Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială dedicată seniorilor din România

12

Telefonul Vârstnicului semnalează că izolarea socială a persoanelor vârstnice devine din ce în ce mai pronunţată

Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială dedicată seniorilor din România, a înregistrat pe parcursul anului 2019 aproape 10.000 de apeluri, iar peste 1.200 de vârstnici au fost beneficiari unici ai serviciilor de informare, consiliere sau socializare. Desfăşurat de Fundaţia Regală Margareta a României de patru ani, Telefonul Vârstnicului este o soluţie la problema îmbătrânirii populaţiei, care vizează creşterea calităţii vieţii persoanelor peste 65 de ani.

Din analiza interacţiunilor telefonice, reiese că 43% dintre vârstnicii care apelează Telefonul Vârstnicului locuiesc singuri, iar majoritatea apelanţilor (25%) au între 70-80 de ani. Cea mai mare parte a apelurilor, circa 70%, vine de la persoane din mediul urban, din toate regiunile ţării.

Principalul motiv pentru care persoanele de vârsta a treia apelează Telefonul Vârstnicului este nevoia lor de informaţii practice şi utile despre diverse servicii dedicate lor (37%), urmată îndeaproape de cererea de îngrijire la domiciliu sau sprijin practic, venită din partea vârstnicilor cu diverse grade de dependenţă (30%). Dintre seniorii care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2019, 8% au avut nevoie de sprijin emoţional şi socializare.

Asistenţii sociali care lucrează pentru acest serviciu le oferă apelanţilor îndrumare către instituţii specializate din comunitatea lor sau soluţii pentru alinarea singurătăţii, într-un mod intergeneraţional. Una dintre concluziile interacţiunilor cu persoanele vârstnice este că factorii principali care limitează accesul acestora la informaţie sunt izolarea, discriminarea socială, migraţia accentuată a familiilor tinere, dar şi dificultăţile de adaptare la societatea comunicaţională tot mai avansată.

Citeste si:  Siemens va concedia 4.200 de angajaţi şi va restructura divizia IT

„Majoritatea celor care apelează Telefonul Vârstnicului solicită diverse informaţii. Cei mai mulţi dintre vârstnici nu au posibilitatea sau nu ştiu să folosească mijloacele moderne de informare, aşa că se confruntă cu o lipsă acută de cunoştinţe de care au nevoie în viaţa de zi cu zi. Ei nu cunosc tipurile de servicii la care au dreptul, nu ştiu ce să solicite şi cui să se adreseze. Cu ajutorul bazei noastre de date, vârstnicii sunt direcţionaţi spre instituţii private sau de stat, în funcţie de caz. În plus, pentru că odată cu vârsta înaintată se diminuează şi capacitatea de autoîngrijire, apelanţii de la Telefonul Vârstnicului solicită sprijin practic, ajutor la activităţile casnice, supraveghere specializată, însoţire la diferite activităţi, informaţii medicale, despre cămine pentru vârstnici şi despre procedura de instituţionalizare” – Roxana Molocea, coordonator Telefonul Vârstnicului. Peste 600 de persoane au folosit serviciul de reapelare săptămânală oferit de Telefonul Vârstnicului, în ultimii patru ani. Serviciul este operat de 25 de voluntari specializaţi şi oferă un partener constant de conversaţie vârstnicilor afectaţi de singurătate, împlinind astfel nevoia lor de socializare.

Citeste si:  DANIROMA SRL - notificare privind deschiderea procedurii de insolvenţă

Un alt serviciu complementar este TeleClubul Seniorilor, dedicat celor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că ei nu se pot deplasa. Prin TeleClubul Seniorilor, aceştia pot să se conecteze şi să discute cu alţi vârstnici. Peste 50 de sesiuni de discuţii au fost organizate pe diverse teme, încurajând seniorii să participe la conversaţii, să interacţioneze, să schimbe impresii.

„Telefonul Vârstnicului a apărut pentru mine ca un cadou (…). Treceam printr-o perioadă de mare cumpănă, iar Telefonul Vârstnicului mi-a fost de mare folos şi a ajutat la reabilitarea mea psihică şi fizică. Mi-a dat putere să lupt. M-am bucurat foarte tare când am văzut că sunt sunată înapoi şi mai ales, în fiecare săptămână.” – doamna Maria, beneficiar Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 – poate fi apelat gratuit de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 şi sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată şi de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă. De la lansarea proiectului, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 40.000 de interacţiuni telefonice, iniţiate de aproape 7.100 de apelanţi unici.

Citeste si:  BULETINUL INSOLVENŢEI - 21 aprilie 2010 (3097)

Telefonul Vârstnicului a fost desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistenţă Socială din România la Gala Societăţii Civile din 2019.

Peste 3,6 milioane de persoane din România au vârsta peste 65 de ani, conform raportului INSSE de la 1 ianuarie 2019, iar îmbătrânirea accelerată a populaţiei este un fenomen major la nivel mondial. Ritmul îmbătrânirii populaţiei este alarmant, plasând ţara noastră pe locul 2 în topul ţărilor europene.

Despre Fundaţia Regală Margareta a României
Fundaţia Regală Margareta a României este una din organizaţiile neguvernamentale de elită din România, care contribuie la dezvoltarea societăţii civile prin programe sociale şi educaţionale. Cu o activitate de 30 de ani, Fundaţia sprijină copii, tineri şi vârstnici prin intervenţii durabile, bazate pe schimbul de experienţă şi valori între generaţii. Fundaţia Regală Margareta a României este printre puţinele organizaţii care semnalează fenomenul de îmbătrânire a populaţiei şi efectele iminente asupra societăţii, propunând soluţii practice pentru a creşte calitatea vieţii persoanelor vârstnice.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata