Una din 3 persoane suferă de insomnie! Află care sunt efectele grave ale acestei afecțiuni!

5

Cu toții am avut măcar o dată în viață tulburări ale somnului și nopți nedormite. Ziua de după o noapte agitată în care te-ai străduit să adormi este foarte obositoare. Imaginează-ți să ți se întâmple acest lucru în fiecare seară! În acest caz, vorbim despre o afecțiune ce necesită terapie. În prezent, una din trei persoane suferă de insomnie. Să aflăm câte ceva despre insomnie – simptome, cauze și tratament!

Ce este insomnia și cum știi că suferi de această afecțiune?

Insomnia reprezintă o tulburare a somnului, din cauza dereglării mecanismului somn-veghe al sistemului nervos central.

Afecțiunea se manifestă prin dificultatea de a adormi. Persoana afectată adoarme greu sau nu adoarme deloc. Mai mult decât atât, aceasta se trezește în mod repetat și se agită întreaga noapte, fără să își găsească relaxarea fizică și psihică.

Pe timpul zilei, persoana care suferă de insomnie se află într-o stare de oboseală permanentă, extenuare, iritabilitate, anxietate și chiar depresie. Pot apărea durerile de cap, din cauza lipsei de odihnă. În plus, toate acestea generează dificultăți de concentrare, iar stresul duce la afecțiuni gastrointestinale, precum sindromul de colon iritabil.

Ce efecte grave poate avea insomnia pe termen lung? Accidentul vascular cerebral și bolile cardiovasculare pot fi consecințe ale acestei afecțiuni. Studiile demonstrează că lipsa somnului duce la creșterea tensiunii arteriale, la modificarea metabolismului și sistemului endocrin.

De asemenea, cercetătorii au arătat că persoanele care suferă de insomnie prezintă un risc ridicat de a dezvolta tulburări respiratorii (astm) și obezitate.

Mai mult decât atât, insomnia poate produce tulburări psihologice. Mai ales în rândul tinerilor, atât cauzele, cât și efectele insomniei pot determina săvârșirea de suicid. 

De ce se instalează insomnia?

Cauzele insomniei sunt nenumărate și variază de la o persoană la alta:

 

  • Stresul este cea mai frecventă cauză a acestei afecțiuni. Problemele de natură personală și volumul mare de gânduri pot împiedica somnul.
  • Diverse tulburări fizice sau psihice: depresia, anxietatea, boli mintale, sindromul post-traumatic (stres, agitație apărută în urma unei traume), sindromul picioarelor neliniștite, afecțiuni cardiace sau respiratorii, boala Alzheimer sau Parkinson, bipolaritatea, sforăitul, problemele urinare.
  • Mutația genei CRY1 implicată în reglarea ritmului biologic somn-veghe.
  • Consumul de alcool, cafeină (cafea, energizant, ceai verde sau negru) sau tutun.
  • Schimbări de fus orar care afectează reglarea ritmului somn-veghe.
  • Modificări de temperatură (prea ridicată sau prea scăzută).
  • Tulburările hormonale dereglează funcționarea normală a organismului.
  • Unele medicamente: antidepresive, medicamente pentru hipertensiune, pentru epilepsie, pentru ADHD, pentru astm, antiinflamatoarele sau steroizii. Dependența de analgezice poate cauza insomnie, atunci când administrarea este întreruptă brusc.

 

Citeste si:  Cum le arăţi angajaţilor că îi apreciezi: 4 idei

Tratament insomnie

Dacă insomnia durează mai mult de patru săptămâni, este necesar un consult medical de specialitate. Dacă aceasta a apărut din cauza unei depresii sau traume, este necesară terapia psihologică. În acest caz, medicul poate prescrie antidepresive și anxiolitice (medicamente pentru tratarea anxietății).

Terapia cognitiv-comportamentală poate fi o soluție pentru tratarea insomniei. Dacă în urma terapiei, afecțiunea nu se ameliorează, medicul poate prescrie somnifere pe termen scurt, pentru a-ți regla ritmul circadian.

Melatonina și antihistaminicele pot fi prescrise temporar, pentru a induce o stare de somnolență. 

Remediile naturiste și-au dovedit eficiența asupra combaterii insomniei. Cea mai recomandată plantă este passiflora (floarea patimilor sau floarea pasiunii). Aceasta calmează stările de agitație și are efect sedativ. Alte plante care au acest efect sunt: valeriana, iasomia galbenă, anemona, nucșoara, deditelul, gura lupului, mușețelul. Unele dintre acestea se găsesc sub formă de capsule, altele sub formă de ceai.

Există și alte tipuri de terapie pentru tratarea insomniei: acupunctura, aromaterapia, tehnici de relaxare și meditație, meloterapia (muzicoterapia) sau reflexoterapia (masaj terapeutic).

Îmbunătățirea stilului de viață poate remedia problema insomniei, fără implicații terapeutice. Alimentația echilibrată și efectuarea de exerciții fizice regulat vor regla funcțiile organismului. 

De asemenea, este importantă igiena somnului. Asigurarea unei atmosfere relaxante, achiziționarea de saltele și perne potrivite, dar și respectarea unui anumit orar de somn vor avea efecte benefice asupra calității somnului.

Așadar, insomnia trebuie tratată, pentru a menține sănătatea fizică și psihică a organismului.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata