Cum afli dacă ANAF ți-a anulat codul de TVA și ce faci în acest caz

Codul de TVA (taxa pe valoarea adăugată) este foarte important în funcționarea unei companii deoarece permite decontarea valorii aferente TVA pentru bunurile și serviciile achiziționate. 

Conform regulilor în vigoare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate anula din oficiu codul de TVA deținut, ceea ce înseamnă că blochează această posibilitate a decontării pentru bunurile sau serviciile achiziționate.

Problema apare atunci când administratorul nu află că i-a fost revocat codul de TVA și este luat prin surprindere de faptul că, la un moment dat, nu poate deconta achizițiile. ANAF anunță revocarea, conform legii, prin înștiințare scrisă, dar asta înseamnă trimiterea unei scrisori care, de cele mai multe ori, trebuie ridicată de la Poștă. O scrisoare se poate rătăci sau destinatarul nu intră niciodată în posesia notificării de la Poștă, de aceea este mai bine sa utilizezi un serviciu care te anunță automat pentru orice modificări operate de instituțiile statului referitoare la compania pe care o conduci, si care poate fi accesat aici: https://termene.ro/produs-siguranta-firmei-tale.

În ce condiții poate anula ANAF codul de TVA 

Sunt șapte situații în care ANAF poate anula în mod automat codul de TVA.

 

  • Societatea ta este inactivă.
  • Asociații sau administratorii societății tale au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau alte fapte prevăzute la art. 4 alin. (4) litera a. din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.
  • Nu s-a depus niciun decont de TVA timp de jumătate de an.
  • În deconturile de TVA nu au fost evidențiate achiziții / livrări de bunuri / servicii realizate în cursul unei perioadei de șase luni consecutive sau două trimestre consecutive (în funcție de perioada fiscală a firmei).
  • Societatea nu era obligată și nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA.
  • Societatea plătitoare de TVA solicită scoaterea din evidența entităților înregistrate în scopuri de TVA pentru a aplica regimul special de scutire sau regimul special pentru agricultori.
  • Societatea plătitoare de TVA prezintă risc fiscal ridicat.

 

Dacă societatea ta se află în una dintre situațiile de mai sus, iar ANAF a dispus anularea codului de TVA, ai obligația să depui ultimul decont de TVA (indiferent care este perioada ta fiscală) până la data de 25 a lunii următoare celei în care ți-a fost comunicată decizia.

 

Cu codul de TVA anulat nu vei mai avea dreptul de deducere a cheltuielilor privind taxa pe valoarea adăugată pentru achizițiile realizate, dar vei avea obligația de a plăti TVA colectată la bugetul de stat.

 

Valoarea TVA colectată va trebui declarată prin intermediul formularului 311 „Declarația privind TVA datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat”.

 

Cum mă afectează anularea codului de TVA 

În perioada în care contul de TVA este anulat, pentru livrările de bunuri sau pentru prestările de servicii efectuate vor fi emise facturi în care este evidențiată distinct valoarea TVA colectată și care nu se înregistrează în decontul de TVA.

În cazul în care un furnizor are codul de TVA anulat, nu vei beneficia de dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA aferente achizițiilor respective. 

Este evident că cel mai important lucru în cazul în care apare o astfel de situație este să afli la timp și să acționezi cât mai rapid. De aceea este bine să te asiguri, folosind o platformă online de încredere, că ANAF nu operează modificări referitoare la compania proprie fără să afli imediat, astfel încât să poți remedia situația în cel mai scurt timp. 

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.