ANPC ia în vizor comercianții de pe platformele online

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) vrea să extindă definiția operatorului economic pentru a include persoane fizice obișnuite care comercializează produse pe platforme online ca OLX sau Okazii, arată un proiect de ordonanță de urgență aflat în transparență decizională.

Definiția operatorului economic se extinde în așa fel încât comerciant va fi considerată „persoana fizică ce desfășoară activități independente, în mod repetat, în scopul obținerii de venit, persoana fizică autorizată și persoana juridică, care în cadrul activității sale profesionale fabrică, importă, transportă, depozitează sau comercializează produse ori părți din acestea sau prestează servicii”.

Practic, o persoană care vinde constant produse pentru a obține profit va fi considerată, de legislația protecției consumatorilor, comerciant, care are obligații legale de respectat și în consecință poate fi amendată.

„Prin extinderea definiției se încearcă în plus protejarea sănătății consumatorilor. Sunt din ce în ce mai des întâlnite situațiile în care pe diverse site-uri de promovări a activității apare producătorul de prăjituri, frizerul la domiciu, manichiuristul etc., lucruri care dacă nu sunt urmărite corespunzător pot aduce pericole la adresa vieții consumatorilor; pentru că o forfecuță nedezinfectată și nepăstrată corespunzător poate purta viruși ca hepatita. O prăjitură preparată cu materii prime de natură incertă poate provoca lucruri grave asupra sănătății consumatorilor în general. Cazările și ele nu de puține ori promit lucruri și te trezești cu așternuturi necurățate, băi neigienizate… Eludarea nu numai a taxelor ci și eludarea regulilor de bun-simț trebuie cumva sancționată și investigată”, a precizat pentru MEDIAFAX Horia Constantinescu, președintele ANPC.

Comercianții online vor fi obligați să respecte toate condițiile impuse și operatorilor economici societăți comerciale sau PFA după modificarea legii. De exemplu aceștia vor trebui să fie înregistrați într-o bază de date pentru a putea fi verificate posibile abateri de la lege.

ANPC mai are în vedere prin noul act normativ majorarea amenzilor pentru marii retaileri, implicit companiile cu cifre de afaceri foarte mari, și coborârea plafonului pentru amenzile impuse de pildă persoanelor fizice sau magazinelor sătești.

„Cred că de la anul putem vorbi de adoptarea modificării de către Parlament. Noi avem nevoie la acest moment de un act normativ solid. Vom transmite Parlamentului prin ministerul de resort că avem nevoie de o lege trainică pe care această autoritate să-și fundamenteze activitatea”, a adăugat Constantinescu.

Demersul ANPC vine în condițiile în care consumatorii care cumpără produse de pe platformele online nu se pot adresa autorității pentru protecția consumatorilor în cazul în care sunt înșelați de comercianții respectivi, aceștia nefiind beneficiari ai protecției legislative din domeniu la achizițiile online de la astfel de persoane fizice.

Totodată, în prezent, nicio autoritate nu are atribuții pentru verificarea anunțurilor și amendarea comercianților dacă produsele comercializate sunt neconforme cu anunțurile de vânzare.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.