Dinozaurii erau în declin cu mult înainte de impactul unui asteroid

Dinozaurii erau deja în declin cu zeci de milioane de ani înainte ca impactul Terrei cu un asteroid să ducă la dispariţia lor, susţine un studiu efectuat de cercetătorii britanici, citat de agenţia de presă Xinhua.

Oamenii de ştiinţă au crezut până acum că dinozaurii erau în plină evoluţie până să fie distruşi de impactul cu un asteroid masiv în urmă cu 66 de milioane de ani.

În acest nou studiu, cercetătorii britanici au descoperit specii de dinozauri care au dispărut într-un ritm mai rapid decât altele noi care se dezvoltau cu 50 de milioane de ani înainte ca un asteroid să lovească în zona Golfului Mexic de astăzi.

Rezultatele cercetării publicate în revista americană ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’ s-au bazat pe o analiză statistică sofisticată şi pe informaţii din registrul fosil.

„Nu ne aşteptam la acest rezultat. În timp ce impactul cu un asteroid rămâne încă primul candidat pentru explicarea dispariţiei dinozaurilor, este clar că ei trecuseră deja de perioada lor de înflorire, în sens evolutiv” , a spus într-un comunicat Manabu Sakamoto de la University of Reading, care a condus cercetarea.

„Acest lucru sugerează că dinozaurii au început să-şi piardă avantajul între speciile dominante de pe Pământ cu zeci de milioane de ani înainte de dispariţia lor”, a afirmat sursa citată.

De asemenea, studiul a arătat că în timp ce dinozaurii cu gâtul lung sauropozi gigant au cunoscut cel mai rapid declin, theropozii, grupul de dinozauri din care face parte şi Tyrannosaurus Rex, au parcurs un declin mai lent.

Factorii care ar fi putut influenţa, eventual, declinul dinozaurilor au inclus dezmembrarea maselor terestre continentale, activitatea vulcanică susţinută şi alţi factori ecologici.

Cercetătorii au declarat că dispariţia treptată, prelungită, a dinozaurilor a favorizat probabil apariţia mamiferelor pe Pământ.

„Declinul dinozaurilor ar fi lăsat loc suficient mamiferelor, grupul de specii din care fac parte şi oamenii, să se dezvolte înainte de impact, pregătindu-le pentru a-i înlocui pe dinozauri ca animale dominante pe Pământ”, a declarat coautorul studiului Chris Venditti, biolog la University of Reading.

Rezultatele acestui studiu ar putea oferi, de asemenea, o perspectivă asupra pierderii biodiversităţii viitoare.(Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)