Creșterea costurilor de împrumut, exacerbată de recentele turbulențe din sectorul bancar, a marginalizat unii cumpărători de pe piața americană a mașinilor noi, punând presiune asupra producătorilor pentru a reduce prețurile vehiculelor.
Automobilele au devenit din ce în ce mai inaccesibile după ce penuria din ultimii doi ani a forțat consumatorii să plătească la sau peste prețurile de etichetă. Eforturile Rezervei Federale de a reduce inflația au dus acum rata medie a dobânzii la un împrumut pentru o mașină sau camionetă nouă la 8,95%, în creștere de la 5,66% în urmă cu un an, potrivit Cox Automotive, care oferă servicii dealerilor auto.
Falimentele din această lună ale Silicon Valley Bank și ale altor bănci americane au determinat și alți creditori să înăsprească accesul la credite pe o piață a mașinilor noi în care mai mult de opt din 10 cumpărători își finanțează achizițiile.
Turbulențele au făcut ca băncile „să fie foarte conștiente de riscul cu care se confruntă potențial și, în esență, încearcă să se asigure că obțin un randament ajustat la risc”, a declarat Jonathan Smoke, economist șef la Cox Automotive.
Presiunea financiară asupra consumatorilor readuce reducerile în loturile dealerilor. Reducerile, care pot lua forma unor oferte de leasing, rate speciale de finanțare sau reduceri în numerar, au fost în medie de aproximativ 1.474 de dolari pe vehicul în februarie sau 3% din prețul mediu de tranzacție. Deși se situează cu mult sub nivelurile istorice de 10%, acesta a fost cel mai ridicat nivel din ultimul an.
„Prima piesă de domino care a căzut este într-adevăr marjele de profit ale dealerilor pe care le-am văzut în ultimii doi ani”, a declarat analistul Stephen Brown de la Fitch Ratings. „Vedem deja că o mare parte din acestea încep să dispară”.
Prețurile pentru mașinile și camioanele noi rămân ridicate din punct de vedere istoric. În februarie, prețul mediu de tranzacție – cât a plătit un cumpărător, inclusiv orice reduceri – a crescut cu 5% față de anul precedent, ajungând la 48.763 de dolari. Dar prețul a scăzut cu 1 la sută față de ianuarie, potrivit Cox Automotive.
Prețurile ridicate ale mașinilor s-au combinat cu ratele mai mari ale dobânzilor pentru a crește costurile de împrumut. Pentru un împrumut pe șase ani pentru un vehicul de 45.000 de dolari, analistul Barclays Dan Levy a calculat că plata lunară medie a mașinii a crescut de la 702 dolari la 748 de dolari între trimestrele patru din 2021 și 2022.
Costurile au împins unii debitori subprime mai riscanți să iasă de pe piață. Aceștia reprezintă doar 5% din piața de mașini și camioane noi în acest an, potrivit datelor Cox Automotive, în scădere de la 14% în 2019.
Kristy Elliott a văzut impactul creșterii costurilor de împrumut la Sunshine Chevrolet, un dealer pe care îl conduce în Asheville, Carolina de Nord. Clienții sunt mai „speriați” în legătură cu plățile mai mari, inclusiv cei care nu erau îngrijorați anul trecut „deoarece ratele au continuat să crească într-un ritm destul de rapid”.
„Nu este vorba că nu își pot permite o mașină, dar nimănui nu-i place să plătească dobânzi”, a spus Elliott.
În februarie, doi creditori care deserveau clienții Sunshine Chevrolet au încetat brusc să mai ofere împrumuturi fără a oferi un motiv, a declarat Elliott, forțând reprezentanța să se străduiască să continue să ofere condiții favorabile. Acesta s-a bazat pe GM Financial, brațul captiv al constructorului auto, pentru a oferi clienților rate precum 4,99 la sută pentru un vehicul folosit.
„De fapt, au făcut un pas înainte și au oferit niște rate foarte competitive”, a spus ea. „Ne-au trimis un e-mail cu câteva săptămâni în urmă, chiar când SVB a eșuat, declarând doar că sunt foarte sănătoși din punct de vedere financiar, … că nu trebuie să ne facem griji cu privire la pierderea lor ca partener.”
Cu toate acestea, o mulțime de cumpărători care finanțează mașini și camioane noi vor plăti mult mai mult. Ally Financial, un lider de piață în domeniul finanțării auto, a estimat că împrumuturile auto acordate în al patrulea trimestru din 2023 vor avea un randament de 9,6%, față de 7,4% cu un an înainte. Banca se așteaptă ca datoriile neperformante să crească până la 2,2% din media împrumuturilor restante până în al patrulea trimestru, față de o normă istorică de 1,6%.
Analiștii spun că producătorii auto trebuie să producă mai multe modele ieftine pentru a susține vânzările puternice. Atunci când penuria de piese a limitat numărul de vehicule pe care le puteau produce, constructorii auto s-au concentrat pe fabricarea celor mai scumpe versiuni ale celor mai scumpe mașini și camioane ale lor și nu au avut niciun motiv să facă reduceri la produsele lor.
General Motors a declarat că societatea a continuat să înregistreze o cerere puternică pentru produsele sale și „a reușit să își crească cota de piață din SUA cu prețuri puternice”. Ford a prezis că prețurile medii de tranzacționare vor scădea cu 5% până la sfârșitul anului. John Lawler, directorul financiar al Ford, a declarat luna trecută, în cadrul unei conferințe, că „există spațiu de manevră în ceea ce privește marjele dealerilor” și că el vede reduceri în creștere în a doua jumătate a anului.
În timp ce constructorii de automobile în acest moment au fost înarmați pentru a vinde cât mai multe vehicule la prețuri ridicate, mediul de stabilire a prețurilor a fost pregătit să se înrăutățească pentru ei, a declarat Tyson Jominy, vicepreședintele de date și analiză al JD Power.
„Gravitatea va câștiga”, a spus el. „În cele din urmă, prețurile vor scădea. Faptul că merg în lateral în primul trimestru, înseamnă doar că va fi mai târziu, iar căderea potențial mai mare.”
Sursa – www.ft.com