Piaţa vânzărilor online de carte era undeva la 25% – 35% înainte de criza sanitară, după criză ajungând undeva spre 40% din piaţă

Mihai Mitrică directorul executiv al Asociaţiei Editorilor din România, afirmă că este nevoie de o infuzie masivă de capital de la stat pentru susţinerea consumului de carte, vitală dezvoltării unui sector educaţional sustenabil.

„Am solicitat deja de la jumătatea lunii martie şi anume infuzie masivă de capital de la stat în susţinerea consumului de carte. Asta se poate face prin mai multe căi: vouchere pentru profesori, dar şi pentru alte categorii profesionale, pot fi inclusiv pentru elevi, reluarea achiziţiilor publice pentru biblioteci, prin Ministerul Culturii, capitalizarea editurilor”, a declarat Mitrică, miercuri, pentru AGERPRES.

Directorul executiv al AER, Mihai Mitrică a reamintit faptul că multe edituri sunt deja decapitalizate.

„Din momentul în care a apărut această criză sanitară unii distribuitori dintre cei mari au sistat plăţile pentru cărţile care au fost vândute în noiembrie, decembrie 2019, când nu era nici vorbă de criză sanitară. Editurile eu fost obligate să treacă prin această perioadă cu vânzări mai puţine, adică, dacă toată piaţa are 70% din librării, în momentul în care au dispărut librăriile a dispărut 70% din piaţă. Editorii n-au mai putut să aibă acces la acele vânzări, dar n-au mai putut să aibă acces nici la banii lor din urmă. Unii au rămas cu banii, alţii au rămas cu facturile emise. Şi atunci, problema care se pune este ajungerea la zi, într-un fel, cu sau fără sprijinul Guvernului, a plăţilor de la librării către edituri, pentru cărţile care au fost vândute. (…) Sunt bani care au fost deja încasaţi şi care ar trebui să existe în contabilitatea editurilor. Pentru că de ei e nevoie foarte mare şi pentru continuarea activităţii, dar şi pentru plata autorilor şi a contractelor de drepturi din străinătate”, a explicat reprezentantul AER.

Citeste si:  ANAF: De la 1 martie, suspendare de activitate şi sigilarea spaţiului în cazul unităţilor care nu emit bon fiscal

Mihai Mitrică a caracterizat drept foarte bună creşterea vânzărilor online pe piaţa românească de carte.

„La noi, piaţa vânzărilor online era undeva la 25% – 35% înainte de criza sanitară, după criză ajungând undeva spre 40% din piaţă, ceea ce este foarte bine şi online-ul continuă să crească. Trebuie spus că s-a modificat radical comportamentul celor din online. Ei au înţeles nevoia de a-şi susţine partenerii, ceea ce e de dorit să înţeleagă şi alţii”, a spus Mitrică.

Directorul executiv al AER a mai afirmat că speranţele editorilor se leagă de granturile pentru capital de lucru, care sunt deja aprobate de Guvern, dar şi de alte investiţii pe care speră ca Executivul să le pună pe lista de priorităţi în viitorul apropiat.

Citeste si:  Luna ianuarie este cea mai neplăcută pentru cupluri

„E momentul în care ţara asta trebuie să se gândească dacă vrea un sector al cărţii sustenabil pe termen lung şi odată cu el şi un sector educaţional pe termen lung. În momentul acesta, industria despre care vorbim e ca o casă mobilată. Avem edituri performante, avem titlurile din toată lumea traduse aproape concomitent, dar avem o problemă la fundaţie. Fundaţia e din nisip. Noi n-avem public. Trebuie făcut ceva ca publicul să se aglutineze şi să transformăm acea fundaţie din nisip în stâncă”, a arătat Mitrică.

El şi-a exprimat scepticismul în privinţa organizării, în această toamn, a unor târguri locale de expunere şi vânzare de carte.

„Cel puţin din punct de vedere al Bookfest, eu nu cred că până în octombrie situaţia se va regla de aşa o manieră încât să ne permită să desfăşurăm ediţiile de toamnă de la Cluj, Târgu Mureş, Braşov, Chişinău. Date fiind condiţiile sanitare, sunt foarte, foarte sceptic că vom reuşi”, a încheiat Mihai Mitrică.

Asociaţia Editorilor din România a publicat un studiu elaborat de Federaţia Editorilor Europeni despre impactul pandemiei de COVID-19 asupra pieţei de carte din Europa. Raportul descrie, pe baza informaţiilor colectate din statele UE, modul în care această criză a afectat fiecare element al lanţului editorial.

Citeste si:  Taxe şi amenzi de 300.000 de euro cerute înapoi de la Fisc. Cum să te lupţi cu statul

În acest context, închiderea librăriilor fizice, principalul canal de vânzare al cărţilor, a dus la scăderea dramatică a vânzărilor între 75% şi 95% în Europa, până la sfârşitul lunii martie, în România înregistrându-se scăderi şi de 85%.

Un alt inconvenient major al crizei provocate de pandemie a fost imposibilitatea organizării târgurilor de carte, cele mai afectate până acum fiind cele din Paris, Londra, Bologna, Praga, Anvers, Tallinn, Salonic, Budapesta, Torino, Goteborg, Lisabona, Roma, Bucureşti ş.a.

Deşi vânzările online au înregistrat creşteri (până în iunie au devenit 40% din vânzările totale de cărţi din România), ele nu au reuşit să compenseze pierderile din vânzările fizice în niciuna dintre ţările analizate. Mai mult, în această perioadă a crescut consistent şi pirateria online, producând pagube şi mai mari industriei de carte.

Asociaţia Editorilor din România s-a înfiinţat în anul 1991 şi este principala asociaţie profesională a editorilor de carte din România, care reuneşte editori din toate domeniile de interes cultural. AER se află sub egida Federaţiei Editorilor din România, care este membră a Federaţiei Editorilor Europeni (Federation of European Publishers).

Sursa: Agerpres
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata