarte bun care să atragă turiştii pentru turismul de volum, din balneo, de exemplu.

În 2017, Botswana va fi ţara partener oficial al ITB Berlin conform parteneriatului semnat de ministrul Turismului Tshekedi Khama al II-lea şi Christian Göke, CEO al Messe Berlin GmbH.

„Botswana este cel mai bine păstrat secret al Africii„, spune David Ruetz, şeful ITB Berlin. Conform acestuia, „două caracteristici naturale contrastante caracterizează aceasta ţară: deşertul Kalahari şi Bazinul Okavango. Diversitatea patrimoniului cultural al ţării, ospitalitatea precum şi turismul durabil face Botswana o destinaţie de vacanţă de neegalat în Africa de Sud”. Republica Botswana a fost prezenta la ITB Berlin, în fiecare an, din 1984. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES) Foto: cjmaramures.ro

Loading...

Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.