5 caracteristici ale liderului digital

0

Autor: Constantin Măgdălina, Expert, Tendințeși Tehnologii Emergente

Deşi modelele încleiate de leadership, rezumate la figura unei singure persoane, sunt încă des întâlnite, în companiile cu creşteri importante apare o nouă generaţie de lideri. Eliberată prin tehnologie de reţetele patinate ale devenirii profesionale, reprezentaţii acestei generaţii de lideri digitali revendică tot mai apăsat roluri de conducere în interiorul companiilor.

Prieteni cu tehnologia, aceasta îi propulsează în poziţii de middle management la vârste când părinţii lor îşi terminau studiile şi aşteptau repartizarea. Cu toate acestea potrivit studiului Barometrul digitalizării în companiile din România, realizat de compania Valoria, 69% dintre companii nu au dat responsabilitatea pentru dezvoltarea digitală a afacerii unei persoane în poziţie de leadership. Să fie o oportunitate pentru această generaţie?

Astăzi, schimbările care remodelează leadership-ul companiilor sunt: 1. Tehnologia, 2. Democratizarea accesului la informaţie prin Internet, 3. Tranziţia de la caracterul fizic al muncii la cel bazat pe cunoaştere, 4. Formele de organizare ale companiilor din ce în ce mai puţin ierarhizate.

În era digitală rolul liderului este definit de:

  1. Contribuţia liderului la tranziţia către o organizaţie care face din cunoaştere principala materie primă.
  2. Atitudinea deschisă şi capacitatea de a înţelege şi anticipa impactul disruptiv al celor mai noi tehnologii din cele mai diverse domenii.
  3. Actualizarea cunoştinţelor cu privire la avansul tehnologiei şi valorificarea acesteia prin trasarea direcţiei de dezvoltare a companiei.
  4. Abilitatea de a identifica cele mai noi tendinţe care afectează diverse industrii şi întreg ecosistemul de funcţionare al companiei din a cărei echipă de conducere face parte (de la big data şi cloud computing la automatizare şi robotizare).
  5. Cunoaşterea limitelor propriei competenţe şi extinderea câmpului de cunoaştere prin consultarea cu colegii şi experţii relevanţi. Conştient de propriile limite, liderul se deschide către comunitate şi face uitat modelul autoritar de leadership.

Aceste coordonate în funcţie de care este definit leadership-ul în era digitală este posibil să se diversifice la rândul lor. Ceea ce rezultă din acest fenomen este, nu doar o restilizare a leadership-ului, dar şi o destructurare a modelelor ierarhice verticale, care sunt înlocuite de structuri orizontale agile între directori de companii, managerii de proiect, coordonatori ai echipelor de lucru, directorii firmelor furnizoare de echipamente.

Conform unui studiu realizat de compania Russell Reynolds, liderii digitali comparativ cu cei tradiţionalişti, sunt cu 34% mai inovativi, cu 32% mai intraprenoriali, cu 23% mai îndrăzneţi, cu 21% mai extroverti digital, 16% mai agili în abordarea oportunităţilor de business.

Conversia liderului în era digitală se produce prin:

  1. Definirea clară a rolurilor pe baza proiectelor în lucru şi nu a poziţiilor deţinute în organizaţie;aceeaşi persoană poate fi manager într-un proiect şi consultant în altul.
  2. Dislocarea responsabilităţii la nivelul echipelor şi împuternicirea deciziilor descentralizate.
  3. Redefiniri frecvente ale structurii organizaţionale prin iteratii fine; fiecare echipa se auto-organizează.
  4. Transparentizarea regulilor, respectarea acestora de către toată lumea, inclusiv de CEO şi excluderea jocurilor politice din companie.
  5. Deschiderea unor noi linii de business care valorifica tendinţele şi descoperirile din domeniul în care activează compania.

Tehnologia digitală va juca un rol tot mai important în viaţa noastră şi a companiilor. Răsăritul erei digitale nu înseamnă neapărat apusul leadership-ului în general, ci o reformulare importantă a celui pe care îl ştim. Va fi nevoie în continuare de oameni cu viziune, magneţi de competenţe, proiectori de vise şi maeştrii de conştiinţe. Va fi nevoie de scout-eri de talente, de arhitecţi de organizaţie şi programatori de viitor. Numai că toate acestea nu se vor rezuma doar la un job title de lider ci se vor referi la fiecare dintre noi.

* * *

Despre Constantin Magdalina

Autor_Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 8 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o bunaintelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate la o companie din Big4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.