China, o piața cu mare potențial pentru produsele ecologice românești

România s-a bucurat în ultima jumătate de an de o promovare susținută a potențialului său în materie de agricultură ecologică, prin participarea sub pavilionul „Romanian Organic Products” la importante târguri de profil care vizează piețe puternice: Orientul Mijlociu (MENOPE Dubai – decembrie 2018), Europa (Nürnberg – februarie 2019) și China (Shanghai – mai 1029). Mai mult, la târgul Biofach din Shanghai, România a avut statutul de ”țara anului”, fiind reprezentată de o delegație numeroasă, de peste 50 de producători, din care 17 cu stand propriu.

Organizarea pavilionului României a fost o componentă a proiectului “Servicii integrate de export pentru IMM-urile din România”, prin care se derulează activități de susținere a creșterii competitivității la export a agriculturii ecologice, precum și cea a industriei mobilei, finanțat în cadrul Programului de Cooperare Elvețiano-Român pentru reducerea disparităților economice și sociale în cadrul Uniunii Europene extinse.  Proiectul beneficiază de finanțare în valoare de aproximativ 12,5 milioane de lei, din care 85% reprezintă contribuția Elveției și 15% cofinanțarea statului român.

„A fost un adevărat tur de forță care ne-a permis să explorăm interesul consumatorilor externi pentru produsele ecologice românești de o calitate deosebită, o mare diversitate și cu un grad de procesare superioară. Este un pas înainte pentru producătorii români, care aveau nevoie să capete încredere în capacitatea proprie de a crea produse sub brand propriu, nu numai de a oferi materia primă la export, limitându-și astfel câștigurile și capacitatea de a se dezvolta pe termen lung”, spune Marian Dobrilă, managerul proiectului.

Piața de produse ecologice este una specială, pentru că, în ochii consumatorului, primul criteriu de departajare nu este prețul, ci încrederea pe care o trezește produsul respectiv. Piața chineză este însă una și mai specială, pentru că se bazează pe o clasă de mijloc fără echivalent în lume (1): tânără, dornică de a consuma și de a explora totodată  produse ecologice, în special pentru siguranța alimentară. Odată ce consumatorul chinez capată încredere într-un produs, îl poate absorbi în cantități uriașe, la prețuri chiar peste media internațională. Cu toate că eticheta europeană de produs „organic” trebuie reacreditată local în cazul vânzărilor la raft pe piața locală, în sine proveniența europeană a produsului oferă siguranță consumatorului chinez, foarte preocupat de acest aspect. (2)

Prezența la târg a avut tocmai rolul de a pune pe harta europeană a atenției consumatorului chinez bogăția produselor ”made in Romania”, pe lângă deja bine consolidatele pe piața locală produse de proveniență germană, daneză sau franceză. Produsele autohtone au jucat rolul de ambasadori ai unui stil de viață sănătos provenit dintr-o zonă care are nevoie să fie prezentată în profunzime chinezilor. De la miere la suplimente alimentare pe bază de cătină sau polen, de la cosmetice din lavandă sau lapte de capră la gemuri și sucuri din fructe de pădure, de la ulei presat la rece la vinuri din struguri, dar și din coacăze, toate acreditate la standardele ecologice europene, pavilionul României a fost un simbol al abundenței locale.

 

„Am avut vizitatori care veneau la stand cu poze cu mierea Manuka, celebra miere din Noua Zeelandă. Acesta era etalonul lor de miere de calitate, care automat trebuie să fie și scumpă. Când testau mierea noastră erau încântați de arome, dar imediat ne întrebau de ce este atât de ieftină, obișnuiți fiind să plătească mai mult pentru un produs ecologic de calitate”, spune Ionel Munteanu, care deține 400 de familii de albine în zona Brașovului, sub marca Regina Transilvaniei.

După acest prim pas de prezentare, piața chineză trebuie însă cucerită sistematic. „Pentru producătorii români este mai fezabilă în acest moment țintirea distribuitorilor mici, din zonele urbane, dat fiind că lanțurile de supermarketuri cer cantități mari și strategii de abordare bine articulate. Cultural însă, relațiile comerciale cu China au nevoie de timp pentru a fi construite, pentru că la mare preț este stabilirea unei relații personale cu distribuitorul local, mai ales în cazul afacerilor mici, de familie.”, după cum a explicat Radu Fodoreanu, consulul economic al României la Shanghai.

Loading...
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.