Ministerul Transporturilor: nu sunt suficienți bani pentru a umple gropile de pe drumurile naționale

0

Costurile utile acoperirii tuturor gropilor din România, actuale pe drumurile naționale, se ridică la patru miliarde de euro, în condițiile în care CNAIR are prevăzute în buget pentru întreținere și reparații aproape 800 de milioane de lei, iar componența de implementare a proiectelor pe lucrări din fonduri europene este ficțiune, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Sova.

„Alocarea bugetară ține cont de ceea ce previzionează compania, ca și cofinanțare pentru lucrările făcute pe fondurile europene și chiar decontarea acestor lucrări, urmând apoi să facă cerere de rambursare. Sigur că nu și-au îndeplinit obiectivele niciodată în acești ani și, în septembrie, banii așezați în bugetul de stat, în tabelul acela, sigur că sunt redistribuiți. De asemenea, în Compania de Drumuri știu ce se petrece astăzi. Pentru întreținere și reparații au aproape 800 de milioane de lei. Pentru modernizare, infrastructuri, drumuri naționale – nu vorbesc de autostrăzi – au un pic peste 500 de milioane de lei, aici fiind și o parte din veniturile proprii pe care le realizează din rovinietă. Așadar, pe de o parte, există această cifră, mare, care este pusă în buget pentru cazul ideal, când proiectele toate ar merge cu viteza corespunzătoare anului bugetat. Pe de altă parte, sumele destinate măcar acoperirii gropilor, care produc și ele accidente, aceste sume sunt foarte mici, pentru că s-a făcut un inventar – este o informare statistică: pentru a se astupa doar gropile din România pe drumurile naționale ar trebui patru miliarde de euro.
CESTRIN are niște instalații care monitorizează starea drumului, parcurg și ei și au în fiecare an situatia cu privire la starea fiecarei porțiuni de drum național, iar după calculele lor spun că patru miliarde de euro ar trebui doar ca să astupe gropi”, a declarat ministrul.

Șova a apreciat ca fiind ficțiune componenta de implementare a proiectelor pe lucrări din fonduri europene, pentru că niciodată sumele previzionate pentru a fi cheltuite pe astfel de lucrări nu au fost decontate integral.

„Deci sunt două planuri. Unul, aș zice eu, sper să nu fiu taxat de o manieră negativă, pentru că până acum a fost ficțiune componenta aceasta de implementare a proiectelor pe fonduri europene. Sper să nu fiu interpretat negativ, dar asa s-a întamplat. Niciodată în anii care au trecut sumele previzionate pentru a fi cheltuite pe lucrări cu fonduri europene nu au fost decontate integral, iar sigur că atunci sumele alocate de la buget la momentul în care s-a construit bugetul de stat au fost în septembrie redistribuite”, a explicat Sova.

Oficialul a dat asigurări ca la intocmirea bugetului ministerului pe anul viitor sau chiar la rectificarea bugetară va cere alocarea unor sume mai mari pentru reparația și intreținerea drumurilor naționale.

„Pe de altă parte, nu pot să nu subliniez acest lucru și, sigur, îmi propun că poate pentru bugetul anului următor, chiar mai mult și la rectificare, să susțin ideea de a se aloca mai mulți bani pentru reparație și intretinere, macar să aducem cat de cat în stare de normalitate infrastructura rutieră pe care o avem. Și mai spun un lucru care s-ar putea să vă trezească interesul. Se petrec accidente pe aceste drumuri, sunt gropi multe, sunt poduri care sunt la limita lor de funcționare. Trebuie să privesc cu atenție și la aceste aspecte. Și, foarte important pentru mine, ar trebui – pentru că și aici am un mare semn de întrebare – dacă avem o sumă prinsă în bugetul ministerului pentru companie, dedicată plăților pentru lucrările pe fonduri europene și nu o consumăm, dar avem o sumă mai mică, mult mai mică decât nevoile și capacitatea de a consuma aceste sume pentru reparații, intreținere și modernizări la drumurile naționale, niciodată la rectificarea bugetară nu s-a trecut dintr-o parte în alta. Mie îmi creeaza un semn de întrebare și probabil că voi ajunge în septembrie să trebuiască să găsesc și răspunsul: ‘De ce, dacă niște sume alocate și multe miliarde de lei nu au fost folosite rău, foarte rău, ca nu au fost folosite pentru decontarea lucrărilor, macar un miliard să îl trec în buget dincoace și să astup gropi, să repar niște poduri, să repar, am văzut imagini de pe DN10, cu gaura in pod. Nu se fac nici acestea, pentru că totuși un pic peste 800 și ceva de milioane de lei pentru reparații și întreținere la peste 10.000 de kilometri de infrastructura rutieră, de două ori mai revoltator pentru utilizatorii de infrastructură. Nici autostrăzi și nici măcar aceste drumuri, așa cum sunt ele, să le crească un pic capacitatea, să le crească viteza de exploatare”, a declarat șeful de la Transporturi.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.