Executivii instituțiilor financiare nebancare, membre ale Asociației Societăților Financiare din România (ALB), anticipează pentru 2014 o creștere cu 10% a creditelor IFN pe piața de retail, în contextul în care afacerile lor evoluează în funcție de creșterea economică și de consum.
‘Noi previzionăm pentru acest an o creștere cu 10% a finanțărilor noastre pe retail, comparativ cu 2013’, a declarat, miercuri, vicepreședintele Asociației Societăților Financiare Alb România, Antoine Gabizon, într-o dezbatere privind IFN-urile și piața creditului de consum.
Aceștia consideră că piața creditului de consum acordat de IFN are o evoluție fluctuantă în România, în funcție de creșterea sau scăderea consumului, pe fondul evoluțiilor economice.
Creditul de consum a pierdut cam 20% în volum în ultimii ani, din cauza crizei, iar specialiștii sunt foarte sceptici în ceea ce privește climatul economic față de creditul de consum, au arătat membrii ALB.
‘În ultimii cinci ani, piața creditelor de consum a pierdut 4,4% din volum, ceea ce este foarte mult, fără a ține cont de inflație. Nu am cifrele foarte exacte, dar cred că, împreună cu inflația, scăderea este de aproape 30%. În ultimul trimestru din 2013, a fost o tendință pozitivă. Acum este clar că există un demaraj cu cifre care sunt pozitive. Vizăm o creștere a afacerilor noastre cu două cifre, pentru sfârșitul acestui an’, a declarat Antoine Gabizon.
Acesta a precizat că strategia de creștere include intrarea în sectoare unde prezența IFN pe credite de consum este scăzută, creșterea prezenței pe piața online și investiții în satisfacția clientului.
Reprezentanții IFN-urilor au subliniat că gradul de neperformanță al instituțiilor financiare nebancare este ‘semnificativ cu 4-5% mai mic decât cel din sectorul bancar’.
Aceștia au sfătuit clienții care vor să ia un credit de retail printr-un IFN ‘să citească de trei ori condițiile’, înainte de a lua un împrumut.
‘Dezbaterea și-a propus să scoată în evidență faptul că, prin creditele de consum acordate, IFN-urile finanțează achiziția de bunuri, sprijinind astfel creșterea consumului și nu finanțarea sărăciei. Practic, din totalul creditului de consum, IFN-urile reprezintă 9%, în comparație cu băncile comerciale, care reprezintă 91%. Ca exemplu, în zona creditului auto, IFN-urile finanțează 7% din achizițiile auto noi ale persoanelor fizice’, a precizat secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu.
La dezbatere au participat Gauthier van Weddingen, director general al UniCredit Consumer Financing, Antoine Gabizon, director general la BRD Finance, Olivier Floris, director general la Cetelem, Aristides Papathomas, director general la ERB Retail Services, și Adriana Ahciarliu, secretar general al ALB. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)