Federația Mecanicilor de Locomotivă reclamă influența unor grupuri de interese asupra CFR Marfă

 Federația Mecanicilor de Locomotivă reclamă, într-o scrisare adresată președintelui României și PNL, influența unor grupuri de interese asupra companiei CFR Marfă și solicită sprijin pentru redresarea operatorului național de transport marfă, companie cu 7.000 de angajați.

Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă – CFR Marfă SA s-a înființat la 1 octombrie1998, ca societate comercială pe acțiuni, cu ocazia deciziei Guvernului Stolojan de a desființa Societatea Națională a Cailor Ferate Romane – SNCFR si de a separara instituțional activitățile de operare de marfă și de călatori de infrastructura feroviară. Deși reglementările europene recomandau doar separarea contabilă a activităților de operare și întreținere a infrastructurii feroviare, separarea instituțională, respectiv spargerea SNCFR a fost dictată, de fapt, de apariția anumitor grupuri de interese în domeniul feroviar, spune scrisoarea. De mai bine de 20 de ani, aceste grupuri de interese dictează politica ministerului Transporturilor în materie de cale ferată și numesc directorii societatilor de stat desprinse din fostul SNCFR. La rândul lor, directorii astfel numiți lucrează în strânsă legatură cu grupurile de interese care i-au susținut, subminând activitatea societăților de stat (CFR Marfă, CFR Călători) spre avantajul unor societăți private, mergându-se până la scheme de căpușare a societăților de stat. „Acest tip de (dez)organizare a dus la distrugerea întregului sistem feroviar, de altfel singurul model de acest tip din UE, majoritatea statelor optând în continuare pe o organizare de tip Holding, vezi Germania, Austria, Spania, Franța, Polonia, etc., organizare care asigură o cale ferată performantă, sigură și civilizată”, arată documentul.

Mecanicii de locomotivă vorbesc de impasivitatea Guvernului Romaniei, respectiv a Ministerului Transporturilor și Ministerul Finanțelor Publice, instituții care întârzie în promovarea unor măsuri concrete de dezvoltare și redresare a acestei societăți de interes strategic pentru statul român.

„De asemenea, suntem îngrijorați de faptul că persoana care a semnat plângerea, cu privire la așa zisul “ajutor de stat ilegal”, de care ar fi beneficiat operatorul de transport feroviar de marfă – CFR Marfă, din partea statului roman, plângere înaintată catre UE, respectiv către D.G. Competition, după doi ani de la aceasta (martie 2019) este numită în funcția de director general la CFR Călători. Este, probabil, recompensa pentru faptele sale și, posibil, cu scopul de a duce în derizoriu si această societate feroviară – CFR Calatori SA”, spune scrisoarea.

În perioada Guvernului Ponta, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a încercat vânzarea companiei CFR Marfă. „În acest scop, compania a fost reorganizată iar datoriile au fost, în consecință, șterse, CFR Marfă urmând a deveni un cadou care se dorea a fi făcut unor investitori strategici autohtoni, contra unei sume derizorii. De fapt, este esențial să subliniem că datoriile șterse nu erau numai ale CFR Marfă ci, în realitate a fost șters un pachet de datorii către stat atât ale gestionarului infrastructurii (Compania Națională CFR SA) cât și ale CFR Marfă, trecute toate, în mod ilegal, în contul operatorului național de transport feroviar de marfă.

După ce toată afacerea cu privatizarea a eșuat datorită impotenței financiare a “cumpărătorilor”, au apărut tot felul de reclamații de la aceiași “investitori strategici” cum că CFR Marfă ar fi beneficiat de un ajutor de stat.

De asemenea, au rămas fără ecou demersurile făcute pentru redresarea financiară a operatorilor de transport feroviar, respectiv recuperarea supraaccizei la combustibilul folosit pentru transport precum și micșorarea tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI) nivelul acestuia fiind, la ora actuală, cel mai mare din toată Europa.

Federația Mecanicilor de Locomotivă, a mai solicitat și recuperarea datoriilor la CFR Marfă, făcute de o serie de societăți la care statul este acționar majoritar și pentru care CFR Marfă a prestat servicii de transport, în valoare de circa 350 de milioane de lei dar nici acest lucru nu a fost realizat”, mai arată scrisoarea mecanicilor de locomotivă.

Federația sugerează reorganizarea căii ferate într-un sistem tip holding, așa cum se întâmplă în țările dezvoltate membre ale Uniunii Europeane. „Este imperios necesară eradicarea influenței nefaste a grupurilor de interese private care dictează politica în domeniul feroviar în Ministerul Transporturilor, precum și demiterea tuturor conducătorilor de la nivelul societăților de cale ferată aserviți acestor interese private, începând cu semnatarul plângerii depuse la DG Competition împotriva statului român, actualmente director general la CFR Călători”, încheie documentul.

Loading...
loading...
Citește și
Loading...
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.