Cele mai importante intrebari si raspunsuri despre Split TVA

0

Incepand cu data de 1 Martie 2018, o noua ordonanta in materie de TVA, cunoscuta sub numele de Split TVA, a intrat in vigoare. Ca orice schimbare ce implica birocratie, aceasta reglementare a provocat multe confuzii in randul antreprenorilor, contabililor si administratorilor de firme. Astfel, s-au ridicat multe intrebari cu privire la efectele pe care le poate avea Split TVA-ul in desfasurarea activitatii unei companii. Asadar, este important sa fim cat mai corect informati, pentru a putea preveni anumite situatii complicate ce pot surveni in urma unei intelegeri eronate a aplicarii noului mod de a plati TVA-ul.

Una din cele mai gresite interpretari vizavi de aplicarea Split TVA-ului este legata de faptul ca ii afecteaza numai pe cei inscrisi in sistemul Split. Insa ce faci daca firma ta este inscrisa in acest sistem si tu, ca antreprenor, nici macar nu stii asta? Iata mai jos cele mai importante intrebari si raspunsuri despre Split TVA si cum poti evita sa ajungi in situatii nefavorabile din cauza acestuia:

Ce este Split TVA-ul?

Split TVA, sau plata defalcata a TVA-ului, este o reglementare care impune viramentul taxei pe valoare adaugata intr-un cont dedicat atunci cand se face o plata catre o firma platitoare de TVA. Pentru ca aceasta tranzactie sa fie efectuata corect, trebuie deschis un cont separat la banca sau Trezorerie, in care sa se realizeze incasarea si plata TVA-ului.

In ce cazuri este obligatorie aplicarea Split TVA-ului?

Aderarea la sistemul Split este obligatorie daca firma ta:

– se afla in insolventa la finalul lunii decembrie 2017;

– are datorii la plata TVA-ului al caror termen de scadenta a depasit 60 zile, iar datoriile sunt in cuantum mai mare de 15.000 de lei (pentru firme mari), 10.000 de lei (pentru firme medii) si 5000 de lei (pentru firme mici si PFA-uri)

Pot adera voluntar la sistemul Split? Daca da, dupa cat timp pot renunta la plata defalcata a TVA-ului?

Firmele care au aderat in mod voluntar la acest sistem nu pot renunta la sistemul Split pe o perioada de cel putin un an de la momentul in care s-au inscris in Registrul persoanelor ce aplica plata defalcata a TVA-ului. De asemenea, iesirea din sistemul Split se poate face doar la sfarsitul anului fiscal.

Daca firma mea nu este inscrisa in sistemul Split, dar este platitoare de TVA, cum ma afecteaza noua ordonanta?

Daca nu esti in sistemul Split, insa esti platitor de TVA, este obligatoriu sa verifici la fiecare plata daca furnizorul aplica plata defalcata a TVA-ului pe https://www.anaf.ro/RegPlataDefalcataTVA/. Tine cont de faptul ca furnizorul se poate inscrie in sistemul Split TVA in orice moment de la ultima plata efectuata, asa ca este esential sa nu uiti sa verifici acest aspect. In cazul in care furnizorul aplica Split TVA, dar nu ti-a comunicat contul dedicat, vei efectua plata in contul de TVA deschis la trezorerie si afisat pe site-ul ANAF https://www.anaf.ro/ContIBANTVA/. In cazul in care furnizorul nu aplica plata defalcata a TVA-ului, vei efectua platile in mod obisnuit.

Ce se intampla daca am efectuat o plata eronata?

In contextul de fata, prin plata eronata intelegem virarea TVA-ului in alt cont decat cel dedicat al furnizorului. In primul rand, este important sa intelegi ca acesta NU este obligat sa vireze din proprie initiativa suma respectiva, indiferent daca te-a informat sau nu ca este inscris in sistemul Split.

Fiind o reglementare destul de noua, este normal ca unele plati sa fie efectuate eronat, din necunostinta de cauza sau neatentie. Mai important este ca, odata ce ai constatat ca plata a fost efectuata gresit, sa ceri furnizorului o dovada ca s-a efectuat corectia platii. Astfel, vei evita sanctiunile ce pot surveni. Daca, din diverse motive, furnizorul nu face corectia platii, poti vira TVA-ul din nou in contul corect, urmand sa recuperezi ulterior suma platita initial.

Ce santiuni pot primi pentru o plata eronata?

Daca in maximum 7 zile de la data efectuarii platii eronate situatia a fost remediata, nu primesti niciun fel de sanctiune. Daca depasesti acest termen, vei primi o penalizare de 0.06% pe zi din suma platita gresit.

Cum ma pot feri de “capcanele” aplicarii Split TVA-ului?

In mod normal, este suficient ca firma ta sa beneficieze de o evidenta contabila bine pusa la punct pentru a preveni situatia de a atrage sanctiuni. Insa, din nefericire, o firma obisnuita de contablitate nu are capacitatea de a te avertiza in timp util cu privire la astfel de situatii. Daca depinzi de contabilul tau pentru a-i preda „sacosa de documente” la sfarsitul lunii, nu poti avea o viziune clara si corecta asupra tranzactiilor din compania ta.

Din fericire, exista o solutie pentru antreprenorii din Romania, fie ca sunt inscrisi in sistemul Split TVA sau nu: serviciile de contabilitate online si instrumente de management de la Keez.ro! Aceasta platforma uneste know-how-ul si experienta unor specialisti contabili de inalta competenta cu avantajele tehnologiei Cloud, pentru a scuti antreprenorii de corvoada de a verifica la fiecare plata daca furnizorul practica plata defalcata a TVA-ului. Keez.ro face pentru tine aceasta operatiune, deoarece este integrat cu platforma ANAF. Astfel, poti monitoriza usor si eficient toate platile, in timp real! Tot ce trebuie sa faci este sa pozezi facturile si sa le incarci in aplicatie. De restul ne ocupam noi!

In plus, beneficiezi de un set unic de instrumente care sunt indispensabile oricarui antreprenor, manager sau administrator:

  • Rapoarte optime pe care le poti accesa usor si rapid, fiind astfel mereu la curent cu privire la performantele afacerii tale;
  • Procese verificate Big4 – acum ai garantia ca documentele tale sunt supra-verificate de catre un expert de competenta internationala;
  • Acces on-line24/7 la toate documentele generate de business-ul tau;
  • Procesare rapida a documentelor (facturi, chitante, etc.) pe care le poti incarca in platforma instant cu ajutorul aplicatiei dedicate;
  • Posibilitatea de a emite facturi oriunde, oricand;
  • Cele mai inalte standarde de securitate a datelor, asigurate de algoritmi avansati de criptare de la Microsoft Azure;
  • Formularele si modelele necesare pentru desfasurarea business-ului nu mai trebuie cautate pe internet, deoarece ai acces la ele (descarcabile si editabile) pe platforma.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.