Deputatul PNL Bihor Florica Cherecheş a declarat, vineri, că sistemul de învăţământ românesc este rigid, lipsit de viziune şi de aplicabilitate practică, dovedind că nu e centrat pe elev.
„Pornim la drum cu aceste probleme pe care, în primul rând, trebuie să le recunoaştem, ca să le putem, mai apoi, rezolva. Cu toate că şi acum trei ani, rezultatele indicau probleme grave ale sistemului, miniştrii perindaţi pe la cârma educaţiei nu au luat măsuri concrete de îmbunătăţire. Sistemul de învăţământ a rămas la fel de rigid, lipsit de viziune şi de aplicabilitate practică, dovedind că nu e centrat pe elev”, a declarat, în conferinţă de presă, deputatul liberal bihorean.
Ea a precizat că ministrul Educaţiei va avea în următoarea săptămână mai multe întâlniri, după care, până la sfârşitul lunii, va veni cu un plan de îmbunătăţire a situaţiei din învăţământ.
Cherecheş a subliniat că este nevoie de asumarea schimbării, vorbind despre Proiectul „România educată”, în condiţiile în care sunt soluţii pentru a ameliora decalajele grave faţă de celelalte state europene, existând modele funcţionale chiar şi în România.
În opinia sa, este esenţial ca profesorii să fie sprijiniţi şi instruiţi pentru a-şi schimba stilul de predare, să-l facă mai interesant şi interactiv, mai plin de entuziasm şi motivator.
„Atitudinea profesorilor faţă de predare şi entuziasmul lor dau rezultate foarte bune întotdeauna. E nevoie de mai multă libertate acordată profesorilor, pentru ca aceştia să-şi predea lecţiile aşa cum cred, importante fiind rezultatele obţinute. Iar centrarea sistemului pe elev înseamnă să vezi valoarea din fiecare copil, să-l ajuţi să-şi descopere şi să-şi atingă potenţialul maxim, să-i încurajezi creativitatea şi spiritul de inovaţie”, a spus Cherecheş.
Alte măsuri importante se referă la masteratul didactic, dar, mai ales, la formarea continuă a profesorilor în şcoală, printre copii, şi nu în afara ei, consilierea şcolară în gimnaziu inclusiv pentru orientarea în carieră, colaborarea dintre şcoală şi familie.
Florica Cherecheş s-a mai referit la rezultatele PISA 2018 care arată că 44% dintre elevii de 15 ani au dificultăţi reale în a înţelege ce citesc, arătând că această cifră se explică şi prin problemele existente în învăţământul rural din România.
„Noi avem 40% dintre elevi în mediul rural şi ştim că este o mare diferenţă între ce educaţie primesc ei acolo, faţă de cei din urban. Unora nu le sunt satisfăcute nevoile de bază umane: nu au mâncare, îmbrăcăminte şi încălţăminte corespunzătoare, ajung cu greu la şcoală, unii merg mult pe jos, ajung în şcoli insalubre, fără materiale didactice, în care sunt comasate mai multe clase într-o încăpere. Cum să facă aceştia performanţă?”, a mai declarat Florica Cherecheş.