EUR
4,83 RON
(+0.01%)
USD
4,47 RON
(+0.15%)
GBP
5,48 RON
(+0.12%)
CHF
4,58 RON
(-0%)
BGN
2,47 RON
(-0.08%)
BYN
1,73 RON
(+0.15%)
CAD
3,14 RON
(+0.77%)
RSD
0,04 RON
(-0.02%)
AUD
2,68 RON
(+0.37%)
JPY
0,04 RON
(+0.12%)
CZK
0,17 RON
(+0.42%)
INR
0,06 RON
(+0.37%)

 

Facilităţi fiscale pentru diminuarea risipei alimentare

S-a depus la Parlament o propunere legislativă care prevede facilităţi fiscale pentru cei care donează alimentele aflate aproape de dată expirării, acestea fiind excluse din sfera livrărilor supuse plăţii TVA.

„Propunerea legislativă vizează modificarea a trei acte normative în scopul asigurării aplicabilităţii legislaţiei din domeniul diminuării risipei alimentare”, precizează iniţiatorii, în expunerea de motive a proiectului.

Prin modificarea Codului fiscal „se clarifică regimul facilităţilor fiscale de care beneficiază donatorii prin excluderea alimentelor donate din sfera livrărilor supuse plăţii TVA”.

Să se modifice Legea 217/2016 în aşa fel încât „încheierea contractelor de donaţie a alimentelor să fie mai facilă, fără să fie nevoie de încheierea lor în formă autentică”.

Se modifică şi Legea 200/2018, redefinindu-se termenul de „operator receptor” astfel încât „să fie posibilă funcţionarea organizaţiilor neguvernamentale specializate în activităţi de transfer de alimente”.

Potrivit proiectului, „operatorii economici care transferă alimente prin donare, în baza prezenței legi, beneficiază de facilităţi fiscale, aşa cum sunt acestea reglementate de prevederile art. 25 alin. (4) lit. c), pet. 4, 5 şi 6, precum şi art. 270 alin. (8) lit. d)-f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare”. În acest sens, sunt deductibile cheltuielile privind bunurile cu termen de valabilitate/expirare depăşit.

Nu este, de asemenea, cuprinsă în sfera de aplicare a TVA livrarea „alimentelor destinate consumului uman, cu dată-limită de consum aproape de expirare, dacă transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare, a subproduselor de origine animală nedestinate consumului uman dacă eliminarea acestora este efectuată potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare şi a produselor agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, dacă direcţionarea/dirijarea vizează transformarea acestora în compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare”, mai prevede proiectul.

„Transferul alimentelor către operatorii receptori se face în baza unui contract încheiat cu respectarea prevederilor prezenței legi. Alimentele transferate se consideră a face obiectul darului manual, în sensul art. 1011 alin. (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de valoare”, se mai stabileşte în actul normativ.

Proiectul introduce şi definiţia operatorilor receptori (organizaţiile beneficiare) că fiind „operatorii din sectorul agroalimentar care desfăşoară activităţi înregistrate/autorizate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, ce răspund de respectarea legislaţiei din domeniul igienei alimentelor după preluarea acestora de la operatorii donatori”.

„În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare, ministrul finanţelor publice, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit ordinul comun de aplicare a prevederilor prezenței legi”, mai prevede textul.

Iniţiatorii proiectului sunt Steluţa-Gustica Cătăniciu – deputat ALDE, Stelian-Cristian Ion – deputat USR, Varujan Pambuccian – deputat UAR (minorităţi), Emil-Marius Paşcan – deputat PMP, Florin-Claudiu Român – deputat PNL, Alfred-Robert Simonis – deputat PSD, Szabo Odon – deputat UDMR şi Dragoş Gabriel Zisopol – deputat UER (minorităţi).

Proiectul va intră mai întâi în dezbaterea Senatului, iar apoi a Camerei Deputaţilor, care este for decizional.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata