Cioloş: România nu se poate moderniza şi nu va avansa economic fără o reformă a administraţiei publice

0

Premierul Dacian Cioloş a declarat luni, 11 aprilie, că România nu se poate moderniza şi nu va putea combate eficient corupţia fără o reformă a administraţiei publice centrale şi locale.

„În ultima perioadă există din ce în ce mai multe semne de întrebare legate de eficienţa statului, de încrederea în clasa politică şi cred că aici am avea cu toţii de câştigat ca prin această reformă a administraţiei publice, prin creşterea eficienţei, a transparenţei administraţiei publice, prin profesionalizarea administraţiei publice, prin clarificarea relaţiei cu politicul să recâştigăm încrederea cetăţenilor în stat şi să reîncepem un proces de modernizare a statului. România nu se poate moderniza şi nu va avansa economic, nu va putea elimina în mod consistent corupţia fără o reformă a administraţiei publice locale şi centrale”, a spus Cioloş luni la dezbaterea „Ora prim-ministrului” din Camera Deputaţilor.

Prim-ministrul a insistat asupra relaţiei dintre o administraţie publică transparentă şi profesionistă şi eficienţa luptei anticorupţie.

„Degeaba avem proiecte de dezvoltare economică cu potenţial, degeaba avem potenţialul economic al ţării să punem în valoare dacă nu avem o administraţie publică în măsură să dubleze acest proiect de dezvoltare economică cu un rol al statului clar definit (…) Lupta anticorupţie riscă să devină principalul instrument de modernizare a statului atâta vreme cât lupta anticorupţie ar trebui să fie doar un instrument de însănătoşire a societăţii. Dar dacă lupta anticorupţie nu este urmată îndeaproape de o reformă a administraţiei publice care să fie orientată spre transparenţă şi profesionalizare, riscăm doar să rămânem cu sublinierea cazurilor de corupţie, fără să corectăm şi problemele la rădăcina lor. Și reforma administraţiei publice asta îşi propune: să prevină problemele de corupţie şi să le corecteze la rădăcina lor prin redefinirea cadrului în care administraţia publică să lucreze”, a adăugat Cioloş.

Tema dezbaterii politice din Camera Deputaţilor la care participă prim-ministrul este „Reforma administraţiei publice”.

Propunem trei scenarii pentru relaţia între nivelul de decizie politică şi nivelul de execuţie administrativă

Guvernul propune spre dezbatere trei scenarii pe care le ia în calcul pentru reformarea administraţiei publice, legate de modul în care poate fi redefinită relaţia între nivelul de decizie politică şi nivelul de execuţie administrativă, a precizat luni premierul Dacian Cioloş.

„În primul scenariu vă propunem ca, pe lângă nivelul de demnitar — ministru şi secretar de stat, pe care îl avem în momentul de faţă, să integrăm în această categorie şi prefecţii şi subprefecţii, care reprezintă Guvernul în teritoriu. Asta ar însemna că prefecţii şi subprefecţii, împreună cu miniştrii şi secretarii de stat, vin împreună cu Guvernul, pleacă împreună cu Guvernul şi îşi asumă împreună programul de guvernare şi aplicarea programului de guvernare atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial. Însă aceasta ar presupune (…) să avem secretari generali ai prefecturilor cu statut de înalt funcţionar public şi care să fie numiţi strict pe bază de competenţă, printr-o procedură administrativă”, a explicat Cioloş la Camera Deputaţilor, invitat la dezbaterea „Ora prim-ministrului”.

Un al doilea scenariu despre care a vorbit prim-ministrul se referă la „coborârea numirilor la nivel politic sau asumate de partidul care vine la guvernare nu doar la nivelul miniştrilor, secretarilor de stat şi prefecţilor, dar şi la nivelul directorilor generali, ai conducătorilor de agenţii şi ai directorilor de deconcentrate”.

„Al doilea scenariu, care este puţin mai provocator (…), ar presupune o integrare a realităţii de facto în modul în care se face, de facto şi real, în momentul de faţă, recrutarea pe posturi de conducere, dar cu introducerea unor reguli clare, transparente şi obiective în acest proces. (…) Asta înseamnă că atât miniştrii, cât şi secretarii de stat, cât şi prefecţii care sunt demnitari, dar şi nivelul de directori generali, directori de deconcentrate vin şi pleacă o dată cu Guvernul şi întreg acest aparat îşi asumă politic programul de guvernare, cu diferenţa că pentru înalţii funcţionari publici, pentru nivelul de directori generali, de deconcentrate şi prefecţi recrutarea s-ar face prin intrarea în sistem. Nu s-ar putea recruta decât acei funcţionari care au dat un examen de intrare în sistem şi care, o dată intraţi în sistem, pot fi recrutaţi de către partidul sau coaliţia care vine la guvernare şi numiţi pe posturile respective”, a explicat prim-ministrul.

În opinia lui Cioloş, aplicarea unui astfel de scenariu ar avea ca principal avantaj crearea în rândul partidelor a unui corp de funcţionari care ar putea ajuta, spre exemplu, la elaborarea programelor de guvernare.

„Într-un al treilea scenariu ar fi vorba de un statu-quo îmbunătăţit, adică rămânem aşa cum e legislaţia în momentul de faţă, cu nivel politic la ministru şi secretar de stat şi de la prefect, director general în jos rămân înalţi funcţionari, însă aplicarea efectivă a legislaţiei actuale ar presupune că exercitări temporare ale unor funcţii de conducere ar fi eliminate şi am merge pe o întărire a corpului de înalţi funcţionari publici din care să se facă aceste numiri pe posturi de conducere strict pe criterii profesionale şi de competenţă”, a afirmat Dacian Cioloş.

Ne gândim la reînfiinţarea Institutului Naţional de Administraţie, care să funcţioneze alături de ANFP şi de un Consiliu Profesional

Guvernul îşi propune să reînfiinţeze Institutul Naţional de Administraţie, care să funcţioneze alături de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici (ANFP) şi de un Consiliu Profesional, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, la dezbaterea „Ora prim-ministrului” din Camera Deputaţilor.

„Ne gândim la o reînfiinţare a Institutului Naţional de Administraţie, care să vină cu o politică de formare profesională, atât de formare a celor care vor să intre în sistem, dar mai ales pentru creşterea performanţei funcţionarilor prin formare continuă, şi totodată pentru a ne asigura de obiectivitatea modului în care ANFP îşi face treaba şi a procesului de recrutare, dar mai ales a procesului de modificare a legislaţiei care vizează administraţia publică, atunci când este cazul. Ne gândim să propunem crearea unui Consiliu Profesional sau de Expertiză, care să funcţioneze pe lângă ANFP, care să reunească expertiză independentă şi obiectivă şi care să aibă rolul de a oferi expertiză şi puncte de vedere pe propunerile de modificare a legislaţiei, pe programele de recrutare, de a analiză a nevoilor de funcţionari publici şi pe elaborarea programelor de formare pentru creşterea performanţei în administraţie. Practic am avea acest dispozitiv de pregătire a resurselor umane, care ar include ANFP, pe de o parte, INA, pe de altă parte, cu un rol redefinit, şi acest Consiliu Știinţific sau de Expertiză, cu un rol în evaluarea şi avizarea politicii de resurse umane în administraţia publică”, a explicat Dacian Cioloş.

Acesta a vorbit la dezbaterea din Parlament despre principalele coordonate ale reformei administraţiei publice pe care o propune Executivul.

„În ceea ce priveşte funcţia publică, ne propunem în primul rând o transparentizare a relaţiei administraţiei publice cu nivelul politic, o creştere a profesionalismului resurselor umane şi din această perspectivă vedem şi procesul de depolitizare, depolitizare nu atât printr-o scădere a rolului politicului, care rămâne determinant în modul în care administraţia publică îşi face treaba, pentru că administraţia publică trebuie să aplice programe de guvernare, dar avem nevoie mai ales de o transparentizare şi o clarificare a relaţiei între nivelul politic decizional şi administraţia publică”, a spus premierul.

Potrivit lui, Guvernul îşi doreşte o definire a unui mod de funcţionare clar a administraţiei prin eliminarea excepţiilor şi a derogărilor de la reguli care fac imprevizibile de cele mai multe ori deciziile.

„Apoi, o consolidare a unor politici publice bazate în primul rând pe rezultate şi în acelaşi timp cu reforma administraţiei. Dincolo de lupta anticorupţie, să insistăm mai mult pe prevenţia anticorupţie prin claritate şi transparenţă”, a mai spus Dacian Cioloş.

La aceste ţinte, a arătat şeful Executivului, se poate ajunge printr-o revizuire a modului de funcţionare a ANFP, în sensul unei gestiuni mai eficiente şi mai clare a resurselor umane din administraţie.

Acesta a mai afirmat că este important ca până la sfârşitul lunii mai să fie găsite soluţiile cele mai bune şi cele mai eficiente, astfel încât să poată fi găsită o formulă care să fie aplicabilă ca atare începând chiar de anul acesta.

Suntem deschişi să discutăm pe chestiunile legate de incompatibilităţi; vom lucra cu ANI

Guvernul va lucra cu Agenţia Naţională de Integritate (ANI) pentru o politică de prevenţie a incompatibilităţilor şi a conflictului de interese printr-o definire cât mai clară a acestor elemente, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, la dezbaterea „Ora prim-ministrului” din Camera Deputaţilor.

În contextul lansării dezbaterii despre reforma administraţiei, Dacian Cioloş a făcut referire la chestiunea privind incompatibilităţile în administraţie.

„Vrem să tratăm cu această ocazie şi o problemă legat de care am primit mai multe sesizări, observaţii şi propuneri din partea aleşilor locali, chestiunea privind incompatibilităţile în administraţie. Știu că există un proiect la care Agenţia Naţională de Integritate lucrează şi cred că e important să îl luăm în discuţie cât mai repede, pentru a clarifica aceste lucruri şi a lăsa deoparte ambiguităţile care de multe ori blochează administraţia. Și cred că în primul rând pe subiectul legat de funcţia publică, responsabilitatea în funcţia publică şi prestările de servicii publice către comunităţile locale, pe acest gen de subiecte ar trebui să comunicăm lucruri pentru a fi foarte clară responsabilitatea, obligaţiile şi limitările aleşilor locali, în ceea ce priveşte gestiunea acestor servicii publice locale şi să vedem care e varianta cea mai bună”, a spus Dacian Cioloş.

Acesta a precizat că Guvernul este dispus să discute profesionist şi transparent despre o redefinire a statutului aleşilor locali.

„Suntem deschişi să discutăm, dar într-un mod profesionist şi transparent, pe chestiunile legate de incompatibilităţi şi conflict de interese şi în acest context de o redefinire clară a statutului primarilor, aleşilor locali. Obiectivul nostru este să mergem pe o politică de prevenţie a incompatibilităţilor şi a conflictului de interese printr-o definire cât mai clară, atât cât ne stă în putinţă, a acestor elemente. Și aici cu siguranţă vom lucra şi cu Agenţia Naţională de Integritate, care ştiu că a progresat deja în această direcţie”, a mai afirmat Dacian Cioloş.

Avem nevoie de logică politică în funcţionarea administraţiei, dar mai ales de eliminarea arbitrariului politic

Eliminarea arbitrariului în procesul de numire pe funcţii şi în procesul decizional este necesară pentru reformarea administraţiei publice, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, la dezbaterea „Ora prim-ministrului” din Camera Deputaţilor.

„Avem nevoie (…) de logică politică în funcţionarea administraţiei, dar mai ales de eliminarea arbitrariului politic, pentru că cred că asta a făcut cel mai mult rău încrederii sau neîncrederii mai degrabă a cetăţeanului în administraţie, acest arbitrariu în procesul de numire pe funcţii şi în procesul decizional. Prin măsuri pe care ni le propunem, de reformare a administraţiei, vrem în primul rând să eliminăm arbitrariul politic şi să intrăm într-o logică bazată pe transparenţă, pe coerenţă şi pe profesionalism, indiferent că e vorba de asumarea politică a unor decizii sau de aplicarea lor de către funcţionari profesionişti”, a spus Dacian Cioloş.

În acest context, premierul a vorbit şi despre modul cum ar putea fi atraşi tinerii în administraţia publică.

„Dacă dăm mai multă coerenţă şi claritate procesului de recrutare în funcţia publică şi mai ales perspectivelor de carieră, eliminând deci arbitrariul în numiri şi în progresia în carieră şi stabilind o relaţie clară între nivelul de salarizare şi performanţă, cred că în felul acesta putem atrage şi tineri care sunt interesaţi de o carieră în administraţie, dar care vor o carieră în primul rând previzibilă, pe bază de competenţe”, a mai spus Dacian Cioloş.

Acesta a precizat că soluţiile pe care Guvernul le propune prin acest proiect privind „Reforma administraţiei publice” ţin cont şi de nevoia partidelor care vin la guvernare de a se asigura că pot să îşi aplice programul de guvernare, „atât timp cât obiectivele lor sunt clare, transparente, bine definite şi nu sunt neapărat ascunse”.

„Atât timp cât un partid îşi asumă un program de guvernare şi principalul lui obiectiv este să aplice programul de guvernare respectiv, din ceea ce v-am propus cred că putem găsi soluţii în aşa fel încât să punem în valoare atât competenţa, performanţa şi profesionalismul administraţiei, dar şi responsabilitatea politică în aplicarea unui program de guvernare”, a adăugat Dacian Cioloş.

Politizarea excesivă şi netransparentă a administraţiei publice a dus la instabilitate în funcţionarea acesteia

Politizarea excesivă şi netransparentă şi de multe ori diletantă a administraţiei publice a dus la instabilitate în funcţionarea acesteia, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, în plenul Camerei Deputaţilor, la „Ora prim-ministrului”.

În cadrul acestei dezbateri, a cărei temă a fost „Reforma administraţiei publice”, Dacian Cioloş a spus că au fost identificaţi trei piloni principali pentru acest proces.

„E vorba de funcţia publică, pe de o parte, de definirea funcţiei publice, a statutului funcţionarului public, a modului în care se fac recrutarea şi progresia în carieră, a responsabilităţilor pe care le are funcţionarul public. Apoi, al doilea pilon e legat de administraţia publică centrală şi al treilea pilon legat de administraţia publică locală. Ne dorim cu intervenţia de astăzi să lansăm o dezbatere publică pe aceste subiecte, care să aibă loc în cursul lunii aprilie-mai, în aşa fel încât în iunie să fim în măsură să venim cu un pachet de propuneri legislative pe care să îl supunem discuţiei şi aprobării în Parlament”, a spus Cioloş.

El a adăugat că au fost identificate mai multe probleme în administraţie.

„Legat de funcţia publică, am constatat (…) politizarea excesivă şi netransparentă şi de multe ori diletantă a administraţiei publice care a dus la instabilitate în funcţionarea administraţiei, cu reorganizări instituţionale şi cu modificări legislative frecvente, cu o legiferare ad-hoc, cu un exces de numiri temporare care duc la instabilitate în procesul decizional în administraţie”, a susţinut Cioloş, precizând că, din 2008 şi până în prezent, Legea 188/1999 privind privind Statutul funcţionarilor publici a fost modificată de 22 de ori.

„Nu există totodată un sistem coerent şi motivant de dezvoltare a carierei în funcţia publică, pe mai multe nivele. În momentul de faţă, avem doar trei nivele de evoluţie în funcţia publică, ceea ce creează foarte repede o anumită aplatizare a motivării de progres în carieră. Pe de altă parte, sistemul de recrutare este excesiv de birocratic şi neperformant, se bazează în mare parte pe memorie”, a afirmat Dacian Cioloş.

Potrivit acestuia, în administraţia publică centrală pot fi observate multe suprapuneri şi neclarităţi ale mandatelor instituţiilor centrale, ministerelor şi agenţiilor.

„Organigramele de cele mai multe ori nu reflectă responsabilităţile pe care instituţiile respective le au, ci sunt de foarte multe ori mai ales instrumente de schimbare din funcţiile de conducere a unor persoane. Vedem totodată calitatea slabă a politicilor publice, lipsa de coordonare şi de coerenţă în implementare, lipsa fundamentării adecvate pe baze de date şi de analize. Este aici de notorietate şi calitatea slabă a cheltuielilor publice şi lipsa unei legături clare între rezultatele obţinute şi resursele care sunt utilizate”, a declarat premierul.

Cioloş a mai afirmat că în administraţia centrală, în lipsa unor responsabilizări foarte clare, există şi „un proces foarte greoi de asumare a deciziei”. „Asta şi pentru că nu avem o separare clar definită a responsabilităţilor de demnitar sau de ales local, de funcţionar public sau de contractual”, a punctat prim-ministrul.

Conform acestuia, există costuri foarte ridicate pentru a întreţine administraţii ale unor localităţi mici.

„Peste 50% din comunele din România în momentul de faţă nu-şi pot acoperi cheltuielile de funcţionare cu propriile venituri pe care le pot degaja, ca să nu mai vorbim apoi de proiecte de investiţii pentru dezvoltare. Totodată, observăm o lipsă a coordonării strategiilor şi programelor de investiţii în infrastructura locală (…). Sistemul de transferuri de la bugetul de stat este frecvent schimbat şi nu sprijină în mod durabil şi obiectiv cele mai sărace comunităţi locale. Aici de multe ori Fondul de Rezervă al Guvernului este un instrument principal de reechilibrare, dar nu pe criterii obiective a nevoilor de finanţare a diferitelor colectivităţi locale”, a explicat Dacian Cioloş.

Progresul în carieră trebuie să se bazeze nu doar pe vechime, ci şi pe competenţe şi abilităţi specifice

Sistemul de carieră trebuie să fie structurat pe mai mult de trei grade, iar progresul trebuie să se bazeze nu doar pe vechime, ci şi pe competenţe şi abilităţi specifice, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, în plenul Camerei Deputaţilor, la „Ora prim-ministrului”.

„Organizarea sistemului de carieră (…) ar urma să fie structurată pe mai mult de trei grade, în aşa fel încât să existe o motivare pe perioada carierei în funcţia publică de a evolua şi deci de a trece şi la diferite trepte de salarizare, în funcţie de acest progres în carieră, progres în carieră care să se bazeze nu doar pe vechime, ci şi pe competenţe şi abilităţi specifice, care să poată să fie demonstrate. Deci să existe posibilitatea de a progresa fără neapărat a aştepta un anumit număr de ani de vechime care să fie acumulaţi. Pentru cei care dovedesc competenţă şi capacitate de asimilare profesională să aibă această posibilitate de evoluţie în carieră”, a spus Dacian Cioloş, în cadrul dezbaterii cu tema „Reforma administraţiei publice”.

Premierul a afirmat că Guvernul vrea să definească şi funcţiile sensibile.

Ne propunem totodată să definim funcţii sensibile, mai ales la nivel de management, pentru care mandatul ar trebui să fie limitat în timp şi pentru care să introducem un sistem de rotire pe funcţii obligatoriu, în aşa fel în cât pe anumite posturi să nu se poată sta mai mult de patru-cinci ani. Totodată, apropo şi de aceste funcţii sensibile, ne propunem să venim cu standarde de etică şi de integritate care să fie foarte clare pentru toţi funcţionarii„, a explicat Dacian Cioloş.

În plus, potrivit acestuia, Guvernul îşi propune realizarea unui cadru de competenţe generale şi specifice care să fie clar definite pentru toate funcţiile publice.

„În momentul de faţă în legislaţie nu este foarte clar delimitată responsabilitatea unui funcţionar public, de exemplu, şi cea a unui contractual, care în mod normal ar trebui să aibă sarcini foarte precise şi bine delimitate”, a spus Cioloş, vorbind şi despre necesitatea unei relaţii directe între nivelul de salarizare şi gradul de motivare a funcţionarilor în exercitarea funcţiei publice, respectiv între venit şi performanţa individuală.

Prim-ministrul a reamintit totodată că se are în vedere un concurs naţional de recrutare pentru a intra în funcţia publică.

„Apoi, un sistem de recrutare care să fie bazat în primul rând pe un concurs naţional pentru intrare în sistem, în aşa încât toţi funcţionarii publici să plece de la un nivel minim de competenţă generală, care să nu se bazeze mai ales pe memorie, aşa cum e cazul în momentul de faţă, şi să bazeze pe anumite competenţe generale, pe care oricare funcţionar trebuie să le aibă legat de capacitate de înţelegere, de capacitate de analiză, de sinteză, de cunoaştere a anumitor domenii şi apoi, o dată ce candidaţii au trecut de acest concurs naţional de intrare în sistem, ei să poată să fie recrutaţi pe baza unui proces de selecţie, în funcţie de profilul postului pe care ar urma să îl ocupe”, a explicat Dacian Cioloş.

Informatizarea administraţiei este un element esenţial pentru reducerea birocraţiei

Informatizarea administraţiei este un element esenţial pentru reducerea birocraţiei şi pentru transparentizarea procesului decizional şi a utilizării resurselor publice, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, în plenul Camerei Deputaţilor, la „Ora prim-ministrului”.

Într-un răspuns dat deputatului Varujan Pambuccian, în timpul dezbaterii despre reforma administraţiei publice, Cioloş l-a asigurat pe acesta că informatizarea administraţiei este în atenţia Guvernului.

„Îl asigur şi pe domnul Pammbuccian că ceea ce spunea dânsul legat de restructurare şi de informatizare a administraţiei considerăm că este un element esenţial pentru reducerea birocraţiei şi pentru transparentizarea procesului decizional şi a utilizării resurselor publice şi ne propunem, chiar dacă trebuie să recunosc, nu este uşor, o compatibilizare a diferitelor platforme informatice, pe care lucrează diferitele structuri administrative. S-au cheltuit foarte mulţi bani pe aceste platforme informatice, care de cele mai multe ori sunt folosite mult sub capacitatea la care au fost proiectate, tocmai datorită acestei lipse de compatibilitate. Ceea ce ne propunem este să creştem acest grad de compatibilitate şi să informatizăm un maxim de servicii publice care sunt furnizate populaţiei, dar şi un maxim de schimb de date şi de informaţii între instituţii publice în procesul decizional şi de urmărire a implementării politicilor publice”, a afirmat Dacian Cioloş. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.