Grupul BRD a realizat un profit de 415 milioane lei în primul semestrul din 2020

În primul semestru din 2020, grupul BRD a obţinut un profit de 415 de molioane de lei , în scădere cu 47% faţă de 787 milioane lei în perioada similară din 2019,  potrivit rezultatelor financiare ale băncii remise luni Bursei de Valori Bucureşti.

„În primul trimestru al anului, România şi întreaga lume au intrat într-o criză sanitară fără precedent, cu implicaţii economice puternice, complexe şi dificil de cuantificat. Ne-am adaptat rapid şi cu succes organizaţia, aplicând imediat măsuri corespunzătoare pentru protejarea angajaţilor şi clienţilor noştri, pentru a asigura continuitatea activităţii, pentru a oferi sprijin adecvat clienţilor şi pentru a atenua impactul financiar asupra băncii. Având în vedere contextul semnificativ deteriorat, BRD a obţinut o performanţă financiară globală rezilientă şi continuă să se bazeze pe fundamente puternice, cu o rată de adecvare a capitalului solidă, lichiditate confortabilă şi calitate ridicată a activelor. Ultimele luni au amplificat orientarea către serviciile digitale. Suntem pe deplin angajaţi să răspundem acestor aşteptări, în schimbare, ale pieţei şi accelerăm planul de digitalizare, aşa cum am demonstrat cu ultimele noastre lansări”, a declarat Francois Bloch, directorul general al BRD Groupe Societe Generale.

Din cauza crizei sanitare şi a schimbărilor economice mondiale, evoluria financiară a grupului sa schimbat astfel, creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanţele din leasing, s-au majorat cu 1,2% faţă de finalul lunii iunie 2019. Evoluţia creditelor retail (-0,4% în dinamică anuală) a fost determinată de scăderea creditelor de consum (-3,6% în dinamică anuală), cauzată de reducerea abruptă a volumului de credite nou acordate în perioada restricţiilor şi de credite nete cvasi stabile în portofoliul BRD Finance (+0,4% an pe an), dar cu o tendinţă vizibilă de revenire începând cu luna mai, atingând în luna iulie un nivel similar celui anterior crizei.

Actual, finanţarea companiilor a crescut cu 5,4% faţă de finalul lunii iunie 2019, evoluţie susţinută atât de creditele pentru IMM-uri (+7,2% în termeni anuali), cât şi de cele acordate companiilor mari (+4,6% în termeni anuali). Portofoliul de leasing a crescut cu 16,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, fiind susţinut de finanţarea vehiculelor comerciale şi a echipamentelor pentru agricultură şi industrie.

In prezent, grupul BRD menţionează că participă activ în programul IMM Invest.

Si depozitele clienţilor şi-au consolidat baza deja solidă de resurse retail. Creşterea anuală a depozitelor retail (+8,1% an pe an), cu un ritm aproape dublu faţă de trimestrul precedent, a fost determinată de intrări mai mari de la clienţii persoane fizice (+7,5% în dinamică anuală), cu conturi curente în creştere cu 32% în dinamică anuală. Depozitele corporate au scăzut (-1,6% în termeni anuali), determinate de o contracţie de două cifre a depozitelor clienţilor mari companii, influenţate în principal de reducerea conturilor netranzacţionale în euro, ca urmare a unei alegeri asumate de gestiune bilanţieră, în timp ce resursele IMM-urilor au crescut puternic (+18,6% în dinamică anuală).

Citeste si:  Ponta: Bugetul de stat ar urma să ajungă la Parlament miercuri sau joi

În raportul indicatorului credite nete/depozite a fost de 65,2% la finalul lunii iunie 2020, în scădere cu 2,3 puncte procentuale faţă de finalul lunii iunie 2019.

În ceea ce priveşte planurile de viitor, digitalizarea serviciilor oferite de BRD a fost prioritară încă dinaintea perioadei de restricţii, care doar a evidenţiat necesitatea de a accelera ritmul şi de a lansa funcţionalităţile aşteptate. Utilizarea canalelor digitale a continuat să se intensifice, după cum reflectă avansul numărului de utilizatori activi unici ai serviciilor de internet şi mobile banking, la 651.000 la sfârşitul lunii iunie 2020 (+19% în termeni anuali) şi volumul de tranzacţii prin canalele electronice în creştere rapidă (+32% în termeni anuali) în primul semestru al anului 2020.

În acest context, o modalitate sigură şi rapidă de a efectua plăţi este aplicaţia Apple Pay, acum disponibilă utilizatorilor digitali, iar clienţii au acum posibilitatea să îşi actualizeze datele prin intermediul paginii de internet a băncii.

„Gradul de penetrare digitală pe segmentul companiilor a înregistrat un nivel foarte ridicat, cu mai mult de 96% din tranzacţii realizate prin canale digitale. Experienţa digitală a clienţilor corporate a continuat să fie îmbunătăţită, prin oferirea de noi soluţii digitale: implementarea token-ului fizic BRD@ffice, ce încorporează ultimele standarde de securitate şi automatizarea fluxului de acreditive, ce succede automatizării fluxului scrisorilor de garanţie, apropiindu-ne astfel de digitalizarea integrală a ofertei de trade finance”, spun reprezentanţii băncii.

Din punct de vedere al IMM-urilor, in premieră în Europa, BRD, în parteneriat cu Mastercard şi Octet Europe, oferă acestora acces uşor şi gratuit la o platformă internaţională de comerţ. Platforma facilitează parteneriatele de afaceri şi asigură realizarea de tranzacţii comerciale într-un mod sigur şi simplu.

În contextul dat, venitul net bancar al Grupului BRD a fost de 1,512 miliarde de lei în primul semestru din acest an, în scădere cu 6,0% faţă de perioada similară a anului trecut, determinat în special de scăderea veniturilor din comisioane şi a altor categorii de venituri, în timp ce veniturile nete din dobânzi au dovedit rezilienţă. Evoluţia cvasi-stabilă a veniturilor nete din dobânzi faţă de anul precedent (-0,3%) este rezultatul combinat al scăderii creditelor nou acordate persoanelor fizice (în mod special a creditelor de consum), în contextul restricţiilor, declinului ratelor determinat de criză (media ratei de dobândă ROBOR la 3 luni a fost de 2,72% în semestrul I 2020 faţă de 3,20% în semestrul I 2019) şi efectelor nefavorabile de structură.

Citeste si:  Planul de asigurare medicală – element cheie în motivarea angajaților

Grupul a avut scăderea veniturilor nete din comisioane, -14% în semestrul I 2020 faţă de perioada similară a anului trecut,  scădere care a fost determinată, în principal, de schimbările reglementare, volume mai mici şi acţiuni comerciale în sprijinul clienţilor. Evoluţia altor venituri bancare se explica în principal printr-un efect de bază determinat de câştiguri semnificative din reevaluare înregistrate în semestrul I 2019.

Tot în aceeaşi perioadă si cheltuielile operaţionale au scăzut uşor în prima jumătate a anului 2020 în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, atingând 800 de milioane de lei. Costurile reglementare (cu Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi Fondul de Rezoluţie) au avut o contribuţie favorabila, scăzând cu 40%, la 43 milioane lei, de la 72 de milioane de lei în 2019.

În schimb ce cheltuielile cu personalul au crescut doar moderat (+2,2% faţă de anul precedent), în principal datorită ajustărilor salariale din 2019, într-un context de accelerare a creşterii salariilor la nivelul întregii economii.

„Criza COVID-19 a adus costuri suplimentare, care au fost necesare atât pentru protecţia angajaţilor noştri, cât şi a clienţilor. Au fost achiziţionate materiale de protecţie şi au fost implementate măsuri de prevenţie în toate unităţile. Planul de transformare digitală a continuat, chiar a accelerat pe anumite proiecte de importanţă strategică pentru bancă. Influenţate în principal de elementele descrise mai sus (costuri sanitare şi IT&C), alte categorii de costuri au crescut cu 4,8% în H1 2020 faţă de perioada similară a anului trecut. Analizând evoluţia trimestrială şi excluzând costurile sanitare şi efectul nefavorabil generat de ajustările din anul precedent recunoscute în iunie 2019, cheltuielile operaţionale au scăzut în comparaţie cu trimestrul II 2019, reflectând acţiunile de economisire implementate deja în trimestrul II 2020”, se menţionează în raportul băncii, publicat pe site-ul BVB.

Contrar tuturor conditiilor din acest context,şi indicatorul cost/venit la nivelul Grupului BRD a crescut moderat la 52,9%, de la 50,0% în perioada similară a anului trecut. Având în vedere contextul puternic deteriorat, Grupul BRD a înregistrat o performanţă operaţională rezilientă, profitul operaţional brut atingând 713 milioane lei în primul semestru din 2020, faţă de 805 milioane lei în semestrul I 2019.

Citeste si:  Valentin Ionescu: ASF este alături de entitățile pe care le reglementează/supraveghează pentru a le ajuta să gestioneze cât mai eficient situațiile care pot apărea ca urmare a contextului generat de COVID-19 privind riscurile cibernetice.

Şi in ceea ce priveşte calitatea portofoliului de credite a rămas solidă, cu o rată NPL (creditele neperformante conform definiţiei ABE) de 4,0% la finalul lunii iunie 2020 (faţă de 3,8% la finalul lunii iunie 2019) şi un nivel ridicat de acoperire a expunerilor neperformante (grad de acoperire de 74,5% la finalul lunii iunie 2020 faţă de 75,7% la finalul lunii iunie 2019). Costul net al riscului a devenit negativ, atingând 225 de milioane de lei, faţă de o eliberare de provizioane de 144 de milioane de lei în primul semestru al anului 2019, ce reflectă în principal deteriorarea perspectivei economice.

Ca urmare a tuturor problemelor cu care s-a confruntat până acum, profitul Grupului BRD a fost de 415 milioane lei în semestrul I 2020, faţă de 787 milioane lei în semestrul I 2019.

În prezent grupul BRD se bazează pe fundamente bilanţiere solide. Rata de solvabilitate este la un nivel confortabil, atingând 27% la finalul lunii iunie 2020 (faţă de 20% la finalul lunii iunie 2019), cea mai mare parte a creşterii fiind explicată de integrarea în totalitate a profitului aferent anului 2019, permiţând astfel cea mai mare capacitate de susţinere a economiei în contextul actual de criză.

Iar pentru a asigura continuitatea activităţii, ca răspuns la actuala criză, BRD şi-a adaptat rapid şi cu succes organizaţia. Munca de acasă a fost pusă în aplicare pe scară largă, iar măsurile de prevenţie au continuat să fie aplicate în toate unităţile, siguranţa clienţilor şi a angajaţilor fiind prioritară, precizează banca.

„BRD s-a dovedit din nou un partener de încredere şi a stat alături de clienţii săi în aceste momente dificile, oferind flexibilitate în rambursarea creditelor pentru mai mult de 44.000 de clienţi (atât în baza moratoriului BRD, cât şi a celui legislativ). Pentru a răspunde rapid la solicitările clienţilor, capacităţile contact center-ului au fost sporite şi a fost creată o pagina web dedicată. Utilizarea canalelor digitale a fost încurajată prin oferirea accesului gratuit şi tranzacţii fără comision pe platformele MyBRD de mobil şi internet banking, în perioada 15 martie – 15 iunie. Interacţiunea cu companiile a fost şi mai digitalizată (semnătura electronică, aplicaţii front-end pe internet) ca răspuns la contextul actual COVID-19. Au fost organizate conferinţe online #Restartăm împreună, prin intermediul cărora le-am împărtăşit clienţilor BRD din experienţa noastră, oferindu-le totodată mai mult confort în luarea deciziilor, în mediul de afaceri curent, cu mari provocări”, se mai spune în document.

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata