În prima lor apariție în fața Congresului, de când susținătorii lui Donald Trump au luat cu asalt Capitolul SUA, directorii executivi ai Facebook, Google și Twitter au fost întrebați de parlamentarii americani dacă platformele lor au o anumită responsabilitate pentru revoltă: „da sau nu?”
Rețelele sociale au fost învinuite pe scară largă pentru amplificarea apelurilor la violență și răspândirea dezinformării care a contribuit la încercarea din 6 ianuarie de a răsturna în mod violent rezultatele alegerilor.
Numai CEO-ul Twitter Inc, Jack Dorsey, a răspuns „da” la întrebare, dar a spus că „ecosistemul mai larg” trebuie luat în considerare. Sundar Pichai, director executiv al companiei-mamă Google Alphabet Inc, a declarat că, compania simte întotdeauna un sentiment de responsabilitate, dar a fost o întrebare complexă.
CEO-ul Facebook Inc, Mark Zuckerberg, a declarat că, compania sa este responsabilă pentru construirea „sistemelor eficiente”. El a mai spus că revoltătorii și fostul președinte Donald Trump ar trebui să fie trași la răspundere.
Parlamentarii au criticat în mare măsură abordarea platformelor față de conținutul fals sau periculos. Cele trei companii au luat măsuri pentru a reduce dezinformarea, dar cercetătorii au arătat că este încă pe scară largă pe platforme.
„Am fugit în timp ce o mulțime a profanat Capitolul, podeaua Camerei și procesul nostru democratic”, a declarat reprezentantul democratic Mike Doyle, care i-a întrebat pe directorii executivi despre responsabilitatea lor. „Acel atac și mișcarea care l-au motivat au început și au fost hrănite pe platformele voastre”, a adăugat el.
Ședința a fost virtuală, dar grupul de susținere SumOfUs a ridicat decupaje ale celor trei directori executivi îmbrăcați în revoltați din 6 ianuarie pe mall-ul național de lângă Capitol. Unul l-a arătat pe Zuckerberg ca „QAnon Shaman”, un revoltător fără cămașă purtând coarne.
În ședința comună, desfășurată de două subcomitete ale Comitetului pentru Energie și Comerț al Casei, parlamentarii i-au pus la îndoială pe directori cu privire la proliferarea COVID-19 și dezinformarea vaccinului și au exprimat îngrijorări cu privire la impactul rețelelor sociale asupra copiilor – inclusiv adresarea de întrebări cu privire la planul Facebook pentru a crea o versiune de Instagram pentru copii.
„Modelul dvs. de afaceri în sine a devenit problema și timpul pentru autoreglare a trecut. Este timpul să legiferăm pentru a vă trage la răspundere ”, a declarat reprezentantul democratic Frank Pallone, președintele comitetului pentru energie și comerț.
Unii parlamentari solicită eliminarea sau respingerea articolului 230 din Legea privind decența în comunicații, care protejează platformele online de răspunderea legată de conținutul utilizatorilor. Există mai multe acte legislative de la democrați pentru reformarea secțiunii 230 care fac turul în Congres, deși progresele au fost lente. Mai mulți parlamentari republicani au făcut presiuni, de asemenea, separat pentru a renunța la lege în totalitate.
În mărturia scrisă publicată miercuri, Facebook a susținut că Secțiunea 230 ar trebui refăcută pentru a permite companiilor imunitatea de răspundere pentru ceea ce utilizatorii pun pe platformele lor numai dacă urmează cele mai bune practici pentru eliminarea materialelor deteriorate.
Pichai și Dorsey au declarat în ședință că sunt deschiși la unele dintre modificările propunerii Facebook. Pichai a spus că există câteva „propuneri bune”. Dorsey a aprobat unele dintre sugestiile lui Zuckerberg, dar a spus că ar fi dificil să se facă distincția între serviciile mici și cele mari.
Republicanii din grup au criticat, de asemenea, giganții tehnologici pentru ceea ce consideră că sunt eforturi de a înăbuși vocile conservatoare.
Trump a fost interzis de Twitter din cauza incitării la violență în jurul datei de 6 ianuarie, în timp ce Facebook i-a cerut consiliului său de supraveghere independent să decidă dacă îl interzice definitiv. El este încă suspendat de pe YouTube.
La un moment dat în ședință, Dorsey a apărut frustrată și a scris pe Twitter „?” cu un sondaj care le-a cerut utilizatorilor Twitter să voteze „da” sau „nu”. Au fost exprimate peste 40.000 de voturi exprimate în aproximativ 30 de minute.