De la idee la afacere: cum să începi propriul tău business

Mulți cred că pentru a construi o afacere profitabilă și sustenabilă este nevoie doar de o idee extraordinară – un produs sau un serviciu inovator, la care puțini s-au gandit și care poate fi transformat într-o sursă generoasă și stabilă de venit. Însă deși ideea în sine este, într-adevăr, indispensabilă, de la idee la afacere există o mulțime de etape de parcurs și de factori pe care trebuie să îi ai în vedere astfel încât ideea inițială să treacă de stadiul premergător, devenind temelia unei afaceri de success.

Deși nimeni nu poate să îți prezinte o schemă infailibilă pentru a transforma o idee de afacere din concept în realitate, bunele practici arată că este bine să ții cont de următorii pași cheie:

 

  • Validează-ți idea de afacere prin cercetare și analiză de piață – află dacă există deja competitori care fac același lucru sau ceva similar, analizează-le produsele sau serviciile și vezi ce ai putea să îmbunătățești astfel încât să te diferențiezi în ochii clienților. Răspunde la următoarele întrebări: cine sunt clienții cărora te adresezi, care sunt nevoile lor, ce își doresc și cum anume poate produsul sau serviciul tău să răspundă acestor nevoi?

 

  • Creează o primă versiune a serviciului sau produsului tău (Minimum Viable Product) și cere feedback – înainte să investești timp și bani în produsul sau serviciul “perfect” și să îți dai seama că acesta nu reprezintă întocmai acea soluție de care clienții tăi au nevoie, experimentează mai întâi și testează-ți ideea cu un prim prototip. Acesta ar trebui să conțină doar acele caracteristici esențiale și care îl diferențiază în mod clar față de alte produse sau servicii existente. Cere feedback de la prieteni, cunoscuți și nu în ultimul rând chiar de la clienți. Apoi rafinează și îmbunătățește prototipul prin încorporarea sugestiilor și criticilor primite.

 

 

  • Dă o formă legală afacerii tale – odată ce ți-ai făcut o idee clară despre ce valoare creează produsul sau serviciul tău și cum se va diferenția de cele ale competitiorilor e timpul să dai o formă legală afacerii, astfel încât să poți începe propriu-zis activitatea economică. Dacă pentru început nu vrei să ai de-a face cu chestiuni administrative complicate precum evidența contabilă, distribuirea profitului în dividende, etc. atunci cea mai bună modalitate de a putea comercializa produsul sau serviciul este prin intermediul unui PFA – cea mai simplă formă de organizare economică. Însă, dacă ești convins că afacerea are șanse mari de succes și te simți pregătit să pășești cu adevărat pe calea antreprenoriatului, atunci ar fi bine să deschizi de la bun început un SRL.

 

  • Scrie un plan de afaceri – un plan de afaceri este o descriere a modului în care afacerea ta va evolua din punctul de plecare până în momentul în care produsul sau serviciul tău va ajunge în mâinile consumatorilor. Trecând prin toate etapele scrierii unui plan de afaceri, vei fi nevoit să te gândești la toate aspectele importante, care poate nici nu ți-au trecut vreodată prin minte – aspecte precum viziunea și misiunea afacerii tale, descrierea amănunțită a industriei si a pieței, descrierea modului în care afacerea ta funcționează, resursele necesare, strategie de piață (promovare, politică de prețuri, etc.), moduri de finanțare, echipă, etc.
  • Construiește versiunea de piață a produsului sau serviciului tău – pornind de la experimentul cu prima versiune (Minimum Viable Product) și încorporând feedback-ul primit poți construi o versiune imbunătățită pe care să le-o oferi clienților tăi. Nu uita că procesul de îmbunătățire a produsului sau serviciului (Product Development & Product Improvement) este unul constant și permanent astfel încât experimentarea, colectarea feedback-ului și lansarea de noi versiuni se vor regăsi mereu în lista ta de priorități.

 

  • Începe să vinzi – tot ce ai făcut până acum a fost o pregătire pentru cea mai importantă parte a oricărui business și singura aducătoare de venituri – vânzările. În functie de modelul de afacere, vei putea urmări una sau mai multe strategii de vânzări însă indiferent de strategie, prioritatea ta numărul unu trebuie să fie tot timpul satisfacția clienților.

 

 

  • Dezvoltă-ți afacerea – unul dintre cele mai mari riscuri pentru un antreprenor este ca acesta să fie tentat să rămână în zona de confort. Odată ce afacerea este una stabilă, aducătoare de venituri, foarte mulți se mulțumesc să rămână la un anumit nivel, fără să realizeze că făcând acest lucru pun în pericol viabilitatea și competitivitatea afacerii pe termen lung. Nu intra în această capcană, încearcă să fii permanent la current cu ce se întâmplă și să identifici noi modalități prin care îți poți dezvolta afacerea, astfel încât să fii mereu cu un pas în față.
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.