Modificarea Codului Fiscal va reduce repatrierea profiturilor realizate în România

 Modificarea Codului Fiscal, proiect aflat în procedură legislativă în Camera Deputaților ce conține o redefinire a conceptului locului conducerii efective a societății, va face ca societățile străine conduse din România să devină plătitoare de taxe, potrivit specialiștilor EY România.

„Avem de ceva vreme o definiție a locului conducerii efective care spune că o societate este rezidentă nu în țara unde este incorporată ci în țara unde este de facto administrată. Acum în Camera Deputaților, în proiectul de modificare a codului fiscal, există o variantă revizuită a acestei definiții care încearcă să aducă câteva criterii suplimentare cu privire la modul în care ne uităm la locul conducerii efective, care este în linie și cu tratatele de evitare a dublei impuneri și cu OECD-ul. Practic, faptul că avem o societatea incorporată în alt stat nu înseamnă că societatea respectivă de holding este și rezidentă acolo. Ea poate fi foarte bine o societate olandeză care de mâine, din cauza locului unde se desfășoară conducerea efectivă, să devină plătitoare de impozit pe profit în România”, spune Raluca Popa, partener asociat la EY România.

Pe scurt, locul conducerii efective reprezintă locul unde conducerea companiei ia deciziile-cheie necesare pentru desfășurarea activității, de exemplu decizii financiare, operaționale, comerciale, potrivit Mihaelei Mitroi, partener EY. Efectic, proiectul de modificare a codului fiscal aliniază legislația națională la standardele fiscale internaționale care prevăd că atunci când locul conducerii efective se află în alt stat decât cel unde este incorporată firma, aceasta va plăti impozit numai în statul unde se află locul conducerii efective.

Totodată, Raluca Popa menționează că pe termen mediu va fi introdus în România și un mecanism de soluționare amiabilă a conflictului cu privire la rezidența societății respective.

„Conform unor modificări care vor intra probabil în vigoare și la noi în 1-2 ani, instrumentul multilateral care modifică tratatele de evitare a dublei impuneri, dacă avem astfel de situații de conflict de rezidență trebuie să se facă o procedură amiabilă prin care autoritățile din cele două state, să zicem România și Olanda, să se așeze la masă și să stea de vorbă și să decidă de comun acord unde este societatea respectivă rezidentă”, arată Popa.

Până la soluționare, societatea rămâne rezidentă în ambele state.

„De exemplu, dacă societatea plătește dividende, ea fiind rezidentă și în Olanda și în România, pentru că nu s-a soluționat procedura, se vor plăti 15% impozit la sursă pe dividende în Olanda și 5% impozit pe dividende în România”, a spus Raluca Popa.

Aceasta a punctat că legea societăților dijn România este destul de veche, nemaifiind modificată de mulți ani, neexistând clase de acțiuni sau modalități de repatriere a profitului, lucruri care există în codurile fiscale din alte țări. Asta a făcut anumiți investitori să își înregistreze companiile în Olanda pentru a folosi instrumentele legale din acele țări, acestea fiind societăți care aplică legea societăților olandeze dar care sunt rezidente fiscal în România.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.