Magazinele de tip dolar, magazinele de reduceri fără complicații, cunoscute pentru că se adresează cumpărătorilor americani cu cei mai puțini bani, își schimbă imaginea pe măsură ce inflația îi determină pe consumatorii cu venituri medii mai exigenți să intre pe ușile lor.
Cele mai mari lanțuri din industrie au anunțat amândouă planurile de remodelare a aproape de două ori mai multe magazine decât cele pe care le vor deschide în acest an. Dollar General și Dollar Tree vor crește numărul de magazine reamenajate cu 11,4% și, respectiv, 25,6% față de anul trecut.
Ambele investesc masiv în congelatoare și răcitoare pentru a satisface cererea tot mai mare de produse alimentare din partea clienților afectați de inflație, care au transferat mai multe cheltuieli de la articole discreționare la articole esențiale precum alimentele.
Costul remodelării și deschiderii de noi magazine va fi considerabil, marcând lanțurile de la alți comercianți cu amănuntul care reduc costurile și închid puncte de vânzare. Săptămâna trecută, analiștii de la UBS au prezis că 50.000 de magazine din SUA, sau 5% din totalul actual, s-ar putea închide până la sfârșitul anului 2027.
Dollar General va crește cheltuielile de capital cu până la 22% în acest an fiscal, până la 1,9 miliarde de dolari, ceea ce ar fi cu 142% mai mult decât a cheltuit în anul fiscal de dinaintea pandemiei până în ianuarie 2020. Dollar Tree își mărește cheltuielile de capital în acest an fiscal cu aproximativ 60% până la 2 miliarde de dolari, aproape dublu față de ceea ce a cheltuit în anul până în februarie 2020.
În schimb, Walmart, mult mai mare, se așteaptă ca cheltuielile de investiții să rămână stabile sau să crească doar ușor față de nivelul de 16,8 miliarde de dolari de anul trecut.
„Sunt în creștere”, a declarat Corey Tarlowe, analist la Jefferies. „Dacă sunt în creștere, trebuie să cheltuiască”.
UBS estimează că magazinele de dolari au adăugat deja 12.000 de puncte de vânzare în ultimul deceniu, comparativ cu doar 1.100 pentru comercianții de masă „big box”, cum ar fi Walmart, Target și Costco.
În prezent, există peste 19.000 de magazine Dollar General și peste 16.000 de puncte de vânzare Dollar Tree și Family Dollar în SUA și Canada. Walmart, ale cărui supercentre pot fi de 10 ori mai mari, are puțin peste 5.700 de magazine în cele două țări.
Dollar General și Dollar Tree începuseră să se diversifice în domeniul produselor alimentare chiar înainte ca inflația să înceapă să crească. Inflația alimentară s-a atenuat, dar în luna martie prețurile la produsele alimentare din SUA au crescut încă cu 8,5% față de anul trecut. Această presiune asupra bugetelor gospodăriilor i-a determinat pe cumpărătorii care odinioară evitau magazinele de un dolar să le ia în considerare.
„Climatul economic actual determină mai mulți consumatori cu venituri mai mari să se îndrepte spre comerțul cu amănuntul de valoare”, a declarat luna trecută analiștilor directorul general al Dollar Tree, Richard Dreiling, menționând că consumatorii cu venituri medii, cei care câștigă aproximativ 80.000 de dolari pe an, „tranzacționau în jos”.
Deși cei mai mulți clienți ai magazinelor de dolari provin încă din categoriile cu venituri mai mici, consumatorii cu venituri medii joacă un rol semnificativ în creșterea vânzărilor lor de produse alimentare, a constatat un raport Coresight Research în ianuarie.
„Tot mai mulți oameni se îndreaptă spre magazinele de dolari pentru a economisi bani, în special pe produsele esențiale de zi cu zi”, a făcut ecoul Neil Saunders, analist la GlobalData. „Pe măsură ce tot mai mulți oameni cu venituri medii încep să simtă presiunea, devine atractiv și pentru ei”.
Aceasta nu este prima dată când tensiunile economice au adus o nouă clientelă în magazinele de dolari. Acestea au văzut un aflux de clienți în timpul Marii Recesiuni de la sfârșitul anului 2007 până în 2009 și au păstrat majoritatea acestora atunci când economia s-a stabilizat.
„Beneficiază, așa cum au făcut-o episodic, de recesiunile din economie, în acest caz determinate de inflație”, a declarat Mark Cohen, profesor la Columbia Business School.
În prezent, există peste 16.000 de puncte de vânzare Dollar Tree și Family Dollar în SUA și Canada © Daniel Acker/Bloomberg
Pentru a face față acestei schimbări de cheltuieli, Dollar General intenționează să își extindă oferta de produse alimentare de la 3.200 de magazine la peste 8.000 în acest an fiscal. Va instala aproximativ 66.000 de frigidere, după ce anul trecut a adăugat un număr similar.
„Dollar General a avut un mare succes … pe partea de consum și extinderea afacerii lor în mai multe produse alimentare”, a declarat Rupesh Parikh, analist la Oppenheimer. „Cred că Family Dollar le calcă pe urme”.
Dollar Tree a vândut mult timp ceea ce industria numește bunuri de consum în lanțul său Family Dollar, dar recent și-a extins oferta de produse alimentare și în punctele de vânzare Dollar Tree. A început să vândă pâine și gheață anul trecut, alături de alimente congelate și refrigerate la prețuri de 3, 4 și 5 dolari, cu mult peste prețul standard de 1,25 dolari la care a trecut în 2021, pe măsură ce inflația a început să muște.
„Consumabilele conduc tranzacțiile”, a spus Dreiling în ultima sa apel de câștiguri. „Ceea ce trebuie să ne dăm seama este cum să obținem un articol consumabil și un articol neconsumabil în coș împreună și să creștem coșul”.
Marjele de profit sunt mai mici pentru produsele alimentare decât pentru produsele discreționare, astfel încât magazinele de un dolar au puține stimulente pentru a intra prea mult pe terenul supermarketurilor. Marjele de exploatare ale magazinelor în dolari au fost mai mult decât duble față de cele ale lanțurilor de magazine alimentare anul trecut, a remarcat UBS.
„Ei nu vor să concureze direct cu Walmart”, a spus Saunders. „Ei sunt o propunere diferită … ceea ce sunt cu adevărat este o destinație de conveniență care permite oamenilor să cumpere lucruri esențiale, plus o serie de alte lucruri.”
În schimb, ei pot folosi afacerea lor cu alimente pentru a cuceri cota de piață de la micile băcănii independente, farmacii și magazine de proximitate, a spus Tarlowe.
Chiar dacă investesc mai mult în punctele de vânzare existente, se așteaptă ca lanțurile de reduceri să depășească restul comerțului cu amănuntul în ceea ce privește deschiderea de magazine. Dollar Tree și Dollar General intenționează să deschidă 650 și, respectiv, 1.000 de magazine noi în acest an. Acest lucru, spun analiștii, reflectă o altă particularitate a modelului lor de afaceri.
„Magazinele de dolari sunt mari pentru că nu prea fac online”, a declarat Marie Driscoll, director general al departamentului de lux și retail la Coresight Research. „Pentru ca ei să crească, va fi destul de mult exclusiv amprenta lor fizică”.
Sursa – www.ft.com