Ştefan Minea şi Daniel Morar, judecători ai Curţii Constituţionale a României, susţin că problema respectării art.115 alin.(4) din Constituţie devine una sistemică, din moment ce în ultimul an – 2013 – au fost adoptate 117 ordonanţe de urgenţă, şi că este imposibil ca statul român să se confrunte cu situaţii extraordinare o dată la trei zile sau chiar o dată la două zile, arătând că în 2008 au fost adoptate 230 de OUG.
„Legiuitorul delegat ar trebui să manifeste o mai mare atenţie atunci când apelează la un instrument legislativ excepţional (ordonanţa de urgenţă) pentru a nu îl transforma într-unul ordinar/ general”, susţin cei doi într-o opinie concurentă.
CCR a publicat motivarea deciziei prin care a admis în 5 februarie sesizarea PDL şi PP-DD şi a constatat că este neconstituţională Legea de aprobare a OUG 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor.
Ştefan Minea şi Daniel Morar, semnatarii opiniei concurente la decizie, consideră că ar fi fost necesară efectuarea controlului de constituţionalitate şi prin raportare la art.115 alin.(4) din Constituţie, text, de asemenea, nesocotit atât de legiuitorul delegat (Guvernul), cât şi de cel originar (Parlamentul).
Potrivit jurisprudenţei Curţii referitoare la art.115 alin.(4) din Constituţie, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în următoarele condiţii, întrunite în mod cumulativ: existenţa unei situaţii extraordinare; reglementarea acesteia să nu poată fi amânată; urgenţa să fie motivată în cuprinsul ordonanţei.
În opinia lor, situaţiile extraordinare exprimă un grad mare de abatere de la obişnuit sau comun şi au un caracter obiectiv, în sensul că existenţa lor nu depinde de voinţa Guvernului, care, în asemenea împrejurări, este constrâns să reacţioneze prompt pentru apărarea unui interes public pe calea ordonanţei de urgenţă.