În timp ce capitaliștii de risc și fondatorii de tehnologie schimbau mesaje WhatsApp frenetice care au alimentat o cursă istorică asupra Silicon Valley Bank pe 9 martie, alți clienți importanți ai creditorului munceau în noroi, fără să știe ce urma să se întâmple.
Jasmine Hirsch, director general al Hirsch Vineyards din Sonoma, a declarat că a aflat despre fuga băncii de 42 de miliarde de dolari doar de la un contact de familie în domeniul financiar cu o zi înainte ca creditorul să fie salvat de autoritățile federale de reglementare, neavând cunoștință de problemele sale.
„Nu am fost în chat-ul grupului VIP”, a spus ea.
În săptămânile care au urmat, ea a fost uimită de comentariile potrivit cărora clienții SVB ar fi trebuit să facă mai multă diligență cu privire la bancă.
„Sunt ca: „Când a fost ultima dată când te-ai uitat la bilanțul băncii tale?””, a spus ea. „Ca și cum, suntem fermieri! Avem încredere că banca noastră va fi acolo mâine”.
În condițiile în care SVB va fi vândută în părți de către guvern, viticultorii din regiunile viticole fertile de la nord de San Francisco riscă să piardă un partener vital. Divizia de vinuri a SVB a fost un pilon esențial pentru acest sector, acordând împrumuturi de peste 4 miliarde de dolari vinăriilor începând cu 1990 și publicând un raport anual privind starea industriei vinului, care a devenit atât de popular încât a primit acoperire în New York Times.
Paul Mabray, CEO al Pixwine, o platformă de descoperire a vinurilor, a numit divizia de vinuri „bijuteria” băncii, adăugând: „A fost cu adevărat înrădăcinată în comunitate”.
Vinificatori precum Hirsch Vineyards au ajuns să se bazeze pe SVB, care a împrumutat industria vinului cu peste 4 miliarde de dolari din 1990 încoace © Erik Castro
Când s-a prăbușit, SVB avea în portofoliu 1,2 miliarde de dolari în credite pentru vinării. Acum, clienții săi sunt îngrijorați cu privire la sursele de finanțare, în timp ce se confruntă cu costuri mai mari de afaceri și cu efectele tot mai grave ale schimbărilor climatice.
Îngrijorările lor sunt bine întemeiate. Afacerea vinului este cunoscută ca fiind riscantă, cu marje reduse și extrem de lentă. Unul dintre motivele pentru care a funcționat pentru SVB a fost prestigiul pe care l-a conferit.
„Startup-urile și vinul – cele două se leagă foarte bine”, a declarat Alessandro Chesser, care a lucrat la SVB în urmă cu un deceniu și de atunci este bancherul acesteia. „SVB primea vin de la clienții de vinuri și apoi trimitea vin clienților de start-up-uri”.
Un director executiv de la un fond VC de top a povestit că a cerut SVB să sponsorizeze un eveniment. „De ce nu furnizăm noi doar vinul?”, a venit răspunsul. „A fost o chestie de clubbiness”, au adăugat ei. „O bancă cu sediul la New York sau la Londra nu ar oferi vin pentru evenimentul tău”.
Un alt investitor de risc a spus că acordarea de împrumuturi vinăriilor se referea la relațiile pe care le-ar putea genera – oportunitățile de a subscrie tranzacții sau de a atrage depozite.
„Toate sunt proiecte pasionale”, a spus această persoană despre podgorii. „Le-ați face (banca) dacă vă pasă de proprietarii acelor vinării – care sunt VC”.
Soarta diviziei de vinuri a SVB este neclară. Un cumpărător mai puțin dependent de aceste relații tehnologice s-ar putea să nu se simtă tentat să o preia și nici nu este evident că poate funcționa ca o unitate de sine stătătoare.
Directorul de marketing al unei companii de vinuri din Napa, care nu a dorit să fie numit, a declarat că sunt încrezători că divizia de vinuri va găsi un cumpărător.
„Această industrie este plină de active solide – pământ, struguri, cărămidă și mortar – așa că este greu de imaginat că acestea nu sunt atractive pentru orice bancă care ridică bilanțul”, a spus această persoană. „Mult mai mult, aș crede, decât start-up-urile tehnologice”.
Nu toată lumea împărtășește această perspectivă însorită. Incendiile de vegetație și o pandemie globală au afectat turismul, care înainte de Covid ar putea reprezenta mai mult de 50% din vânzările pentru unele crame mici. Propriul expert în vinuri al Silicon Valley Bank, Rob McMillan, care a fondat divizia în urmă cu 32 de ani, a scris pe blogul său în octombrie că „starea de spirit din industrie a devenit decisiv negativă față de anul trecut”.
În cel mai recent raport anual al SVB, publicat în ianuarie, el a diagnosticat o criză pe termen lung: tinerii se uitau mai mult la băuturi sănătoase precum kombucha decât la cabernet sau merlot.
Industria vinului în general crescuse cu 20% pe an la începutul anilor 2000, dar creșterea a scăzut la 10% în 2010, a stagnat în 2016, iar în ultimii doi ani a scăzut. Singurele segmente de consumatori care au prosperat au fost cele cu vârste cuprinse între 60 și 90 de ani.
McMillan s-a plâns pentru New York Times în ianuarie că incapacitatea industriei de a atrage consumatorii Millennials a fost „mai rea decât am crezut”, adăugând: „Nu am fost în stare să fac asta: „Vorbesc despre această problemă de șapte ani și încă nu am reacționat”.
Acum, criza este mai acută – și personală. Într-un blog publicat duminică, McMillan a reflectat asupra „uneia dintre cele mai proaste săptămâni din viața mea”.
„Tot ce știam era că pierdusem o sumă substanțială de bani în acțiunile băncii, iar FDIC îmi dăduse un contract de 45 de zile pentru a lucra pentru ei. Asta va face pe oricine să fie nervos”, a scris el.
El a prezis că un cumpărător va ajunge la „o soluție formală în următoarele trei săptămâni”, adăugând că el și managerul diviziei, Jed Taborski, au primit mai mult de o duzină de apeluri de la „organizații interesate serios” care au luat în considerare divizia de vinuri ca o achiziție de sine stătătoare.
Unii clienți existenți ar fi încântați de acest lucru. Hirsch a declarat că a deschis un nou cont bancar în ziua în care autoritățile federale de reglementare au preluat SVB, dar încă nu a depus fonduri acolo. Cea mai mare speranță a ei – împărtășită de mulți alții care au beneficiat de relațiile apropiate și de serviciile personalizate ale SVB – este că nu va trebui să o facă.
„Toată lumea spune cam așa, nu este acesta cel mai sigur loc în care să fii acum?”, a spus ea, citând scrisori de la SVB care spun că este deschis pentru afaceri, onorând împrumuturile și căutând noi afaceri.
Între timp, unii din comunitate nu se pot abține să nu simtă că întreaga situație ar fi putut fi evitată dacă Tech Bros de-a lungul coastei ar fi rămas calm și nu și-ar fi retras banii de la SVB în masă.
„Insularitatea buricului acelei lumi – și-au adus propria bancă la pământ!”, a spus un director de podgorie care nu a dorit să fie numit. „Ceea ce este atât de ironic este că este doar un rahat clasic de tehnologie. Adică, fără supărare sau ceva de genul ăsta, dar nu credeți că tehnologia strică tot ce atinge?”
Sursa – www.ft.com