Istanbul, o metropolă care impresionează prin dinamismul său

Metropolă în continuă schimbare, Istanbulul impresionează, dincolo de încărcătura sa istorică şi culturală, prin dinamismul său, dat atât de modul de a fi al localnicilor, cât şi de aglomeraţia, suportabilă, de care te loveşti încă de la sosirea pe aeroportul internaţional Ataturk.

Aglomeraţie este mai mereu şi pe autostrada cu cinci benzi care face legătura cu partea centrală a metropolei de 14,5 milioane de locuitori (18 milioane, dacă sunt luaţi în calcul lucrătorii navetişti şi rezidenţii fără forme legale) şi care se întinde, de la vest la est, pe aproape 100 de kilometri.

Șoferii nu ţin cont foarte mult de reguli pe autostradă (se pare că singura regulă este să nu lovească maşina din faţă), iar în centrul oraşului aglomeraţia este aceeaşi — străzile înguste sunt ocupate de automobile parcate peste tot, autocarele cu turişti abundă şi singura soluţie eficientă în acest caz pentru vizitatori rămâne transportul în comun.

Istanbul-07

În zona centrală a oraşului, partea sa europeană, plină de străduţe întortocheate unde găseşti cafenele şi mici magazine la tot pasul, se vând tot felul de produse, de la covrigi calzi (faimoşii ‘simit’), baclava, rahat, porumb fiert şi castane prăjite la haine, încălţăminte sau bijuterii.

Zona cu cea mai mare concentraţie de obiective istorice este Sultanahmet, situată pe partea europeană a metropolei, unde printre altele se află Hagia Sophia, Moscheea Albastră — al cărei nume provine de la cele peste 20.000 de plăci de faianţă albastră care acoperă pereţii interiori şi singura moschee cu şase minarete din Istanbul — şi Palatul Topkapî.

Zona, unde se găseşte şi Marele Bazar, este bine păzită de forţe de ordine mai ales după atentatele din ultima jumătate de an, mulţi agenţi fiind îmbrăcaţi în civil şi fiind montate numeroase camere video de supraveghere.

Istanbul-04

Iniţial numită Biserica Sfânta Sofia (Sfânta Înţelepciune), Hagia Sophia a reprezentat centrul vieţii religioase a Imperiului Roman de Răsărit, servind în această calitate timp de 916 ani. După cucerirea de către turcii otomani, ea a servit drept moschee pentru 482 de ani, iar după anul 1935 a devenit muzeu la iniţiativa fondatorului statului modern turc, Mustafa Kemal Atatürk.

Istanbul-05

Faţă în faţă cu Hagia Sophia, despărţită de un parc, se află Moscheea lui Ahmed I, cunoscută în toată lumea ca Moscheea Albastră, care impresionează mai ales prin mărime. Clădirea are o capacitate de 10.000 de persoane, are 260 de ferestre şi adăposteşte o şcoală religioasă, un spital şi o cantină socială.

Tot în partea europeană a metropolei se găseşte un alt simbol al Istanbulului — Podul Galata, ridicat în 1994 după ce istoricul pod din Cornul de Aur a ars în 1992. Părţi din vechiul pod, care era compus din 11 plăci, au fost lăsate în acel loc, în districtul Karaköy, iar părţile nedeteriorate au fost plasate la piciorul podului Atatürk.

Istanbul-02

Podul Galata este printre puţinele poduri mobile din lume care posedă şi linii de cale ferată electrificate. Restul podului, inclusiv zona de piaţă de la primul etaj, s-a deschis in anul 2003.

Istanbul-03

Trecând Podul Galata se ajunge în partea de nord a portului Cornul de Aur şi, după un drum de câteva sute de metri pe străzi în pantă (pline şi ele de magazine cu diverse suveniruri), se află Turnul Galata — una dintre cele mai mari atracţii ale Istanbulului, datorită în special panoramei de 360 de grade asupra oraşului, impresionantă mai ales la asfinţit. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.