Metrorex se află în mare impas, după ce discuțiile dintre Sindicatul Liber Metrou (USLM) și conducerea companiei se află într-o situație critică, după ce sindicatul a reluat, în august, cererea de a negocia un act adițional la actualul Contract Colectiv de Muncă.
METROREX, în impas. Negocieri cu probleme
Sindicatul a început negocierile încă din luna iulie, dar procesul a fost întârziat deoarece Metrorex a așteptat desfășurarea unei ședințe a Consiliului de Administrație pentru a desemna o comisie de negociere.
„Discuțiile sunt într-un blocaj total. Ne-am săturat de falsa impresie de dialog social. Angajații merită un respect mai mare!”, a scris pe pagina de Facebook a USLM președintele sindicatului, Marian Artimon, marți.
Sindicaliștii avertizează că, dacă revendicările lor nu vor fi luate în considerare, sunt pregătiți să declanșeze o grevă generală, ceea ce ar duce la oprirea circulației metroului.
Problemele de personal și migrarea angajaților către alte companii
În primăvara acestui an, liderul sindicatului a subliniat că deficitul de personal la Metrorex se va agrava în 2025, pe măsură ce mulți dintre specialiștii companiei se vor pensiona sau vor alege să lucreze pentru CFR Călători, unde salariile sunt mai atractive și condițiile de muncă mai bune. Metrorex numără în prezent peste 5.000 de angajați.
Marian Artimon a menționat că salariul mediu net la Metrorex este de 7.000 de lei, dar a adăugat că există o percepție greșită cum că aceste salarii ar fi mari. „Un angajat care lucrează la raft în Kaufland câștigă 4.200 de lei”, a explicat acesta. El a mai spus că mulți dintre angajați preferă să se pensioneze devreme: „Nu are rost să rămâi în subteran, în condiții grele, și să nu primești ceea ce ți se cuvine”.
De asemenea, Artimon a subliniat că austeritatea și subfinanțarea companiei afectează grav situația angajaților: „S-au redus drepturile legate de pensie și salarii, iar cei care mai rămân trebuie să muncească mai mult pentru mai puțin”.
Potrivit liderului sindical, creșterea salariilor la CFR a determinat angajați să migreze de la Metrorex la CFR: „Condițiile sunt mai bune acolo – aer curat, fără praf sau câmp electromagnetic. Salariile de la CFR au ajuns la nivelul celor de la Metrorex, ceea ce a făcut ca această migrație să înceteze”.
Problema concediilor de odihnă neacordate
O altă problemă gravă ridicată de USLM este cea a concediilor de odihnă neacordate. Din 2021, angajații Metrorex acumulează mii de zile de concediu de odihnă neefectuate. „Avem aproximativ 6.700 de zile de concediu de odihnă neacordate doar pentru mecanici, iar această situație durează de câțiva ani”, a declarat Artimon, menționând că este imposibil ca angajații să își ia concediile fără o suplimentare a personalului.
Liderul sindicatului a subliniat că problema trebuie rezolvată urgent, deoarece lucrul în condiții de subfinanțare și deficit de personal afectează siguranța circulației și bunul mers al activității companiei.