Dureri cervicale – ce sunt și cum scapi de ele?

Durerea cervicală poate fi cauzată de mulți factori, însă cel mai adesea este o consecință a procesul de îmbătrânire. La fel ca restul corpului, discurile intervertebrale și articulațiile gâtului (coloana cervicală) degenerează lent, pe măsură ce îmbătrânim. Spondiloza cervicală, numită și osteoartrită cervicală, este termenul medical ce corespunde schimbărilor care apar odată cu vârsta și anume descompunerea treptată și pierderea elasticității discurilor intervertebrale de la nivelul gâtului. Pe parcursul timpului, discurile devin mai subțiri, iar capacitatea lor de a absorbi șocurile se pierde.

 

Spondiloza cervicală este extrem de frecventă. Aproximativ 85% dintre persoanele cu vârsta de peste 60 de ani sunt afectate. Cel mai adesea, această condiție cauzează dureri și rigiditate la nivelul gâtului – deși majoritatea persoanelor cu spondiloză cervicală nu au simptome vizibile. În cele mai multe cazuri, spondiloza cervicală răspunde bine la tratamentul conservator care include medicație și terapie fizică. Cu toate că este rar progresivă, intervenția chirurgicală poate fi utilă în cazuri grave.

 

Alți factori care pot crește riscul de apariție a durerilor cervicale:

  •           accidente sau traumatisme la nivelul gâtului
  •           activități care determină suprasolicitarea gâtului (ridicarea greutăților)
  •           poziție incomodă a gâtului pentru perioade lungi de timp
  •           mișcări repetate ale gâtului pe tot parcursul zilei (stres repetitiv)
  •           factori genetici (istoric familial de spondiloză cervicală)
  •           supraponderabilitate și inactivitate fizică
  •           fumat

Tratament non-chirurgical

Fizioterapie. Terapia fizică este, de obicei, primul tratament non-chirurgical pe care medicul dumneavoastră îl va recomanda. Exercițiile specifice pot ajută la ameliorarea durerii, precum și la întinderea mușchilor slăbiți sau tensionați. Terapia fizică poate include tracțiuni pentru a întinde ușor articulațiile și mușchii gâtului.

 

Medicamentație. În prima fază a tratamentului, medicul dumneavoastră poate prescrie mai multe medicamente care să fie utilizate împreună pentru a aborda atât durerea, cât și inflamația.

 

Acetaminofen (Paracetamol). Adesea prescrise cu acetaminofen, medicamentele antiinflamatoare precum ibuprofenul sunt considerate medicamente de primă linie pentru durerile la nivelul gâtului. Acestea diminuează durerile cervicale și pot fi prescrise pentru câteva săptămâni, în funcție de simptome.

 

Gheață, căldură și alte modalități. Aplicați pe zona cervicală un pachet de gheață, apoi o compresă caldă conform instrucțiunilor medicului dumneavoastră sau terapeutului. Medicul vă poate recomanda masajul sau alte terapii locale pentru a ajuta la ameliorarea simptomelor.

 

Injecții pe bază de steroizi. Deși sunt mai puțin invazive decât intervenția chirurgicală, injecțiile pe bază de steroizi sunt prescrise numai după o evaluare completă de către medicul dumneavoastră. În funcție de starea pe care o prezentați, medicul va discuta cu dvs. despre riscurile și beneficiile injecțiilor pe bază de steroizi.

 

Tratament chirurgical

Chirurgia nu este frecvent recomandată pentru tratarea spondilozei și durerilor cervicale, cu excepția cazului în care medicul stabilește dacă:

  • un nerv spinal este prins de un disc herniat sau de un os (radiculită cervicală)
  • măduva spinării este comprimată (mielopatie cervicală)

Chirurgia poate fi recomandată dacă aveți o durere severă care nu a fost îmbunătățită de tratamentul neoperator. Cu toate acestea, unii pacienți cu dureri severe la nivelul gâtului nu vor fi candidați pentru intervenții chirurgicale. Aceste dureri se pot datora naturii răspândite a artritei sau a altor probleme medicale.

 

Cum puteți preveni durerea la nivelul gâtului

Nu există nicio modalitate de a preveni spondiloza cervicală, dar există modalități de control al simptomelor.

  • achiziționați o saltea și perne de calitate care în timpul somnului să va asigure poziția regulamentară a capul (la aceeași înălțime cu restul corpului)
  • adoptați o postura verticală – rotiți ușor umerii și aduceți gâtul înapoi
  • rămâneți fizic activ
  • nu țineți gâtul în aceeași poziție pentru o perioadă lungă de timp
  • încercați să nu vă răsuciți gâtul în timpul somnului
  • nu fumați 
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.