Acțiunile Rakuten Bank au crescut cu 40% în debutul companiei vineri, marcând cea mai mare ofertă publică inițială din Tokyo de la listarea unității de telefonie mobilă a SoftBank în 2018.
Banca de internet, care este cea mai mare bancă din Japonia după numărul de clienți și a fost desprinsă din Rakuten, cea mai mare companie de comerț electronic din țară, a strâns 625 milioane de dolari în cadrul unei IPO după ce și-a redus evaluarea înainte de listare.
Bancherii care au condus IPO-ul la Daiwa Securities s-au confruntat cu o serie de provocări din partea investitorilor, care au pus la îndoială evaluarea și, în cele din urmă, au forțat Rakuten să își reducă ambițiile pentru vânzarea acțiunilor, au declarat persoane cu cunoștințe directe despre situație.
Rakuten Bank a fost fondată în 2000 și s-a impus ca un pionier al serviciilor bancare online în Japonia. În timp ce activitatea bancară a fost profitabilă în ultimii cinci ani, investitorii și-au exprimat îngrijorarea că afacerile grupului Rakuten vor avea de suferit ca urmare a pierderilor în creștere la unitatea sa de telefonie mobilă.
Acțiunile au fost vândute la 1.400 yeni (10 dolari) pe acțiune în cadrul IPO – semnificativ sub 1.960 yeni, în partea de sus a intervalului provizoriu. Vineri, acțiunile nou listate ale Rakuten Bank au depășit pentru scurt timp această țintă pentru a atinge un maxim de 1.965 ¥, în timp ce Rakuten Group a scăzut cu mai mult de 2 la sută.
„Nu sunt deloc surprins că acțiunile Rakuten Bank au făcut acest lucru”, a declarat Travis Lundy, un analist independent care publică pe SmartKarma. „A făcut IPO cu un discount față de marile bănci japoneze, are o rată de creștere așteptată mai mare și o rentabilitate mai mare a capitalului propriu, așa că va fi întotdeauna un activ solicitat.”
IPO-ul Rakuten Bank coincide cu o renaștere a interesului investitorilor străini în Japonia, unde un număr mare de acțiuni sunt la prețuri ieftine, iar activiștii au avut succes recent cu cereri de răscumpărări de acțiuni și alte acțiuni favorabile acționarilor.
Rakuten Group, care este condus de flamboaiantul antreprenor japonez de tehnologie Hiroshi Mikitani, a lansat o rețea de telefonie mobilă în timpul primelor luni ale pandemiei din 2020 și de atunci a avut o hemoragie de bani. În 2017, Rakuten a semnat un contract de sponsorizare a tricourilor cu FC Barcelona pentru patru sezoane, în valoare de 55 de milioane de euro pe an, care a atras critici din partea investitorilor.
Afacerea de rețele mobile a Rakuten s-a confruntat instantaneu cu un regim de reducere a prețurilor condus de guvern și a reușit să obțină doar o cotă de piață de aproximativ 3 %. În februarie, Rakuten Group a anunțat o pierdere anuală record de 372,9 miliarde de yeni, marcând al patrulea an consecutiv pe minus. Anul trecut, unitatea bancară a înregistrat un profit anual de 20 de miliarde de yeni.
Mai mulți manageri de fonduri care au luat în considerare investiția în IPO-ul Rakuten Bank au declarat că în cele din urmă au decis să nu o facă din cauza a ceea ce au perceput ca fiind natura „dezordonată” a relației dintre compania mamă Rakuten și bancă.
Un manager de fond a spus că relația era plină de potențiale conflicte de interese legate de prețurile de transfer ale serviciilor între compania mamă și cea copil.
Recomandat
Un broker de la o firmă japoneză de valori mobiliare neimplicată în IPO a declarat că nu este surprinzător faptul că promisiunea listării Rakuten Bank nu a crescut prețul acțiunilor Rakuten Group.
„Există o mulțime de motive bune pentru a cumpăra Rakuten, deoarece este o companie japoneză unică, cu expunere la piața în creștere a comerțului electronic. Problema pentru managerii de fonduri mari este că Mikitani și-a creat o reputație de imprevizibilitate, iar acest lucru ține acțiunile reprimate”, a declarat brokerul, referindu-se la o varietate de decizii de afaceri, inclusiv sponsorizarea Barcelonei, care au neliniștit investitorii.
În calitate de director executiv proeminent, Mikitani a atras atenția în Japonia pentru viața sa în afara muncii.
În august anul trecut, cinci secunde de video au fost postate pe rețelele de socializare care păreau să-l arate pe Mikitani într-un club de noapte înconjurat de femei tinere și turnând șampanie Dom Pérignon în gura unei petrecărețe. Clipul a devenit viral, declanșând un scandal.
Sursa – www.ft.com