Forțele Aeriene Române se bazează pe o escadrilă de avioane F-16, second-hand, aduse din Portugalia și pe alte două escadrile incomplete formate din MiG-uri 21.
Dar, încă două escadrile de avioane F-16 urmează să vină din Norvegia.
În 2013 România a semnat un contract pentru livrarea a 12 avioane de vânătoare F-16 Fighting Falcon din Portugalia. Aeronavele sunt second hand, dar modernizate. Primul lot a fost livrat în 2016 și 2017. Ulterior, România a semnat un nou contract pentru al doilea lot de aeronave F-16, în număr de cinci, tot din Portugalia.
Concret, anul trect, în martie, a fost recepționată cel de-al 17-lea avion de la portughezi și din acel moment Escadrila 53 Vânătoare de F-16 a ROAF este completă.
Însă toate cele 17 avioane vor fi modernizate și vor trece la o nouă configurație.
Un număr de 36 de F-16 din Norvegia
În acest context, la finalul anului trecut, MApN, printr-o scrisoare trimisă de către ministrul Vasile Dîncu, a solicitat Parlametului aprobarea achiziționării a 32 de aeronave F-16 Fighting Falcon din Norvegia, pentru 354 de milioane de euro plus alte 100 de milioane suport logistic.
Avioanele, atât prima escadrilă din Portugalia, cât și cele norvegiene sunt trecute prin programul Mid-Life Update, cunoscut mai pe scurt MLU.
Aeronavele F-16 norvegiene vin deja la standardul M6.5.2, configurație superioară F-urilor portugheze care e M5.2R.
România se pregătește pentru F-35
Din punct de vedere al dotărilor, achiziționare de F-16 la mâna a doua este văzută doar ca o etapă intermediară pentru trecerea la avioane de generația a V-a, adică la F-35.
În prezent, F-35 este un avion de ultimă generație, considerat „invizibil” pentru radar. Avioanele de tip „stealth” precum F-35 se folosesc de forme specifice ale fuselajului și de o vopsea specială astfel încât undele radar să fie „absorbite” și să se să reflecte cât mai puțin atunci când lovesc aeronava. Secțiunea radar a unui astfel de avion poate ajunge să fie la fel de mică precum a unei păsări.
MiG-urile vor mai zbura până în 2024
Bătrânele MiG-uri 21 vor fi scoase din uz pentru misiuni de luptă din 2024, iar cele care vor mai avea resursă de zvor vor fi ținute pentru antrenament.
Aşadar, Numărul exact de avioane de vânătoare MiG-21 LanceR ce mai sunt încă în uzul Forțelor Aeriene Române e ținut confidențial, însă estimările neoficiale arată că în momentul de față Armata se bazează pe circa 30 de astfel de aparate, mai puțin de două escadrile complete.