5 acte de care ai nevoie când îți vinzi apartamentul

Dacă te-ai decis să vinzi apartamentul pe care îl ai în proprietate, înainte să îți faci planuri referitoare la preț sau despre cum vei cheltui banii obținuți, trebuie să te asiguri că ai toate actele pregătite. În acest fel, procesul de vânzare-cumpărare se va desfășura simplu, rapid și fără obstacole. Cu siguranță nu vrei să riști să găsești cumpărătorul potrivit și să fii nevoit să amâni tranzacția din cauza unor documente lipsă. Prin urmare, dacă nu vrei să pierzi o ofertă bună, află mai departe de ce acte ai nevoie, pe lângă cele de identitate ori de căsătorie, ca să poți încheia cât mai ușor contractul de vânzare.

1. Certificat de atestare fiscală

Pentru a putea vinde un apartament ai nevoie de un certificat eliberat de Administrația Fiscală, prin care să se ateste faptul că plățile către instituțiile statului sunt la zi. În acest sens, poate fi vorba de dovada achitării impozitului pe imobil sau pentru un autoturism înregistrat la respectiva adresă.

Certificatul fiscal poate fi obținut prin depunerea unei cereri la registratura organului fiscal competent sau online, prin intermediul serviciului Spațiul privat virtual. Ține cont că, dacă apartamentul are mai mulți proprietari, trebuie să se elibereze câte un certificat fiscal pentru fiecare dintre aceștia ori trebuie făcută o solicitare pentru a fi introduse pe document și ceilalți coproprietari. De asemenea, trebuie să știi că dacă ai, de exemplu, amenzi de circulație neplătite nu poți intra în posesia certificatului. Mai mult, valabilitatea acestui act este de 30 de zile, așa că ar trebui să închei tranzacția până la sfârșitul lunii în care este emis.

2. Certificat de performanță energetică

În mod obligatoriu, la vânzarea unui apartament vei avea nevoie și de certificatul energetic al acestuia. Documentul poate fi eliberat doar de către un auditor energetic atestat, fiind un act cu caracter informativ, care atestă performanța energetică a imobilului și îl încadrează într-una dintre clasele energetice, de la A – cel mai redus consum energetic, până la G – cel mai ridicat. Certificatul se eliberează în 1-2 zile și este valabil timp de 10 ani de la data emiterii, așa că îl poți obține din timp dacă te gândești să-ți vinzi apartamentul.

Pentru auditarea energetică va trebui să oferi specialistului informații legate de planul locuinței, anul construcției blocului sau pereții exteriori. Prețul pentru obținerea unui certificat de performanță energetică poate fi 2-4 euro/mp, la care se adaugă și TVA. Pe cursvalutar.ro poți verifica cotația monedei străine, dar ia în calcul și faptul că prețul ar putea fi negociat, în funcție de suprafața și complexitatea proprietății.

3. Adeverință eliberată de asociația de proprietari

Ca să poți dovedi că nu ai datorii față de asociația de proprietari/locatari, vei avea nevoie de o dovadă în acest sens. Din respectivul document trebuie să reiasă că proprietarul nu are întârzieri la plata întreținerii sau datorii pentru cheltuielile comune. Adeverința se va alătura documentelor necesare pentru vânzarea apartamentului în original, semnată cu numele complet al președintelui și administratorului asociației. Este necesar ca actul să aibă un număr de înregistrare, ștampila asociației și să fie emisă pentru luna în curs.

4. Adeverință de la furnizorul de energie electrică

Pentru a demonstra că nu ai datorii la furnizorul de energie electrică, trebuie să adaugi la dosarul pe care îl vei prezenta notarului în scopul vânzării apartamentului și factura sau chitanța pentru luna în curs. Acestea vor dovedi că ești cu plata la zi și că noul proprietar nu se va confrunta cu nici un obstacol în exploatarea viitoarei sale proprietăți.

5. Adeverință de la furnizorul de gaze

La fel ca și în cazul electricității, vei avea nevoie de chitanța pentru ultima factură achitată la furnizorul de gaze naturale. Aceasta va confirma plata la zi a utilităților, iar în cazul în care nu te mai afli în posesia ei, trebuie să soliciți eliberarea unei adeverințe doveditoare de la compania cu care ai încheiat contractul pentru furnizarea gazelor.

În mod normal, dacă ai toate actele bine puse la punct, poți încheia procesul de vânzare în 3-4 zile. Dacă îți dorești să finalizezi tranzacția în regim de urgență, întreaga procedură se va desfășura în doar 2 zile, însă este indicat să ai dosarul pregătit cu toate actele menționate. Acestea sunt documente pe care doar proprietarul le poate obține, dar pe lângă ele va mai fi nevoie și de alte acte de care se poate ocupa biroul notarial. Ia în considerare aspectele prezentate și încearcă să obții toate adeverințele necesare ca să îți poți vinde apartamentul simplu și rapid.

Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.