Cum luptă cu poluarea 10 capitale europene

A woman wearing a mask walk through a street covered by dense smog in Harbin, northern China, Monday, Oct. 21, 2013. Visibility shrank to less than half a football field and small-particle pollution soared to a record 40 times higher than an international safety standard in one northern Chinese city as the region entered its high-smog season. (AP Photo/Kyodo News) JAPAN OUT, MANDATORY CREDIT

Primarul general al Bucureștiului, Gabriela Firea, a anunțat astăzi primul plan amplu de luptă contra poluării în București. Potrivit iniţiativei, maşinile sub Euro 3 vor avea interdicţie de a intra în centrul Capitalei. Măsuri similare sunt peste tot în Europa. Însă vinieta pentru mașinile aflate în tranzit într-un oraș care are restricții de trafic, ca măsură antipoluare, nu este implementată și în alte țări.
Libertatea a analizat măsurile luate de administrațiile din 10 capitale europene pentru a combate poluarea și le-a comparat cu cele propuse pentru București. Măsurile sunt luate la nivel de municipalitate și sunt separate de alte planuri naționale, care intră sub incidența legislației europene de limitare a emisiilor.

Concluzia care se desprinde este că majoritatea capitalelor preferă să limiteze poluarea, nu să facă cetățenii buni de plată pentru că poluează. Astfel, principalele măsuri sunt interzicerea automobilelor poluante sau restricționarea accesului lor în anumite zone.
1. Londra
Capitala Marii Britanii este o excepție: îi pune pe poluatori să plătească, având în vedere că restricționarea mașinilor ar provoca mari probleme într-un oraș de mărimea Londrei. În centrul capitalei, în timpul zilei, șoferii trebuie să plătească o taxă de aproximativ 12,5 euro pe zi.
Dacă mașina nu îndeplinește standardele de mediu stabilitate de primărie, la această taxă se mai adaugă una de 13,5 euro pe zi.
Costul este ridicat, motiv pentru care site-ul administrației de transport din Londra afișează acest mesaj în secțiunea privind taxele de drum.
2. Roma Modelul londonez al unei “zone de emisii ultrareduse” a început să fie aplicat în tot mai multe orașe din Europa de Vest. Roma a avut o motivație suplimentară: protejarea centrului istoric, plin de vestigii milenare.
Orașul este plin de “zone cu acces restricționat” pentru autovehicule. Nu sunt zone interzise, ci zone în care doar riveranii pot circula, precum și cei care dețin permise speciale. Acestea nu pot fi însă cumpărate. Angajații guvernamentali care au birouri în acele zone, cei din ambasade și universități primesc permis, precum și persoanele cu probleme de mobilitate.

3. Paris
În capitala Franței, mașinile înmatriculate înainte de 1997 nu pot intra în centru în timpul zilei. Pentru restul vehiculelor, circulația este permisă doar dacă au afișat un timbru special, în forma unei viniete. Ea se aplică pentru toate mașinile, indiferent de orașul sau țara de origine. Prețul standard este de circa 3,5 euro.

Timbrele vin pe culori diferite, în funcție de gradul de poluare, iar restricțiile sunt în concordanță. Autoritățile din Paris pot decide însă oricând să schimbe aceste restricții și să le înăsprească, în funcție de evenimente speciale. Măsurile devin din ce în ce mai dure de la an la an, scopul fiind eliminarea de pe străzi cu totul a mașinilor care poluează excesiv.

4. Madrid
Și capitala Spaniei se confruntă cu mari probleme din cauza poluării, așa că a fost luată o serie de măsuri pentru limitarea vehiculelor cu probleme. De exemplu, mașinile vechi nu au voie în centrul orașului decât dacă au un loc de parcare privat, plătit, și dacă se înregistrează în prealabil. Din 2020 însă, nu vor mai avea voie nici sub aceste condiții. Madrid ia măsuri similare cu cele din restul Europei de Vest: înăsprirea graduală a măsurilor antipoluare, după un grafic bine stabilit.

Ca și în alte orașe, precum Roma, nu pot fi cumpărate viniete, dar încălcarea regulilor atrage amenzi drastice. Autoritățile se așteaptă la o reducere a traficului cu o cincime.

5. Berlin
În capitala Germaniei, autoritățile tocmai au votat un plan privind interzicerea mașinilor Diesel în centru, în cazul în care autovehiculele nu respectă cele mai noi standarde în materie de emisii. Există excepții pentru rezidenți, curieri și alte câteva servicii, însă scopul este îmbunătățirea calității aerului, așa că nu vor putea fi cumpărate derogări. O măsură complementară este creșterea prețului parcării în întregul Berlin – un oraș cunoscut pentru sistemul său public de transport foarte eficient -, astfel încât locuitorii să fie mai puțin tentați să plece de acasă cu mașina proprie.

6. Bruxelles
Capitala Belgiei are propriile zone de emisii reduse, însă ele se aplică în mare parte din oraș, nu doar în centru. Sunt interzise cu totul mașinile sub standardul Euro 2. Având în vedere că Bruxelles este centrul Uniunii Europene, autoritățile oferă diverse derogări, în special pentru străini. Dacă ești nevoit să circuli prin oraș cu o mașină înregistrată în străinătate, care altfel ar fi interzisă, se poate face acest lucru pentru un maximum de 8 zile pe an, însă permisele costă 35 de euro pe zi.

7.Stockholm
Capitala Suediei este una dintre cele mai puternic reglementate. Inelul interior al orașului poate fi accesat cu mașina în timpul zilei, de luni până vineri, doar contra cost. Sistemul este făcut în așa fel încât conducătorii auto nu trebuie să plătească în prealabil: camere performante iau numărul mașinii, iar “nota de plată” lunară este trimisă către șoferi. Pe lângă aceste restricții, în zona mai mare, de emisii reduse, camioanele și autobuzele au voie să circule doar 6 ani de la data înmatriculării. Sunt exceptate doar vehiculele Euro 6.

8. Budapesta
Măsuri contra poluării nu sunt luate doar în vestul Europei. Capitale din Europa Centrală și de Est au căutat soluții pentru rezolvarea emisiilor în creștere și a traficului aglomerat. Budapesta s-a inspirat din modelele din Vest.
În Capitala Ungariei există 11 zone protejate și 15 zone restricționate, fiecare cu reguli diferite pentru autovehiculele care poluează. Zonele protejate interzic toate tipurile de automobile – în special în spații istorice și în jurul parcurilor. În zonele cu restricții, anumite tipuri de vehicule nu pot intra decât cu permise speciale. Restricțiile sunt în special pentru camioane de mare tonaj.
Budapesta are însă și un alt mecanism: în cazul unei alerte de poluare sau de smog, respectiv când anumite condiții sunt îndeplinite, toate mașinile sub Euro 4 sunt interzise pe străzi. În acele zile, proprietarii lor au dreptul la transport public gratuit.

9. Praga
Capitala Cehiei introduce din 2020 timbrele de emisii. Este un proiect-pilot pentru această țară. Sistemul va fi asemănător cu cel din Paris: zonele de emisii reduse vor avea diferite culori, iar în interiorul lor vor putea circula doar automobile cu timbrul potrivit. Restricțiile vor crește gradual, astfel încât din 2024 doar mașinile care respectă cele mai noi standarde vor avea voie să circule. Ca și în alte orașe, vor exista excepții pentru rezidenți și alte categorii.

10. Atena
Capitala Greciei are măsuri dure contra mașinilor care poluează. Administrația dorește eliminarea vehiculelor Diesel până în 2025. Încă din 2012, mașinile care nu respectă standardul Euro 5 sunt interzise în zone special desemnate. Grecii au luat și o măsură suplimentară: cele care nu respectă acest standard pot intra în zona centrală a Atenei în baza unui sistem par/impar, în funcție de numărul de înmatriculare. O zi pot intra cele cu număr par, o zi cele cu număr impar.

sursa libertatea.ro

Loading...
loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.