Planul Google de a bloca un instrument popular de urmărire web denumit „cookie” este o sursă de îngrijorare pentru anchetatorii Departamentului de Justiție din SUA care au întrebat directori din industria publicitară dacă mișcarea gigantului căutării îi va împiedica pe rivalii săi mai mici, au spus oamenii familiarizați cu situația.
Google Alphabet Inc a anunțat acum un an că va interzice unele cookie-uri în browserul Chrome pentru a spori confidențialitatea utilizatorului. În ultimele două luni, Google a lansat mai multe detalii, determinând rivalii reclamei online să se plângă de pierderea instrumentului de colectare a datelor.
Întrebările anchetatorilor Departamentului Justiției au abordat modul în care politicile Chrome, inclusiv cele legate de cookie-uri, afectează industria publicitară și cea de știri.
Anchetatorii se întreabă dacă Google folosește Chrome, care are o cotă de piață globală de 60%, pentru a reduce concurența, împiedicând companiile de publicitate rivale să urmărească utilizatorii prin cookie-uri, lăsând în același timp lacune pentru a colecta date cu cookie-uri, instrumente de analiză și alte surse.
Cele mai recente conversații, care nu au fost raportate anterior, sunt un semn că oficialii urmăresc proiectele Google pe piața globală de publicitate online, unde compania Facebook nr. 2 controlează aproximativ 54% din venituri.
Este posibil ca ancheta publicitară să nu conducă la acțiuni în justiție.
Executivi din peste doisprezece companii dintr-o serie de sectoare au discutat cu anchetatorii Departamentului Justiției, a spus una dintre surse.
Guvernul investighează activitatea de căutare și publicitate Google de la mijlocul anului 2019, iar în octombrie anul trecut a dat în judecată Google pentru că ar fi folosit tactici anticoncurențiale pentru a menține dominanța motorului său de căutare. A continuat să cerceteze practicile publicitare Google.
Anchetatorii i-au întrebat pe rivali dacă au întâlnit un comportament similar sau mai rău decât acuzațiile publicitare pe care procurorii generali din Texas și alte state i-au adus Google într-un proces în decembrie anul trecut, au spus oamenii.
Departamentul de Justiție a refuzat să comenteze această știre.
Google și-a apărat afacerea publicitară, spunând că ajută companiile să crească și protejează confidențialitatea utilizatorilor de practicile de exploatare.
„Concurența enormă în ceea ce privește instrumentele publicitare a făcut ca anunțurile online să fie mai accesibile, să reducă taxele și să extindă opțiunile pentru editori și agenți de publicitate”, a spus compania.
În cazul în care Departamentul de Justiție dă în judecată un comportament legat de reclame, acesta ar putea iniția un nou proces sau se va alătura cazului Texas, a spus una dintre surse. Dar experții în litigii antitrust au declarat că departamentul a mai avut timp să își modifice reclamația existentă pentru a include preocupările privind tehnologia publicitară.
Texas și-a modificat marți reclamația, printre altele, pentru a pretinde că viitoarele modificări ale Chrome „sunt anticoncurențiale, deoarece ridică bariere la intrare și exclud concurența” în publicitatea de pe web.
Google limitează colectarea și utilizarea datelor în mai multe dintre serviciile sale. Modificările Chrome ar afecta companiile de tehnologie publicitară care utilizează cookie-uri pentru a colecta istoricul vizionărilor oamenilor pentru a direcționa anunțuri mai relevante către acestea.
„Nu credem că urmărirea persoanelor de pe web va rezista testului timpului, deoarece preocupările privind confidențialitatea continuă să se accelereze”, a declarat Jerry Dischler, vicepreședinte Google care supraveghează serviciile publicitare, săptămâna trecută la o conferință din industrie.
Dar rivalii mai mici resping motivele de confidențialitate folosite de companiile mari, cum ar fi Google și Apple Inc, pentru a restricționa urmărirea, deoarece acestea ar continua să colecteze date valoroase și ar putea capta și mai multe venituri din publicitate.
„Există o armare a vieții private pentru a justifica deciziile de afaceri care consolidează puterea pentru afacerea lor și dezavantajează piața mai largă”, a declarat Chad Engelgau, director executiv al unității de date publicitare Interpublic Group of Companies Inc, Acxiom.
Autoritatea franceză în domeniul concurenței a permis miercuri temporar Apple să avanseze cu noi limite de urmărire, spunând că protecția confidențialității prevalează asupra preocupărilor concurenței.
Autoritatea pentru concurență și piețe din Regatul Unit este de așteptat să decidă în curând dacă va bloca viitoarele modificări Chrome.