Cumințenia Pământului în variantă live la Europalia

 ”Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem Permite (Cumințenia Pământului)” este un performance creat de Manuel Pelmuș care va avea premiera marți la Centrul de Arte Plastice din Bruxelles – BOZAR în cadrul Europalia Arts Festival 2019, arată un comunicat remis MEDIAFAX.

Asociația 4Culture și WASP Studios prezintă cea mai nouă creație a lui Manuel Pelmuș, unul dintre cei mai influenți artiști din așa-numitul New Performance Turn. Lucrarea este descristă drept ”o versiune live, intangibilă a sculpturii lui Brâncuși, Cumințenia Pământului. O acțiune continuă ce propune un alt tip de raportare la istorie, memorie colectivă și la spațiul expozițional”, se arată în comunicat.

Lucrarea este prezentată, începând de marți, până sâmbătă, de la 14.30 la Centrul de Arte Plastice din Bruxelles – BOZAR, cu ocazia expoziției ”Brâncuși: Sublimarea formei”.

Proiectul își va continua turneul european în România și va fi prezentat în cadrul eXplore festival #14, la Muzeul Național de Geologie din București, pe 25 și 26 octombrie, și la Muzeul de Artă din Craiova, pe 29 și 30 octombrie 2019.

Citeste si:  Leo Varadkar afirmă că M.Britanie și UE ar putea încheia un acord comercial până la finalul lui 2020

”Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem Permite (Cumințenia Pământului)”, explică realizatorii, pornește de la o sculptură mai puțin cunoscută a lui Brâncuși, ”Sculptură pentru orbi” (1920).

”Împreună cu o versiune «imaterială» a Cumințeniei Pământului (1907). Lucrarea își propune să intre într-un dialog cu istoria și moștenirea celor două sculpturi ale lui Brâncuși prin discurs, mișcare, strategii de reprezentare și politici de personificare, propunând o narațiune mai puțin canonică a istoriei artei, interogând construcțiile moderniste, și imaginând o noțiune a istoriei în mișcare, deschisă schimbării și transformării. Într-o cameră aflată în întuneric, versiunea «imaterială» a sculpturii Cumințenia Pământului, construită din text, va prinde viață pe durata mai multor ore, actualizând și intrând în dialog cu gestul lui Constantin Brâncuși de la 1920. Textul este un colaj format din comentarii făcute de-a lungul timpului, de la 1910 și până în prezent, de către public și critici, comentarii deseori contradictorii despre sculptură”, se arată în textul pus la dispoziția presei.

Citeste si:  Tenis: Sorana Cîrstea, în sferturile de finală ale turneului de la Dubai

Proiectul este susținut de către Institutul Cultural Român, în cadrul Festivalului Europalia, și co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național.

”Cumințenia Pământului răspunde și vorbește «înapoi». Folosindu-se de dramaturgia Sculpture for the Blind, chiar dacă nu o vedem, va trebui să ascultăm ce are de spus și cum își dorește să rescrie istoria. O sculptură pe care nu o vezi, dar o asculți”, arată Manuel Pelmuș.

Manuel Pelmuș s-a născut în 1974, la București. Trăiește și lucrează în Oslo și București. Este unul din artiștii cei mai influenți ai „noului performance”, fiind interesat în ultimul deceniu să reimagineze rolul performance-ului în contextual artelor vizuale. În anii recenți, proiectele sale au fost prezentate la Para Site, Hong Kong (2017-18), Tate Modern, Londra și Tate Liverpool (2016); Ludwig Museum, Köln (2016); Off-Biennale Budapesta (2015 și 2017); Kyiv Biennale (2015); Centre Pompidou, Paris (2014); Van Abbemuseum, Eindhoven (2014); Muzeul de Artă Modernă, Varșovia (2014); Para Site, Hong Kong (2014); Bienala de la Veneția (2013), printre altele. În 2012 i s-a decernat Berlin Art Prize pentru arte performative, iar în 2014 a primit Premiul de Excelență decernat de Centrul Național al Dansului din București. Începând cu octombrie, 2019, Manuel Pelmuș este “research fellow” la Academia de Arte din Oslo (KHIO).

Citeste si:  Părintele Constantin Necula: Trebuie să ne aducem "Cuminţenia" înapoi
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata