Aeroportul Otopeni se modernizează. Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) alocă 1,115 milioane de lei pentru expertiza tehnică și documentația necesară modernizării sistemului de aer condiționat (HVAC) din terminalele Plecări și Finger ale Aeroportului Internațional Henri Coandă, conform informațiilor furnizate de Agerpres. Această decizie vine în urma unei avarii majore la sistemul de climatizare din luna iunie, care a afectat în special zona de îmbarcare în perioadele caniculare.
Aeroportul Otopeni se modernizează. Cât costă expertiza tehnică
Conform unui anunț postat pe platforma de licitații publice, contractul include elaborarea expertizei tehnice și a documentației pentru avizarea lucrărilor de modernizare a instalației HVAC. Valoarea totală estimată a contractului este de 1,115 milioane de lei fără TVA.
Instalațiile de aer condiționat din aceste terminale au fost puse în funcțiune în 2011 și 2012 și au funcționat neîntrerupt de atunci, ceea ce face necesară o actualizare pentru a le aduce la standardele actuale de eficiență energetică. Documentația va include două soluții tehnice, stabilite în urma expertizei realizate de specialiști acreditați, și va respecta cerințele legale în vigoare (Legea 10/1995 și normativul I18/2001).
Termenele și procedura de atribuire pentru Aeroportul Otopeni
- Termene pentru expertiză și avize: Maximum 60 de zile lucrătoare pentru fiecare.
- Durata contractului: 14 luni.
- Procedura de atribuire: Licitație deschisă pe baza raportului cel mai bun calitate-preț.
- Finanțare: Contractul este finanțat din sursele proprii ale CNAB.
- Termen limită pentru depunerea ofertelor: 1 noiembrie 2024, ora 15:00.
Măsuri de urgență și planuri de modernizare
În luna iulie 2024, CNAB a instalat cinci noi echipamente de aer condiționat pentru a rezolva temporar problemele apărute în urma avariei. În urma incidentului, ANPC a amendat Aeroportul Henri Coandă pentru lipsa de aer condiționat în timpul perioadelor caniculare.
Pe lângă modernizarea sistemelor de climatizare, Henri Coandă are nevoie și de lucrări de reparație mai ample. CNAB a semnat un contract de 112 milioane de lei pentru reparații, care ar trebui să fie finalizate în următorii doi ani și jumătate. În plus, deși există planuri pentru construirea unui nou terminal, proiectul este întârziat și încă așteaptă să fie demarat.
Și Aeroportul Băneasa intră în reparații
Aeroportul Băneasa se închide pentru lucrări de întreținere. Compania Națională Aeroporturi București a anunțat că va începe lucrările de intervenție și întreținere la pista Aeroportului Internațional București Băneasa „Aurel Vlaicu”.
În cadrul acestor lucrări, Aeroportul Băneasa va fi închis timp de trei săptămâni. Compania Națională Aeroporturi București a specificat că aceste intervenții sunt necesare pentru a asigura siguranța operațiunilor aeroportuare. Lucrările sunt vitale pentru îmbunătățirea infrastructurii aeroportului și pentru a permite desfășurarea zborurilor în condiții corespunzătoare.
„Compania Națională Aeroporturi București anunță începerea lucrărilor de întreținere și intervenție la pista Aeroportului Internațional București Băneasa „Aurel Vlaicu”, la platforma aeroportuară și la căile de rulare Alpha și Delta,” a declarat CNAB.
Aceste lucrări vor include reparații la pistă, la căile de rulare Alpha și Delta, precum și îmbunătățiri ale platformei aeroportului și ale circuitelor electrice secundare. Aceste intervenții fac parte dintr-un acord-cadru semnat în 2021, care permite întreținerea și reparațiile necesare pe ambele aeroporturi din București, eliminând astfel necesitatea unui contract separat pentru aceste lucrări.
Lucrările se vor desfășura pe o suprafață de aproximativ 69.000 mp, în perioada 1-21 octombrie, fără a afecta traficul aerian de pasageri. Operatorii aerieni au decis să suspendă activitatea pe Aeroportul Băneasa încă din luna septembrie, odată cu finalizarea sezonului estival.
Investiții semnificative în Aeroportul Băneasa
În timpul celor trei săptămâni de lucrări, Aeroportul Băneasa va fi închis pentru zborurile comerciale, dar elicopterele instituțiilor de stat vor putea opera fără restricții. Costul estimat al acestor lucrări se ridică la 2.125.000 de euro, iar contractul a fost atribuit companiei SC Porr Construct SRL.
În sezonul estival din 2024, Aeroportul Băneasa a operat zboruri comerciale prin intermediul companiilor Wizz Air și Fly Lili, care au oferit conexiuni către destinații populare, precum Madrid, Malaga, Sevilla, Antalya, Hurghada, Bodrum, Heraklion și Dalaman.
În acest an, aeroportul a înregistrat un număr semnificativ de pasageri, totalizând 103.000 călători și 14.000 de mișcări de aeronave, incluzând aterizări și decolări. Aceste date reflectă reluarea activității la o capacitate mai mare, după o perioadă de funcționare restrânsă.
Modernizarea Aeroportului Băneasa
Aeroportul a beneficiat de un amplu proces de modernizare, păstrând elementele arhitecturale originale ale terminalului din 1952 și adăugând echipamente moderne pentru a oferi servicii de ultimă generație. Investiția totală pentru aceste lucrări a fost de 66 de milioane de lei.
Inaugurat în 1920, Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu a fost declarat monument istoric de importanță națională în 2011 și este în curs de reabilitare, implementând conceptul de City Airport.
În 2022, Compania Națională Aeroporturi București a finalizat lucrările de reabilitare și refuncționalizare a interioarelor clădirilor A, B și Rotondă de la Aeroportul Băneasa. „Lucrările s-au finalizat conform planului, la 11 noiembrie 2021, iar valoarea contractului a fost de 66.629.040 lei fără TVA, incluzând cheltuieli neprevăzute. Antreprenorii implicați în acest proiect au fost SC Bog’Art SRL (lider de asociere), UTI Grup SA (asociat) și UTI FM (subcontractant), iar garanția lucrărilor a fost stabilită la 73 de luni de la finalizare,” a declarat CNAB.