Search Engine Optimization (pe scurt, serviciile SEO) reprezintă o componentă de bază a genului de promovare digitală SEM (prescurtat, Search Engine Marketing). Acest tip de e-marketing se referă la promovarea brandurilor pe Internet, prin intermediul motoarelor de căutare precum Google, presupunând optimizarea site-urilor în acest sens: prin targetare de cuvinte cheie în conținutul scris ș.a.
Site-urile web ce beneficiază de obicei de servicii SEO ca modalitate de publicitate și promovare online pot fi împărțite, pe de o parte, în magazine de comerț electronic, iar, pe de altă parte, chiar și în simple pagini de prezentare a activităților și/sau ofertelor diferitelor firme ori companii care se deosebesc de magazinele online. În a doua categorie putem include: agenții (de turism), firme de consultanță, companii prestatoare de servicii etc. din felurite arii de activitate.
Indiferent, însă, de organizarea business-ului respectiv – cu adresabilitate exclusiv pe Internet sau care desemnează o afacere digitalizată (îmbinând forma clasică cu cea virtuală) –, orice antreprenor care investește într-o tehnică sau alta de marketing online țintește, indubitabil, să obțină profit financiar de pe urma acesteia.
Așadar, în cazul de față, cu alte cuvinte, un pachet de servicii SEO trebuie să prezinte un anumit nivel de performanță financiară pentru a fi cu adevărat eficient – statut pe care Search Engine Optimization și l-a câștigat de-a lungul timpului în mod absolut justificabil și cu care continuă să se „laude”, ca atare.
Pentru măsurarea succesului antreprenorial în termeni de profit și rentabilitate a investiției de promovare, se apelează la așa-zișii KPIs.
Un KPI (Key Performance Indicator) stabilește un instrument de evaluare a performanței serviciilor SEO, în situația de față, care descrie gradul de atingere a unui parametru dorit; precum încheierea unei tranzacții electronice (achiziții) privind oferta comercială a site-ului vizitat. Sintetizând, KPI-urile răspund, în esență, la trei întrebări: Unde se situează compania ta?, Unde vrei să ajungă?, Cum faci acest lucru?
In extenso, defalcând terminologia, pentru elucidări suplimentare, dar absolut necesare pentru o mai bună înțelegere a acronimului, acesta se traduce astfel:
- K (= Key) – avantaj competitiv legat de obiectivele strategice, de funcționarea unității de afaceri în mod direct;
- P ( = Performance) – performanță în mod direct, prin valori clar măsurate, cuantificate, cu cauze de influență prestabilitate;
- I ( = Indicator) – comparabilitate față de diverse referințe, cu orientare către corecții viitoare și fără a explica evenimente istorice.
În ceea ce privește desemnarea concretă / exemplificarea valorilor și informațiilor ce pot reprezenta indicatori de performanță financiară privind implementarea unui pachet de servicii SEO pentru un site, menționăm:
- numărul de utilizatori / numărul de utilizatori noi;
- numărul de sesiuni;
- durata medie a unei sesiuni și numărul de pagini accesate per sesiune;
- rata de respingere, respectiv – rata de conversie;
- numărul tranzacțiilor și, implicit, nivelul veniturilor etc.
Din această enumerație, mai putem deduce faptul că, în principiu, pentru ca un KPI să fie relevant trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- măsurabilitate;
- impactarea business-ului;
- corelarea cu obiective de marketing;
- trasarea acțiunilor viitoare asupra afacerii, pe termen lung;
- generarea anumitor concluzii și decizii… cheie.